Wat een weer is het weer..
Janneke 26 januari 2013Elke dag hebben we te maken met het weer en bijna elke dag is het weer anders. In de groep staan we stil bij alle weersoorten en worden we een weerman of weervrouw. Ook gaan we de weerberichten eens goed bekijken en stellen we ons de vraag: wat voor weer hebben we vandaag?
Ontwerpschema
Hier kun je een groepsplan/ontwerpschema downloaden over: thema het weer. Hierop staan alle ideeën bij de kernactiviteiten uitgewerkt.
Doel
Het weer is erg belangrijk. Elke dag kijk je naar buiten, hoe is het weer en wat moeten we aan? Vandaar dat het thema aan de orde komt.
De doelen die ik wil halen:
- De kinderen leren zich verwoorden door een weerbericht te vertellen aan de klas; hierbij gebruiken ze de begrippen: weersvoorspelling, huidige weerssituatie en de temperatuur.
- Kinderen leren gericht kijken naar het weer
- We maken een eigen weerstation waar we metingen bijhouden
Boekentips
Het boek: Kikker en de wind van Kikker&Vriendjes gaat over Kikker die ’s morgens een vreemd geluid hoort en naar buiten gaat en de wind en de storm ervaart! Dan waait een grote boom om en kan Kikker zijn huisje niet meer uit. Gelukkig komt Rat langs en ziet wat er is gebeurt. Met een bijl en een zaag gaan ze aan de slag en na een dag hard werken is het gelukt! Kikker is bevrijd. Ze gaan lekker eten bij Varkentje en Kikker plant een nieuwe boom.
Een leuk boek om voor te lezen op een winderige dag! En daarna lekker met plastic zakken naar buiten om de wind te vangen natuurlijk!
In de Willewete reeks van Clavis is ook een boek over het weer van Suzan Boshouwers en Margot Senden. Het boek begint over een regenachtige, zomerse dag waar ineens een regenboog verschijnt! Daarna leren we dat het weer bepaalt wordt door de dampkring en de zon. Verder wordt uitgelegd wat de invloed is van wind en water. Zonder weer kunnen we niet leven en er is ook een kringloop van het weer. De weerman of weervrouw doet de weersvoorspellingen en er is ook gevaarlijk weer! Tot slot komen er verschillende bekende weer-spreuken aan bod en een knutselactiviteit. Dit boek mag bij het thema eigenlijk niet ontbreken!
In het boek van Mack over het weer staan veel wetenswaardigheden over het weer die leuk zijn om samen te doen: luisteren naar windstilte, windmolentjes laten draaien bij een briesje, lopen tegen de wind in bij een storm maar vooral de woordenschat wordt behoorlijk uitgebreid met woorden als: windstilte, briesje, harde wind, storm, zandstorm, orkaan, tornado, mist, dauw, motregen, regenbui, stortbui, vorst, ijs, ijsbloemen en ijspegels, sneeuw, hagel, sneeuwstorm, dooi, wisselvallig weer, warm weer, hittegolf, schapenwolken, donderwolken, avondrood, poollicht, regenboog, heldere nacht en de gevolgen van het weer op de aarde en de planten.
Veel platen kun je kopiëren en dan op volgorde leggen van steeds erger of steeds harder!
Een goed boek die ook bij de verzameling hoort om te gebruiken bij dit thema. Vooral de combinatie van illustraties waarbij echte foto’s zijn gecombineerd met tekeningen zijn erg leuk!
Boeken
Onderzoek/uitstapjes
- Weerstation maken met een regenmeter, windwijzer en thermometer en hier regelmatig mee bezig zijn.
- Weerman/weervrouw uitnodigen om over het weer te vertellen
Speelgoed over het weer
Aankleding van de klas
- Wat zie je door het raam?
De kijktafel over het weer met een windwijzer, dennenappels die dicht gaan in de regen, regenmaker, boekjes, windmolen, etc.
Boven de kijktafel hangt een paraplu met druppen eraan. Op deze druppen hebben de kinderen getekend wat je doet in de regen.
Ervaren van het thema
- Ga op een winderige dag naar buiten om de wind te vangen! De kinderen vinden dat geweldig leuk om te doen en doen veel bijzondere ervaringen op: waarom blijft de wind niet in een zak zitten, waarom kun je de wind niet vangen als je tegen de wind in staat, enz.
