Water heb je nodig…
Janneke 26 januari 2013Elke dag gebruikt iedereen water. Water is overal om ons heen en we kunnen niet eens zonder. Waar komt het water vandaan? Wat doen we er allemaal mee? Hoe komt water in ons huis? Allemaal vragen die we in dit thema gaan behandelen.
Ontwerpschema
Hier kun je een ontwerpschema vinden met alle kernactiviteiten erop. De beschrijving staat hieronder bij de diverse onderdelen van het thema
Doel
- Elke dag opnieuw komen de kinderen in aanraking met water. Water is eigenlijk iets raars, je kunt het niet pakken, het gaat niet stuk, het maakt je wel nat. We hebben water nodig, elke dag weer. Waarom? Dat gaat we onderzoeken.
- Hoe komt water in ons huis?
Boeken
Speelgoed te bestellen bij het thema
Onderzoek/uitstapjes
- Loop met de groep door de school en laat de kinderen ontdekken waar allemaal water is en waarvoor dat op die plek is.
- Maak thee in de klas en drink samen een kopje; eerst is het water koud – water koken – heet, laten afkoelen en dan opdrinken
- Schuim; wat is dat, hoe kun je schuim maken?
Aankleding van de klas
Kijktafel schoonmaken en water
Woorden bedenken met de w van water
Opening van het thema
Gebruik het volgende versje als opening:
IK pak het
en ik heb het niet.
Ik kruip erin weg
en je ziet me nog.
Mijn bootje drijft erop
en het gaat niet onder.
Ik schep het in mijn emmer
en giet het weg.
Waar blijft het?
Ik trap er dwars doorheen
en het gaat niet stuk…
EN HET MAAKT ME LEKKER NAT!
Wat is dat?
(water)
Je kunt tijdens een regenbui even naar buiten gaan en water voelen dat uit de lucht komt. Even lekker springen in de plassen. Kun je water pakken? Hoe zou je dat wel kunnen doen?
Geef elk kind een waterdruppel van karton. Iedereen mag op de waterdruppel tekenen waarvoor je water kunt gebruiken. Na deze opdracht komen de kinderen weer in de kring en bespreken in tweetallen hun tekening. Daarna vindt er terugkoppeling plaats in de grote kring.
Maak een woordveld over water.
Knutselopdrachten
- Laarzen in de waterplas: wasco en ecoline
- Waarvoor gebruik je water in huis?
Ieder kind moest iets anders bedenken en dat is heel goed gelukt. - Wasmachine maken van een doos
- Gieter van een blik een tuit van een keukenrol en een basis van karton als handvat. Daaroverheen leuke papiersnippers plakken en klaar is de bloemengieter. Het is goed te gebruiken als bloempot (met dank aan Annemarie Mensink)
-
Onder de douche: tekenen met waskrijt. Dan druppels sterke lijm erop en als dat droog is ecoline eroverheen. - In een hoe hebben we vissen opgehangen en de vloer en de achterkant ingericht als bodem van een aquarium. Een stuk doorzichtig plastic ervoor hangen en klaar is het aquarium.
- Zwemmen in het zwembad; Een blauw vouwkarton versieren met golfjes. Op een lichtblauw papier golfjes knippen en deze aan de randen vastplakken op het donkere papier. Dan een poppetje laten maken en deze tussen beide papieren in schuiven. Zo kan de zwemmer ook bewegen.
- Waterdruppel
- Waterdruppels
Hoeken
- Schoonmaakbedrijf opstarten
- Huishoek schoonmaken
- Watertafel: drijven en zinken
- Bouwhoek: riolering en waterleiding aanleggen
-
Dat kan ook op een tafel waardoor het buizenstelsel onder de grond beter zichtbaar wordt - Waterflessen vullen en dan met stokjes muziek maken; een groot succes.
-
Instructor: surfplank schoonmaakwagen van de schoolschoonmakers - Lego inspireerde tot het maken van waterdruppels van lego
- Waterdruppels op de kralenplank
- Een wasmachine van een doos in de huishoek met wasmiddelen
Opbouw van het project
- Water, lekker!
