We worden leesmonsters!
Janneke 1 januari 2022De Nationale Voorleesdagen zijn van 26 januari tot en met 5 februari 2022. Dat is een goede reden om extra aandacht te besteden aan lezen en voorlezen thuis maar ook in de klas. Lang heb ik nagedacht over een thema rondom het boek maar ik kom er niet uit. Ik kom niet tot zinvolle spelactiviteiten en dat is in een onderbouwgroep van belang. Toch wil ik tijdens de Voorleesdagen iets gaan doen met het Prentenboek van het jaar en heb daarom gezocht naar meer boeken rondom monsters. Daar ga ik een week mee aan de slag als voorlees/leesweek. Ons thema is dan: we worden leesmonsters.
Het prentenboek Maar eerst ving ik een monster (Uitgeverij Lemniscaat) van auteur Tjibbe Veldkamp en illustrator Kees de Boer staat centraal tijdens De Nationale Voorleesdagen 2022. Dit prentenboek gaat over het leukste ritueel van de dag: voorlezen.
Waarom is voorlezen belangrijk?
Voorlezen is belangrijk maar waarom eigenlijk?
- In boeken staan woorden die kinderen misschien niet kennen, door veel voor te lezen kom je deze woorden tegen en vergroten kinderen hun woordenschat
- Deze woorden gaan kinderen ook zelf gebruiken en daardoor wordt hun taalgevoel beter en gebruiken ze eerder moeilijke zinnen. Ze hebben beter inzicht in taal.
- Door voorlezen leren kinderen zich inleven in een verhaal dat ze horen. Iedereen kijkt naar film, apps of tv en dan zie je een verhaal. Een verhaal horen is een hele andere dimensie en leert kinderen goed te luisteren maar zich ook in te leven in het verhaal dat je hoort
- Voorlezen geeft structuur aan de dag, op een vaste tijd voorlezen, biedt kinderen structuur en rust
- Voorlezen prikkelt de fantasie en nieuwsgierigheid van kinderen. Door samen met kinderen in een verhaal te duiken, komen ze in een andere wereld terecht en leren ze nieuwe en onbekende dingen kennen
- Boeken kunnen een uitgangspunt zijn voor het bespreken van gevoelens rondom bijvoorbeeld het overlijden, scheiden, ziekte, maar ook zaken die dicht bij het kind staan
- Door veel en vaak voor te lezen stimuleer je het leesplezier en zullen kinderen ook vaker zelf een boek pakken en gaan lezen
- Doordat kinderen meer woorden tot hun beschikking hebben, kunnen ze zich beter uitdrukken tijdens gesprekken met andere kinderen en ouderen en daardoor is het ook goed voor het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden
Boeken en lesideeen voor leesmonsters
Maar eerst ving ik een monster van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer; Dit boek is het prentenboek van het jaar 2022. Het verhaal gaat over een jongetje die naar bed gaat. Hij wordt voorgelezen maar het is een kort verhaal, waarom? Omdat het bedtijd is. Maar eerst ving ik een monster.... deze komt onder het bed vandaan. Nu tijd om te slapen? Nee er komen nog meer monsters. Terwijl het ventje slaapt gaat het verhaal verder. Je ziet dat de monsters op het dak aan de schoorsteen worden vastgebonden. Dan komen er soldaten die de monsters willen meenemen maar deze soldaten moeten ook gevangen worden want dat waren eigenlijk ook monsters. Eindelijk zijn alle monsters gevangen. Is het verhaal dan eindelijk uit? Nee want de monsters ontsnappen.....
Het leuke van dit boek is dat het jongetje het verhaal verzint. Het eindigt uiteindelijk weer waar het verhaal begon……bij het monster onder het bed. Een mooi gegeven om in de klas ook wat mee te gaan doen.
Tip 1; Laat de voorkant van het boek zien. Lees de titel van het boek voor en bespreek de plaat. Wat zie je? Wat zou er gebeuren? Wat zou het jongetje gaan vangen? Laat ieder kind een monster tekenen. Lamineer deze afbeeldingen en knip ze eventueel uit. Ga samen naar buiten. Doe je deze activiteit op school? Laat de helft van de kinderen met de rug naar het plein toe staan en hun ogen dicht en de andere helft hun eigen monster verstoppen. De kinderen die hun ogen dicht hadden mogen op zoek gaan naar de monsters. Daarna wisselen we om. Wie vindt de meeste monsters? Hoe vind je dat de monsters er uit zien? Je kunt deze activiteit ook doen als er thuis gewerkt moet worden. Dan maken alle kinderen thuis een monster. De ouders zorgen ervoor dat de monsters voor het raam komen te hangen op een duidelijk zichtbare plek. De kinderen mogen dan op monsterjacht gaan door de buurt….hoeveel monsters kun je vinden? Maak een foto van de monsters die je hebt gevonden. Stuur deze naar je leerkracht. Deze kan zien welk monster het vaakst is gesignaleerd.
Tip 2; Start het verhaal met: Dit is een kort verhaal…… daarna mogen de kinderen om de beurt een zin bedenken. Maak zo een klassenverhaal. Speel met elkaar alsof je lekker ligt te slapen. Dekentjes over en dat iemand het verhaal gaat voorlezen! Leuk om te doen op het moment dat je het Voorleesontbijt in de klas gaat doen! Lekker om iedereen in hun eigen pyjama op school te laten komen. Mocht er thuis gewerkt worden, dan kun je de kinderen vragen een zin te bedenken waarna de ouders of de groep 3 kinderen deze zin naar de leerkracht mailen/sturen. Deze maakt er een verhaal van en tijdens het voorleesontbijt komen de kinderen allemaal samen via Teams/Zoom en leest de leerkracht het uiteindelijke verhaal voor. Maak er daarna een tekening bij.