- Schaduw en zon; ga op een mooie zonnige dag naar buiten en doe daar verschillende schaduwactiviteiten: kijken naar jouw schaduw, schaduwtikkertje, schaduw omtrekken van je vriendje
- Zonnewijzer; zet een stok in de grond en zet een streep waar de schaduw is. Kijk een tijdje later weer en zie wat er is veranderd. Hoe komt dat?
- Vang regenwater op in een opengeknipte fles of een regenmeter en kijk hoeveel regen er is gevallen
- Windmolens; maak een windmolen en zet ze neer op een plek waar de wind de molens laat draaien
- Wat heeft met regen te maken? paraplu, regenmeter, regenjas, regenkapje, water, laarzen, etc
Knutselopdrachten
- Verschillende soorten wolken schilderen
-
Windmolens vouwen en uitproberen - Regenboog van wasco en ecoline
- De weerkaart verven en tekenen
Weerdoosjes maken: Weerdoosje 1 en Weerdoosje 2- Lopen in de regen onder de paraplu
Eerst hebben de kinderen zichzelf onder de paraplu getekend van wasco. Daarna hebben ze lijmdruppels op de tekening gemaakt. Toen deze druppels droog waren, is er ecoline over de tekening heengedaan. - Scheuren; wolken en knippen de zon
De hele klas hangt vol met weermobiles. De basis was een blauwe wolk. Daarna mocht iedereen zelf bedenken welk weer het moest worden: de een koos voor regen, de ander voor de zon, sommigen voor onweer en een heleboel voor de regen en de zon waarna je een regenboog krijgt.- Mist tekenen: met wasco op zwart papier en
daarna met wit bordkrijt erover heen - Mist; tekenen met potlood op grijs papier.
- Zon prikken
-
Zon van een bordje -
Zon schilderen - Regendruppel knippen en plakken
- Regedruppelmannetjes
-
Warme winterwanten - Warme trui borduren
- Muts vlechten
Hoeken
- Weerbord met daarop de actuele weersverachting
- Huishoek; wat moeten we aan vandaag? In de huishoek liggen laarzen, een paraplu, regenjassen, sjaals, etc.
Lopen in de regen - Weerhoek; wat voor weer is het nu?
In de weerhoek hangt een donderglas, te leen gekregen van een ouder. Bij slecht weer, loopt de olie uit het tuitje. Ook mochten we een thermometer gebruiken waarin bolletjes hingen. Hoe warmer het was, hoe meer bolletjes naar beneden zakten. Verder lagen er werkboekjes in waar de kinderen zelf het weer konden bijhouden en verschillende thermometers. Voor het raam stond een regenmeter, een vlaggetje voor de windrichting, een windmolen en een buitenthermometer. - Hoek over lucht en wind in de klas. Lucht zorgt voor beweging: windmolen, dingen om tegen te blazen: wattenbolletjes, papier, zand, veertje, blokje, stroken crêpepapier, rietje om door te blazen, fluitje, veertje, waaier, ballonnenpompje
- Regenbooghoek; alle kleuren van de regenboog
In de regenbooghoek hingen de namen van de kleuren en lagen stapeltjes gekleurd papier. De kinderen konden zo zelf kleurenboekjes maken door op een gekleurd blaadje de naam van de kleur te schrijven en er plaatjes van dezelfde kleur bij te zoeken uit een tijdschrift.
Tekenen
Geef tijdens het thema verschillende tekenopdrachten en verzamel deze in een weerboekje:
- De zon en mijn schaduw
- Ik loop onder de paraplu
- Ik glij over het ijs
- Ik speel in de sneeuw
- Ik loop in de mist
- Ik sta onder de regenboog
- Ik ren in de wind (leuk om hier het boekje: Fiet wil rennen bij te gebruiken)
Wat moet er aan de orde komen?
