Wie is jouw held?
Janneke 19 januari 2013Superhelden; over dapper durven zijn. Het aandachtspunt dat ik aan het thema wil meegeven is dat niet iedereen een held hoeft te zijn door grote en opvallende heldendaden maar ook door kleine dingen. Iedereen is wel eens een held.
Gerelateerde thema’s
Behalve helden in kinderboeken, kun je natuurlijk ook over andere helden gaan werken. Je zou daarbij gebruik kunnen maken van de volgende, als eerder uitgewerkte, thema’s. Kijk ook bij: tips voor de Kinderboekenweek voor leuke activiteiten en openingsideeën.
Ontwerpschema en groepsplan
- Ontwerpschema en groepsplan over thema: Superhelden. Hier staan de activiteiten rondom het thema allemaal onderverdeeld.
Doel
Boeken
Onderzoek/uitstapjes
Hou een heldenjacht met je school. Een aantal volwassenen verkleden zich als een superheld en lopen in en om de school heen. De kinderen zoeken de personen op en vragen: Bent u een superheld? De held vraagt dan waarom de kinderen dat denken en geven een letter of een deel van een plaatje voor jongere kinderen. Nadat alle helden gevonden zijn, wordt de naam of het plaatje in elkaar gepuzzeld.
Aankleding van de klas
Opening van het thema
- Wat weten we van Superhelden?
Na het noteren van de opmerkingen, hebben we een tweegesprek gehouden over de kaartjes van superhelden. Nu kijken we er toch wat anders tegenaan. Wat is een superheld? De kinderen krijgen een kaartje en gaan in tweetallen bespreken waarom de persoon op het kaartje een superheld is.
- De kinderen tekenen of schilderen daarna hun superheld en vertellen erbij waarom het hun superheld is.
Leuk openingsidee voor de Kinderboekenweek:
Meester A zit op het podium na te denken, hij wil een boek schrijven over helden. Meester B komt vragen wat hij aan het doen is. Hij kan wel helpen, kijk maar: op zijn shirt staat de grote S van Superheld. Hij schept op over boeven die hij op heterdaad betrapte en aan de politie uitleverde, over kinderen die hij redde uit het water, oude vrouwtjes die hij hielp oversteken enzovoort. Dan komt juf C op grote sokken het podium op. Ze kijkt verlegen. Meester A vraagt of zij ook een held is. Zoals je ziet is zij een held op sokken. Ze heeft wel boeken over helden: het boek “Soldaat van Oranje”, een verzetsheld. Het boek “Kikker is een held”… Meester vindt het prachtig en vraagt toch nog even door over haar zelf en dan blijkt dat juf toch al veel overwonnen heeft, haar angst voor zwemles bijvoorbeeld, ze heeft nu twee zwemdiploma’s en dan ben je volgens meester A een echte held. Ook vind ze een spreekbeurt houden heel spannend en tóch doet ze het. Een held of niet soms? Meester heeft al veel inspiratie voor zijn boek. Willen de kinderen helpen om het vol met verhalen over grote en kleine helden te maken? Aan het eind van de kinderboeken week presenteren we het boek aan alle ouders!
Misschien kunnen anderen hier ook iets mee? Vriendelijke groeten (juf) Henriëtte Meijer
Knutselopdrachten
-
Medailles maken door cirkels van vilt te knippen, twee linten eraan en het geheel bevestigen met een splitpen. Wat was iedereen trots toen ze met hun medaille op naar huis mochten! - Kinderen trekken elkaar om en verven dit figuur in. Erbij komt de tekst: Ik ben een held omdat:…… dit door het kind laten verwoorden en erbij schrijven.
- Helden op sokken; een variatie op de vorige opdracht
(Tineke v.d. Bent) -
Superman en Mega Mindy; motoriekoefening. (Florine Maarsingh)
Superman
Mega Mindy
S en M letter -
N.a.v. een tweegesprek over helden mochten de kinderen hun superheld tekenen.
Deze hebben ze later op een hart geplakt: een hart voor hun superheld. Grappig is dat de kinderen heel verschillende keuzes gemaakt hebben: het kind zelf, papa of mama, een vriendje, K3, spiderman, etc.
Hoeken
Spel en beweging
Heldenparcours maken:
- Door een donkere tunnel kruipen
- Touwklimmen (Met behulp van een touw over een bank tegen een wandrek aan klimmen)
- In de touwladder klimmen
- Een ladder ophangen tussen het klimrek en een klimtoren en hier met de handen aan hangen en dan naar voren bewegen
Spelletjes:
- Zeg Roodkapje waar ga je heen?
Muziek
In het muziekkastje zitten opdrachten voor de volgende onderdelen van de muzikale vorming: ritmeopdracht, dansopdracht, luisteropdracht, muziekinstrumenten, liedjes om aan te leren.
Knijpkaarten
Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.
Werkbladen en materialen
Materialen bij Max en de Maximonsters
Kralenplanken Max en de Maximonsters:
Knutselopdrachten van Max en de Maximonsters:
-
Verven over Max en de Maximonsters
Taal
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.
Woordenschat
Held – bang zijn – winnen – knap – helpen – overwinnen
Rekenen/wiskunde
Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.
Kralenplanken
Afsluiting van het thema
Bedankt
Deze pagina is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Cathrien Groeneveld, Ina Schild, Aletta Goudzwaard, Tineke v.d. Bent, Florine Maarsingh en Margriet van Laar.
loading...
Wie is jouw held?,