www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Ik word een architect in groep 1-2-3

Janneke 6 januari 2023

Ik word architect wordt het nieuwe thema de komende tijd. Het uitgangspunt is het boek; Sjoerd en de Stapelstad.

Ik heb het boek: Sjoerd en de Stapelstad met rekenogen bekeken. En dan vooral vanuit de domeinen: meten en meetkunde. Meten en meetkunde is een ontzettend belangrijk, maar is een vaak onderschat deel van de rekenontwikkeling van jonge kinderen. Meetkunde heeft een aparte plek in het reken-wiskundeonderwijs, het gaat meer om voorstellingsvermogen en het kijken naar de ruimte om ons heen. Jonge kinderen verkennen die ruimte op een onderzoekende manier, bijvoorbeeld door te bouwen met blokken. Bij oudere kinderen ligt de nadruk meer op verklaren en redeneren aan de hand van representaties.

Op de basisschool wordt het fundament gelegd voor begrip van wat meten is. Bij het leren meten spelen contextsituaties een belangrijke rol, want uiteindelijk gaat het erom dat kinderen hun kennis moeten kunnen toepassen in praktische situaties. Meten en meetkunde vragen van jou als leerkracht dat je goed moet nadenken over de inrichting van je onderwijs; het gaat om het laten opdoen van ervaringen in de hoeken in de klas. Daar moet je dus volop de ruimte voor bieden. Tijdens dit thema staan die ervaringen dan ook centraal.

Ontwerpschema en groepsplan

Hier kun je een ontwerpschema downloaden over:  Ik word architect. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.

Informatie

Wat is een architect?
Wat een architect doet is het ontwerpen van huizen en andere gebouwen en deze visualiseren in ontwerp- en bouwtekeningen. Naast nieuwe huizen, ontwerpt hij ook verbouwingen die je aan je bestaande huis wilt laten doen en geeft hij advies over de inrichting hiervan. Vervolgens begeleidt hij het technische en administratieve proces van de verbouwing. Binnen het vakmanschap zijn er ook nog specialisaties, bijvoorbeeld een interieuradviseur of binnenhuisarchitect. 

Doel

  • Oriënteren en plaats bepalen in de eigen omgeving
  • Beschrijven van routes
  • Construeren met blokjes, papier en ander constructiemateriaal
  • Onderzoeken van en opereren met vormen en figuren (bijv. vouwen, spiegelen, schaduwen en patronen)
  • Verkennen en onderzoeken van diverse basisvormen (cirkel, vierkant, driehoek) en hun eigenschappen
  • Het ontwikkelen van rekentaal bij bovenstaande

Boeken

 Sjoerd en de stapelstad gaat over Sjoerd die met zijn kanarie Piet in een stad woont. Sjoerd heeft een grote wens om later architect te worden. In de stad waar hij woont is de lucht blauw en zijn de huizen groen maar zijn zo veel huizen gebouwd dat er geen ruimte meer is om te spelen. Sjoerd bedenkt een plan: hij tekent een gebouw van opeengestapelde huisjes. Sjoerd is er heel blij mee en gaat de volgende dag meteen aan de slag. Hij duwt en trekt maar het lukt niet. Hij geeft niet op en roept de bouwers erbij. Sjoerd zegt hoe het moet en de bouwers doen wat hij zegt. Uiteindelijk staat er een stapel huizen, de vlag komt erop maar dan…..gebeurt er een ramp. Alles stort in. Sjoerd geeft niet op! Hij probeert het nog twee keer en dan staat er een gebouw van opeengestapelde huizen. Vanuit de hele wereld komen mensen naar zijn gebouw kijken. En Sjoerd? Die heeft nu ruimte om met zijn vriendjes te spelen!

Een prachtig verhaal over omdenken, vriendschap, samenwerken, bouwen, doorzetten, volhouden en nooit opgeven. 