Je kunt er voor kiezen om gedurende een week of een aantal dagen een weertype te behandelen: wolken, regen, regenboog, zon, sneeuw, wind, etc
- Het weer van vandaag
- Seizoenen
- Kleding bij het weer
- Warm en koud
- Nat en droog
- Thermometer
- Het weerbericht
Spel en beweging
- Leg allemaal hoepels neer in het speellokaal. Die hoepels zijn plassen water door de regen. Alle kinderen bewegen door het speellokaal en mogen niet in de plassen komen. Alleen als de leerkracht op de trom slaat, springen ze een keer heel hard in de plas!
- Regentikkertje; Wijs een tikker aan, deze heeft een paraplu in de hand zodat de tikker herkenbaar is. Andere kinderen rennen rond. In het lokaal liggen hoepels, dat zijn de plassen. Sta je in een plas dan mag je niet getikt worden. Er mag maar een kind in een plas staan en na tien tellen ben je af
- Ballenregen; de leerkracht staat in het midden van het speellokaal met een grote bak met ballen. Verdeel de klas in twee groepen kinderen. Eerst mag de ene groep en de andere kijkt toe. De leerkracht gooit steeds de ballen uit de bak omhoog door het lokaal. De kinderen proberen de ballen zo snel mogelijk te pakken en weer terug te gooien. Lukt het de leerkracht om alle ballen uit de bak te krijgen?
Of zijn de kinderen sneller? Als de eerste groep is geweest, mag de tweede. - Het regent op mijn ruggetje en ik wordt nat; zangspel.
- Lopen door het speellokaal en doen alsof: het waait, het waait heel hard, het regent, het is prachtig weer, het is mistig, het sneeuwt, het is glad.
- Parapluutje, parasolletje, ene voor de regen, ander voor de zon, pardon! Zangspel
- Ballonnengym; blaas lucht in de ballonnen en sla hier tegenaan en laat ze zo lang mogelijk zweven. Kun je de ballon zo lang hoog houden dat hij de grond niet raakt?
Oefeningen voor op het digibord
- Kijk ook bij de yurlspagina: http://jannekevankammen.yurls.net/nl/page/788743
- Muziek met ritmestokjes; Geef elk kind een paar ritmestokjes. Zijn er geen ritmestokjes of te weinig dan kan ook met de vingers op tafel getikt worden.
Het begint heel zacht te regenen, tik maar mee. Het regent wat harder….nog harder….er komt een echte stortbui…..gelukkig de bui wordt minder…en nog minder…..en nog minder……nog een paar druppen en de bui is voorbij!
In Kleuterwijs staat:
- Blz. 81; De wind
- Blz. 82; Hoor de wind eens waaien
- Blz. 83; Door de regen
- Blz. 84; Parapluutje
- Blz. 100; Winter, bibber, bibber
- Blz. 112; Een regenboog
Materialen bij het thema
- Grafiek; de dagen van de week en het weer
- Kleurplaat; de weerman
- Kleurplaat; wat voor weer zie je door het raam?
- Kleurplaat wolken en regenboog
- Kleurplaat de windhaan
- Voorkant werkboekje 1
- Voorkant werkboekje 2
- Voorkant werkboekje 3
- Voorkant werkboekje 4
- Voorkant werkboekje 5
- Weerboekje voorkant
- Pagina 1 en 6
- Pagina 3 en 4
- Pagina 2 en 5
- Weerkaartjes voor het weerboekje
- Weerplaatjes voor het weerboekje
- Paraplu
- Druppel
Taal
Woordenschat
Weer – weerbericht – weerman – weervrouw – thermometer – zonnig – bewolkt – regen – motregen – hagel – sneeuw – vorst – ijzel – mist – wind – storm – schaduw – temperatuur – plassen – regendruppel – windmolen – paraplu – laarzen – regenjas – zonder jas – winterjas – warm – koud – droog – nat – regenboog
Elke dag mag iemand op een stoel zijn hoofd in de tv steken en vertellen wat voor weer het vandaag is en wat de weersverwachting is voor de volgende dag.
Rekenen/wiskunde
Opdrachten voor het rekenkastje: Opdrachten rekenkastje thema het weer
Kralenplanken
Afsluiting van het thema
Bedankt
Deze pagina werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van Ina Schild (kralenplanken), Margriet van Laar (materialen), Tineke v.d. Ploeg en Cecile Heijs.
loading...
Wat een weer is het weer..,