- Water in huis
- Water buiten
Spel en beweging
Inleiding van de gymles: We gaan naar het zwembad, we pakken de zwemtas in; wat nemen we mee? We doen de tas op de rug en stappen op de fiets, we fietsen over bochtige weggetjes en over een voetpad. Daar moeten we lopen met de fiets aan onze hand. We zijn er, we zetten de fiets goed op slot en kopen een kaartje. In het badhokje omkleden en dan lopen naar het zwembad. Joepie lekker zwemmen, lopen door het zwembad gaat heel langzaam, we doen de borstcrawl. Even zonnebaden op het veldje. Ach wat jammer het gaat regenen, snel inpakken, omkleden, paraplu op, rennen naar de fiets, snel fietsen naar huis, fiets snel in het schuurtje en dan…….lekker uitrusten!
Gymles:
Knip van tevoren van crêpepapier allemaal blauwe stroken. Doe hier tijdens de gymles verschillende oefeningen mee:
- Lopen met de strook achter je aan
- Strook bewegen van hoog naar laag
- Golfbewegingen maken met het lint
- Draaikolkjes maken door de linten te draaien
Spelles:
- Twee emmertjes water halen
- Witte zwanen, zwarte zwanen
- Schuitje varen, theetje drinken
- Schipper mag ik overvaren
Als het mooi weer is, kun je heel goed een waterestafette doen met de kinderen. Zet daarvoor twee lege emmers neer aan de ene kant en twee vol met water en plastic bekers aan de andere kant. Verdeel de klas in twee groepen. Bij elke volle emmer gaat een groepje staan. De eerste kinderen vullen een bekertje en rennen daarmee naar de lege emmer. Ze gieten de beker daarin leeg en rennen terug naar hun groepje. Ze geven de beker aan de volgende in de rij en sluiten achteraan. Welke groep heeft het eerst de emmer vol?
Muziek
Maak een waterorgel door allemaal dezelfde flessen te vullen met water op verschillende hoogtes. Tik er met een stokje op en de kinderen zullen ontdekken dat er verschillende tonen klinken.
Uit het grote liedjesboek:
- Blz. 58; Dag lief plantje
- Blz. 59; Alle spulletjes in een sopje
- Blz. 88; Was je buik
Uit het grote versjesboek:
- Blz. 48; Poetsen en boenen
- Blz. 76; Een olifantje in het bad
- Blz. 77; Kleuterclowntje moet zich wassen
- Blz. 77; De koning is gevallen
Uit Kleuterwijs:
- Blz. 62; Water heb je nodig
Opzegversje:
WATER
IK pak het
en ik heb het niet.
Ik kruip erin weg
en je ziet me nog.
Mijn bootje drijft erop
en het gaat niet onder.
Ik schep het in mijn emmer
en giet het weg.
Waar blijft het?
Ik trap er dwars doorheen
en het gaat niet stuk…
EN HET MAAKT ME LEKKER NAT!
Wat is dat?
Materialen
Kralenplanken
Taal
Woordenschat
water – waterdruppel – waterstraal – waterplas – kraan – douche – bad – schuim – drinken – flesje – eten koken – wassen – tanden poetsen – schoonmaken – dweilen – afwassen – kleren wassen – wasmachine – planten – watergieter – watersproeier – wc – handen wassen – doorspoelen – riool – riolering – waterzuivering – regen – vijver – viskom – dieren drinken water – zwemmen – zwemles – droog – nat – schoon – vies – vol – leeg – drijven – zinken – warm – lauw – koud – spetteren – emmer – vullen – legen
Gesprek over zuinig met water: hoe kun je dat in huis doen? Er kwamen veel goede tips. Die hebben we opgehangen in de klas.
Rekenen/wiskunde
- Watertafel; drijven – zinken, vol – leeg, meer – minder, veel – weinig
- Riolering; buizen onder de grond
- Afsluiting van het thema
We werken toe naar het beheren van een schoonmaakbedrijfje in de klas. De kinderen krijgen opdrachten om iets op school of buiten de school schoon te maken en gaan deze opdracht doen. Als tegenprestatie krijgen ze, per groep, een sticker op een stickervel. Hebben ze er tien dan zijn ze klaar.
Bedankt
Deze pagina werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Margriet van Laar, Lieselot Cottyn, Ina Schild, Nancy de Waele, Annie Renkema, Lily de Wilde en Annemarie Mensink.
loading...
Water heb je nodig...,