Tip 3; Maak van zoutdeeg jezelf in pyjama. Bak deze poppetjes in de oven.
Maak een bedje van een doos met een voor/achterkant
Laat de kinderen zelf van lapjes dekentjes knippen. Zelf passen en meten is hierbij een goed uitgangspunt. Laat ze nadenken over hun eigen deken, past die precies of is deze wat groter?
Klaar zijn de bedden met de kinderen!
Tien overheerlijke juffen en meesters van Ross Montgomery en Sarah Warburton, vertaald door Therese en Jacques Vriens mag ook niet ontbreken. Het is een hilarisch verhaal over tien juffen en meesters die na een lange dag op school heel erg moe zijn en naar de bushalte toe sjokken. Maar, ojee, de laatste bus rijdt net weg! Gelukkig weet meester Slop raad en gaat het probleem oplossen! Hij weet de kortste weg naar huis. Het is een weg door het bos. Maar in dat bos dreigt groot gevaar want er zitten tien harige monsters klaar! Ze zitten smachtend en kwijlend te wachten op tien smakelijke leerkrachten. Daar gaan de meesters en juffen, het bos in en....zouden ze er samen weer uitkomen?
Ik vind het een geweldig leuk boek waarin de leerkrachten worden beschreven op een manier waarin je het eigen team herkent. Je kunt het boek goed gebruiken om terug te leren tellen van 10-1. Ik heb het boek in de klas voorgelezen en daarbij tien van deze poppetjes gebruikt. Steeds mocht een kind een van de juffen of meesters weg halen zodat het terugtellen ook zichtbaar werd. Je kunt op de poppetjes klikken om te bestellen.
Ik wil er een verteltafel bijmaken waar de kinderen zelf monsters gaan maken van papier-maché om waterballonnen en deze zelf versieren. Zo kunnen ze hun eigen monster gaan gebruiken bij de verteltafel van dit boek. De poppetjes erbij en je hebt een prachtige basis voor het boek. Maak bomen van toiletrolletjes en laat er blaadjes aan knippen. Zo krijg je een prachtig bos om te gebruiken.
Je kunt het ook in een doos maken waardoor je een soort verteltheater krijgt.
Schilder bomen als achtergrond
Dit boek gaat over Max. Toen hij zijn wolfspakje aan had, en kattenkwaad uithaalde, en nog meer kattenkwaad, riep zijn moeder: ‘je bent een monster’, en Max zei: ‘Ik vreet je op!’. Toen moest hij zonder eten naar bed. Daar groeit een bos in de kamer van Max en er komt een boot waarmee Max wegzeilde naar daar waar de Maximonsters woonden.
Een prachtig boek over ondeugend zijn, brutaal zijn, straf krijgen en dan wegdromen in een dromenwereld.
Ik heb er een heel project over geschreven met een zelf gemaakte musical. Kijk hoe dat ging bij: Max en de Maximonsters
Het kleurenmonster
Het boek: Het kleurenmonster kun je natuurlijk ook goed gaan gebruiken. In dit boek staan emoties centraal. Het kleurenmonster is vanmorgen opgestaan met een vreemd gevoel. Hij is in de war en heeft geen idee waarom. Een meisje wil het Kleurenmonster wel helpen om het zich fijn te laten voelen maar hoe? Alle gevoelens komen in een potrje terecht. Ieder met een eigen kleur. Maar wat is er dan aan de hand? Het Kleurenmonster is verliefd.
Extra bij het kleurenmonster
Bordspel
Kleurboek
Boekentip om voor te lezen voor het slapen gaan
Retteketet! We gaan nog niet naar bed is een boek dat niet over monsters gaat maar wel goed past bij het thema. Harmen van Straaten schreef het boek. De dieren moeten naar bed maar ze hebben nog geen slaap. Ze gaan eerst tikkertje doen, dan van de trapleuning afglijden, ze spelen verstoppertje, ze houden een kussengevecht, dan lekker samen in bad, de pyjama aan doen, tanden poetsen en elke keer gilt iedereen: Retteketet! Ik wil nog niet naar bed! Uiteindelijk is iedereen moe en klaar om naar bed te gaan! Er komt een jongetje die vraagt: Jullie willen niet naar bed maar dan is ook geen voorleespret! Dan wil iedereen maar al te graag bij hem in bed!
Leesmeters
Maak een leesmonster voor ieder kind. Kleuters krijgen een leesmeter voor elk boek dat ze zelf bekeken/gelezen hebben of die voorgelezen is. Groep 3 krijgt een leesmeter voor elk zelf gelezen boek. Laat elk kind een monster schilderen. Plak deze op. Maak een gleuf in de bek van het monster en doe hier een meetlint door van Ikea of een bouwmarkt. Voor elk gelezen/voorgelezen boek mag een centimeter ingekleurd worden. Hang de leesmonsters op in de klas.
Dozenmonsters
Laat iedereen van een doos een eigen monster maken. Versieren met papier of beschilderen met verf. Mogelijkheden genoeg. Uiteindelijk komen alle kinderen als boekenmonster buiten!
Dit belooft een onvergetelijke week te worden waarin ieder kind verandert in een leesmonster!
loading...