|
Wie kent niet het boek: Pluk van
de Petteflet van Annie MG Schmidt.
Kijk ook bij het thema: Pluk vindt een huisje. In dat thema staat wonen
centraal samen met Pluk van de Petteflet:
Pluk vindt een
huisje
Ontwerpschema
Hier kun je een ontwerpschema/groepsplan
downloaden over het thema. In de lege vakken kun je namen zetten van
kinderen die je bij de bepaalde activiteiten wilt begeleiden.
Ontwerpschema/groepsplan:
Pluk van de Petteflet
Doel
- Pluk van de Petteflet is een boek
waar de fantasie van de kinderen wordt geprikkeld. Ik wil dat de
kinderen nadenken over fantasie en werkelijkheid en hier een gesprek
over hebben
- Veel kinderen zijn erg bezig met
alle kleine kriebelbeestjes in de tuin. We gaan deze dieren benoemen
en leren dat deze dieren vrij horen te leven en niet in potjes.
- Wat is een fijne speelplaats? We
denken daar over na en maken een plan.
Boeken
Luisterboeken:
Speelgoed
bij het thema
Onderzoek/uitstapjes
- Schoonmaken; hoe moet je
schoonmaken? Wat hebben we er voor nodig en waarom maken we schoon?
We nodigen de schoonmaakster uit in de klas.
- Kleine diertjes; we gaan allemaal
kleine diertjes zoeken, benoemen en op de foto zetten.
- Hoe zou de Torteltuin eruit moeten
zien? Bedenk een mooi plan voor een park in de buurt, wat wil jij er
in hebben?
Aankleding
van de klas
Sportdag
We houden ook een sportdag rondom het
thema. Hier kun je het boekje downloaden;
boekje sportdag en een
diploma.
Opening
van het thema
In de schatkist doe ik de volgende
materialen: duif, boek over wonen, kakkerlak, petje, spuitbus, meeuw,
schoonmaakartikelen, ei, frietjes, schelp, haarkam, bramenjam, roze
jurkje, eekhoorn, paard, injectiespuit, kleine beestjes, kat, ijsje,
kraanwagen, haargel, etc. Ik deel de materialen uit aan tweetallen.
Samen bespreken de kinderen wat het is, dat ze hebben gekregen.
Vervolgens mogen ze in de kring vertellen wat het is. Daarna laat ik
plaatjes uit het boek zien en mogen de kinderen telkens reageren als ze
het voorwerp in hun bezit hebben door het terug te leggen in de
schatkist.
Knutselopdrachten
-
De kraanwagen
-
Spuitbussen
-
Tekenen: de Petteflet
-
De apenketting: Alle kinderen hebben een
van de Stampertjes of Pluk geschilderd. Dit is uitgeknipt en onder
elkaar gehangen. Zo krijg je de apenketting.
-
Pluk knippen en plakken; de pet en het
hoofd lag klaar.
-
De Petteflet van stroken plakken en daarna
tekenen
-
De Petteflet van doosjes; Laat de
voorzijde eraf halen met een prikpen, Dan kan de binnenkant beschilderd
worden. Groep 1 heeft mensen getekend en groep 2 heeft mensen uitgeknipt
en opgeplakt.
-
Petteflet op het raam geschilderd en de
kinderen hebben de bewoners op papier geschilderd, deze uitgeknipt en
later op het raam geplakt.
-
Kraanwagen
-
Karel met de houten poot
-
De flettekat: uitknippen en beplakken met
kleine stukjes van een strook. Deze strook is eerst in allemaal kleine
stukjes geknipt.
-
Dollie de Duif; prikken, verven en een
bakje ertussen maken
-
Aagje verven
-
De kamer van Aagje; schilderen met
roze en witte verf en mengen. Daarna Aagje knippen en plakken
-
De slaapkamer van Aagje
Verkleedkleren
Bij
www.kinderverkleedkleding.nl kun je een prachtige roze jurk
bestellen om te gebruiken als jurk voor Aagje. Ook hebben ze schorten
voor mevrouw Helderder.
Hoeken
-
Verteltafel met de Petteflet, Pluk en Aagje, een kraanwagen,
Duizeltje de eekhoorn, de Torteltuin en Karel de meeuw. Hier kunnen
de kinderen de verhalen uitspelen.
-
Torenkamer van Pluk; Kamer met een
bedje, doosje met Zaza, keukenkastje, petje, tafeltje en stoel,
sleutel, appeltjes
-
Huisje van Aagje en mevrouw
Helderder; roze gordijnen, bed met roze lakens, roze kastje, roze
nachtpon, roze jurk, schort, emmer met schoonmaakspullen,
schoonmaakmiddelen; Hier is de dokter op visite
-
Boekwinkel van meneer Pen; boeken,
kassa, ladder, stoelen en tafel
- Kamer van de familie Stamper;
haargel, kammen, matras, frietpan, grote lepel, schaal, stoelen,
etc.
De televisie van de familie Stamper
met daarop de dokter en de tas waar Dollie uitkomt. Door een strook
achter elkaar, in het rond te plakken, kunnen de kinderen de beelden
op de tv veranderen.
- Bouwhoek; de Petteflet bouwen
- Luisterhoek; Luisteren naar de
verhalen van Pluk
Luchtpost tussen de hoeken
-
Kleine blokjes: Bouw de Petteflet
Spel
en beweging
Maak een Torteltuin in het speellokaal
door de speeltoestellen neer te zetten. Bomen te maken van
speeltoestellen en tunnels met kleden als schuilplaats voor de muisjes.