 Een huis bouwen:
Dit is een boek uit de Willewete reeks van Clavis. Dit is een reeks informatieve prentenboeken waarin antwoord gegeven wordt op vragen van jonge kinderen. Dit boek begint met Tim die een huis bouwt van blokken. Binnenkort gaat hij zelf verhuizen naar een nieuw huis en dat is best spannend! Het boek laat stap voor stap zien hoe een huis wordt gebouwd en door wie. Daarnaast zie je hoe dieren wonen: een nest, een hol, een gang, een korf. Ook staan er veel verschillende huizen in het boek. Uiteindelijk ligt Tim in zijn nieuwe kamer in bed!

Dit boek is heel geschikt om te gebruiken als introductie van het thema wonen. Dit thema biedt allerlei verwerkingsmogelijkheden om mee verder te gaan!

 Liesbet Slegers heeft een hele serie boeken gemaakt over allerlei verschillende beroepen, waaronder de bouwvakker. Dat komt erg goed uit want ook dit boek is natuurlijk heel geschikt om bij dit thema te gebruiken! In het boek staat hoe een bouwvakker is gekleed en waarom hij dat aan heeft. Wat hebben bouwvakkers allemaal nodig bij hun werk? Wie maakt het plan om een huis te bouwen? Wat doen de bouwvakkers eerst en hoe komt uiteindelijk het huis tot stand? Alles staat erin! Gelukkig heeft Liesbet ook een paar vrouwelijke bouwvakkers aan het werk! Het boek geeft veel informatie over beroep bouwvakker en de kinderen krijgen daardoor een heel duidelijk beeld!

 Het geheim van de groene straat gaat over Sam en Lin die in een straat wonen waar het veel te druk is om te spelen. Daardoor raakt de straat helemaal in de war. Ze bedenken een plan en met de hulp van iemand uit de straat, mevrouw Hekster. Zij helpt hen om van de straat iets bijzonders te maken: een straat vol natuur. Als er een man komt om iets te schrijven over de straat, weet niemand hem ook maar iets te vertellen, dat is het geheim van de groene straat!

Dit leesboekje past erg goed bij het thema. Het niveau is AVI E3. Ik ga het eerst voorlezen zodat de kinderen weten wat er in staat. Zo kunnen ze zelf al van alles ontdekken. Er is een lesbrief bij ontwikkeld op de site van Rian Visser. 

En als we toch aan het stapelen zijn, past dit boek er ook prima bij!

Speelgoed bij het thema

Bij www.kleutermaterialen.nl kun je het volgende bijpassende speelgoed bestellen. Klik op de afbeelding voor de bestellink.

 Figurenset Sjoerd en de bouwers

Piet, de kanarie van Sjoerd

 Gele bouwhelm om zelf als bouwer te spelen

 Veiligheidsvest voor de bouwers

 Kartonnen huisje om te gebruiken bij het thema

Onderzoek/uitstapjes

  • Huisnummerbingo; We gaan naar buiten. Alle kinderen of per tweetal krijgen een bingokaart en gaan op zoek naar deze huisnummers. Gevonden? Zet dan een kruis door het nummer.
  • Stenen; Huizen zijn gebouwd van bakstenen. Waarom zou dat zijn? We gaan de bakstenen wat beter bekijken. Gebruik een paar loeps om de bakstenen goed te kunnen bekijken. Kun je zien waar de bakstenen van gemaakt zijn? Van kleine steentjes.
    Een leuk uitgangspunt om stenen eens nader te bekijken. Welke soorten stenen zijn er? Zand, kiezels, grind, keien, natuursteen. Stenen van klein naar groot leggen. Hoe zwaar zijn stenen? Welke is het lichtst en welke het zwaarst?
  • Maak een wandeling in de wijk waar de school staat en bekijk verschillende huizen. Wat heeft elk huis en wat is verschillend? Benoem de volgende dingen: voordeur, ramen, huisnummer, kamer, slaapkamer, tuin, deurbel, dak 

In de klas

Op de themaplank staan allerlei bouwmaterialen met woorden erbij.

Opbouw van het thema

  • Ik start het thema vanuit de huishoek. Daar is een bord; te koop en er liggen verhuisdozen. Wat is er aan de hand? 
  • Als je een ander huis wil, kun je naar de architect gaan om een huis te laten ontwerpen.
  • Sjoerd bedenkt ook een bijzonder huis/een stapelstad. Waarom doet hij dat? Voorlezen boek en bespreken
  • We gaan zelf aan de slag met het tekenen en ontwerpen van stapelsteden op verschillende manieren
  • Plattegrond van de huishoek; hoe gaan we het inrichten?
  • Inrichten van de huishoek
  • Tentoonstelling en voorstelling voor de ouders over Sjoerd en de Stapelstad

Knutselopdrachten

Je eigen huis

  • DSC_3980 

Sjoerd en de Stapelstad

  •  (Met dank aan Marleen Albers- van de Schraaff)
    Stapelstad van gevouwen bakjes waarvan huisjes gemaakt zijn.

  • Zaanse huizen van kopieerpapierdozen in allerlei groene tinten. Bouwers van toiletrollen en een dop van wasmiddelen.

Hoeken

  • Hoekenkaarten voor in de hoeken
  • Voorbeeldkaart; bouw een stapelstad
  • Knutsel een stapelstad

  • De architectenhoek om zelf huizen te ontwerpen en bouwtekeningen en plattegronden te maken
  •  
    Ervaringen opdoen met verschillende stenen en bouwstenen bekijken
  • Bouwen in de bouwhoek 
    Eerst bouwtekeningen maken en dan nabouwen
     

     De stapelstad nagebouwd met zelfgemaakte poppetjes
  •  Zandtafel wordt een bouwplaats 
  • Lichtbak met blokken en lichteffecten

  • Verteltafel: Sjoerd en de Stapelstad naspelen
    Spelfiguren
    Huizen om in te kleuren en te gebruiken bij de verteltafel. Plak ze dan op doosjes

     Ik gebruik hier de huisjes voor van Ikea.
  • Bouwmarkt
  • Huis te koop in de huishoek
  • Meethoek in de klas
  •  Deze huisjes zijn van Learning Resources.
    Klik op de afbeelding voor de link.
  •  
    Ik heb de huizen van de kinderen op dozen geplakt zodat ze ook met hun eigen huis kunnen stapelen.

Spel en beweging

Spelletjes:

  • In Holland staat een huis

Gym met blokken:

Deel voor deze les de blokken uit, elk kind een blok. Dit is hun baksteen.
Iedereen mag de baksteen op de grond leggen. We gaan er tussendoor huppelen, hinkelen, springen, lopen, etc.

Op een teken (trommel) gaat elk kind op zijn eigen baksteen staan.

Kun je op een been op de steen staan?
Of op je tenen op de steen staan?
Wie kan op zijn hurken op de steen zitten?

Zorg dat de stenen op veilige afstand van elkaar liggen.
We springen over onze eigen steen heen en weer terug.

Nu maken we met de stenen en smal weggetje. Laat de stenen in een lange rij leggen. Kunnen we hier overheen lopen?
Kunnen we het weggetje ook breder maken?

Haal hier en daar een paar stenen eruit. Kun je hier langs zonder te vallen?

Links

Muziek 

Materialen

Groep 3

Taal

 Laat de kinderen Sjoerd en Piet maken en gebruik dit bij de verteltafel.

Woordenschat

Rekenen/wiskunde

Kralenplanken

 
Afsluiting van het thema

We werken toe naar een afsluiting waar we de ouders onze eigen stapelstad laten zien en een voorstelling geven waarbij we het boek uitspelen voor de ouders.

Bedankt

Barry Menger, de auteur van het boek, voor het delen van alle bestanden om te mogen gebruiken op de website.

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!