Spelletjes:
-
Schipper mag ik overvaren (heen en weer-wolf)
-
Groen is gras
-
Daar zat een heel
klein Stampertje, huilend op een steentje, huilend, huilend, de hele dag
alleen, sta op Stampertje en droog je traantjes af, ga met Pluk mee in
de kring, anders ben je af. Tralala, etc
-
Schuitje varen,
theetje drinken
-
Het duifje; kringspel
met dansvorm
Muziek
In het muziekkastje zitten opdrachten voor
de volgende onderdelen van de muzikale vorming: ritmeopdracht,
dansopdracht, luisteropdracht, muziekinstrumenten, liedjes om aan te
leren.
Ritmeopdracht: Samen ritmisch
opzeggen van het telversje over de Stampertjes.
Dansopdracht: In Kleuterdansen 1 (www.nevofoon.nl)
staat een dansje over een duifje. Daarbij staan de kinderen in een kring
en houden de handen hoog. Het duifje vliegt in en uit de kring, kiezen
iemand uit en doen een dansje. Het liedje dat erbij hoort, blijft echt
de hele dag in je hoofd zitten. Het klinkt erg mooi!
Luisteropdracht: Op de
Kinderboekenmuziek CD (www.kinderboekenmuziekwinkel.nl),
staat een lied: de vlucht van de hommels. Deze wil ik met de kinderen
beluisteren. Horen ze wat er gebeurt en welke dieren? In het boek van
Pluk van de Petteflet wordt de parkmeester achterna gezeten door bijen.
Muziekinstrumenten: Klokkenspel:
Duizeltje durft niet hoog in de boom en oefent op de trap. Luister eens
naar het klokkenspel. Kun je horen of Duizeltje omhoog of omlaag loopt?
Doe maar mee met je handen.
Liedjes om te zingen:
Lied:
Melodie:
In
Den Haag daar woont een graaf
In de straat
daar staat een flat
Met een
torenkamer.
Pluk reed
rond en zocht een plek en vond de mooie kamer.
Een heel fijn
plekje
voor zichzelf.
Een duif als
vriend, dat spreekt vanzelf
En Zaza om
voor te zorgen, wie is er bang voor morgen
Melodie:
Opa
Bakkebaard
Mevrouw Helderder
heeft een huisje
En
in dat huisje maakt ze schoon
Alles netjes, alles helder, dat vindt zij zo heel gewoon.
Ze maakt het
schoon met een spuitbus, met een spuitbus. Psssst Pssst
Pssst, Pssst, zo maakt
ze het schoon
EEN TEL VERSJE Pluk
Zes kleine stampertjes
hadden een ziek lijf,
Één ging er een drankje
halen,
Toen waren er nog vijf
Vijf kleine stampertjes
maakten in bed plezier
Één maakte er een
koprol,
Toen waren er nog vier.
Vier kleine stampertjes
zeiden ha-ha-ha- hatsjie,
Één ging er naar de
dokter,
Toen waren er nog drie.
Drie kleine stampertjes
lagen in het bed,
Één viel er naar benee,
Toen waren er nog twee
Twee kleine stampertjes
maakten kunsten op één been,
Één viel op de grond,
Toen was er nog maar
één
Één klein stampertje,
de laatste van het spul,
Liep hard naar zijn
vader toe,
Toen waren er nog nul.
Computer
Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na
kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest
voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.
Woorden over Pluk van de Petteflet
Woorden over Pluk redt de dieren
Knijpkaarten
Knijpkaarten; Dit
materiaal
werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één
op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna
krijgt de leerling een kaart en
6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant
van de kaart voor de 'vraag' en geeft aan de
rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te
plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed
gemaakt is.
Knijpkaarten Pluk van de
Petteflet:
Knijpkaarten Pluk redt de
dieren:
Materialen
Pluk van de Petteflet:
Taal
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan
verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden
in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm:
voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en
eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen
zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend
bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc. vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het
theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar
bladen in liggen met auditieve oefeningen erop.
Pluk redt de
dieren:
Gesprekken
- In een flat wonen allemaal
verschillende mensen. Kunnen de kinderen opnoemen welke personen
allemaal in de Petteflet wonen? Welke mensen kun je ook allemaal
in een flat tegenkomen? netjes, slordig, rustig, luidruchtig,
veel personen, weinig personen, met of zonder huisdieren. Wat
zijn leuke en wat zijn minder leuke buren?
- Schoonmaken; waarom maken we
schoon? Hoe moet je schoonmaken? Wie maakt bij jullie thuis
schoon? Schoonmaakmiddelen bekijken; waarvoor gebruik je wat?
- Torteltuin; In het boek willen
ze de Torteltuin veranderen in een groot plein. Hoe zou jij de
Torteltuin eruit laten zien? Wat zou jij er in willen hebben?
Rekenen/wiskunde
De bedoeling is dat tijdens elk thema elke week een la wordt geopend
waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven.
Hieronder staat vermeld waar elk figuur voor staat.
Zo krijgen de kinderen elke week een opdracht voor de rest van de week.
Op de site zal ik bij elk project beschrijven welke opdrachten in de
rekenkast komen.
Pluk redt de
dieren:
Kralenplanken
Afsluiting
van het thema
Bedankt
Deze pagina werd mede mogelijk door
bijdragen van: Margriet van Laar, Ina Schild, Hilda Luth en Marije
Bouma. |
|