Verkeer en vervoer
Janneke 21 januari 2013
Ontwerpschema van het project (download hier het ontwerpschema)
Doel van het project
Ik wil de kinderen de volgende dingen leren:
- Het wordt steeds drukker in de leefomgeving van het kind. Ik wil de kinderen leren wat veilig is en wat niet
- Leren hoe je moet oversteken; op een zebrapad, met een oversteeklicht en gewoon op straat
- Hoe zit je veilig in een auto?
- Hoe kom je naar school?
- Bekijken van verschillende vervoersmiddelen
We werken toe naar een voorstelling voor de ouders met allemaal liedjes en spelletjes over verkeer en vervoer.
Boeken bij het project
Een nieuw boek over verkeer is: Het grote verkeersboek van Tuk. Tuk hoort bij de lees-weet- boeken van Betty Sluyzer en Pauline Oud. Er is ook een boek over cijfers, letters en beroepen van Tuk. Een hele leuke serie die ik in de klas veel gebruik.
Ga je met het thema verkeer aan de slag, dan is dit boek geweldig om erbij te gebruiken.
Het is een boek waar je veel kanten mee uit kunt: er staan liedjes in, versjes bij verkeersvoorwerpen op alfabet, zoekopdrachten die je in de grote en kleine kring kunt uitvoeren, er worden heel veel verkeersbegrippen aan de orde gesteld: verkeerssituaties als rotonde, links en rechts, oversteken, kleuren in het verkeer, vormen, betekenis van borden, bewegingen bij omhoog, omlaag, recht, schuin, wat hoort bij wat en wie helpt bij een botsing. Bij elk onderdeel staat een versje van vier regels. Veel van die versjes kunnen goed gebruikt worden als hulp bij bijvoorbeeld het oversteken. In eerste instantie vond ik sommige versjes die bij de letters staan wat ver gezocht. Nadat ik de meeste versjes had doorgelezen, kreeg ik wel het idee dat ze goed bij de letters passen en dat kinderen er de humor snel van inzien. Er wordt wel op een grappige manier gezorgd voor de herhaling van de letter en de plaatjes zijn bijzonder leuk! Kinderen die al wat kunnen lezen, kunnen er zelfstandig mee aan de slag. Voorin het boek staan allerlei praktische tips. Heel handig voor ouders maar ook voor leerkrachten om even op een idee te komen. Het boek nodigt uit om voor te lezen, zelf te lezen, over te praten, in een kleine kring te gebruiken, liedjes uit te zingen, spelletjes mee te doen en veel te bekijken!
Opening van het project
Ik maak foto’s van de omgeving van school met verschillende verkeerssituaties. Deze doe ik in de schatkist en hier gaan we over spreken. Wat komt er op de foto’s: parkeren, de straat, de stoep, het kruispunt, het spoor, het zebrapad, de verkeersborden, de bushalte, de fietsenstalling, de school, het park.
Introductie van het project:
- Vertelkast
- Woordveld
Verkenning van het onderwerp en maken van een woordveld
Onderzoeksactiviteiten en uitstapjes
-
Samen een fiets bekijken; haal een fiets uit het fietsenrek of laat een van de kinderen een fiets meenemen en zet deze in de kring neer. Ga dan samen alles bekijken en benoemen. Waar dient het voor?
-
Oversteken; zoek een rustige straat en ga dan samen het oversteken oefenen
-
Maak op het plein een straat en speel het oversteken uit met karren, stepjes en voetgangers
-
Nodig een verkeersagent uit
-
Nodig een fietsenmaker uit of neem een kijkje in de werkplaats
-
Ga een wandeling maken met de kinderen en bespreek wat je tegen komt: stoep, straat, verkeersborden, lantarenpalen, etc.
Mogelijkheden voor knutselopdrachten
Verwerkingsopdrachten:
-
Voetgangerslicht maken
-
Verkeerslichten maken: grote rol verven en een driehoek maken van een a4 met daarop drie cirkels. De kinderen kunnen steeds de goede kleur naar voren houden.
Het andere verkeerslicht is gemaakt van een keukenrol dat omwikkeld is met strookjes. Bovenaan is een halve wc rol geniet waarop de kinderen drie plakcirkels in de goede kleur hebben geplakt. -
Verkeersborden knippen en plakken van een cirkel -
Straat verven en vervoersmiddelen knippen en plakken -
Straat verven, zebrapad knippen en plakken van stroken (passen en meten) en auto’s vouwen. Knip jezelf op het zebrapad. -
Verven strepen van het zebrapad. Een figuur erop plakken en knippen van cirkels en stroken. -
Knippen en plakken een fiets van karton. Teken jezelf daar boven onder een foto van je hoofd. -
Bord van een fietspad maken
-
Auto maken en je eigen hoofd erin plakken
Wat moet allemaal aan de orde komen?
- Wat rijdt er allemaal op straat
- Veilig en onveilig
- Oversteken
- Verkeersregels
- Verkeerslichten
Korte spelletjes
- Ik ga op reis en ik neem mee…..
- Busspel; leerkracht is de chauffeur en doet alsof ze in de bus zit. Ze stopt bij de bushalte en er stappen drie kinderen in. Bij de volgende halte stappen er twee kinderen in. Hoeveel zitten er nu samen in? Bij de volgende halte stappen er vier kinderen uit, hoeveel zitten er nu in?
Hoeken
-
Huishoek; politiepak neerleggen
-
Constructiemateriaal;
-
Autotafel; Een tafel waarop verschillende auto’s staan. De kinderen maken steeds verschillende verzamelingen: vrachtauto’s, personenauto’s, motoren, maar het kan ook op kleur en op grootte.
-
Verteltafel: Eegje Egel. Dit boek gaat over een egel die naar de grote stad gaat en daar aangereden wordt door een auto. Gelukkig is het niet ernstig en een jongen helpt haar. -
Bouwhoek; treinrails neerleggen
-
Verkeerstafel; van blokjes en auto’s een verkeerssituatie maken
-
Lego; wegennet met auto’s etc. maken
-
Trein; stoelen achter elkaar zetten/ station maken: kaart verkopen
De trein waar de kinderen echt wekenlang gespeeld hebben. -
Verkeersbordenhoek; spelletjes met verkeersborden en verkeersborden ontwerpen
-
Parkeren;
Angela v.d. Vlugt stuurde het volgende idee:
Van een grote kartonnen doos heb ik een parkeerapparaat gemaakt. Daarnaast groene en oranje parkeerkaarten. Op de groene kaart staan stippen van 1 t/m 10 . Een kleuter aan de ene kant van de parkeermachine trekt een groene kaart en telt de stippen. Vervolgens gaat hij of zij het aantal munten tellen gelijk aan het aantal stippen ,want zoveel geld moet zij gaan betalen aan de machine. Vervolgens gooit zij die muntjes in het apparaat. Aan de andere kant van het apparaat zit een kleuter de muntjes op te vangen en gaat ze vervolgens ook tellen. Dan wordt de oranje kaart erbij gezocht met een P erop en het aantal ogen gelijk aan de muntjes die ze geteld heeft. Deze kaart duwt ze door de gleuf weer naar buiten naar het kindje wat de munten erin deed. Zij gaat nu controleren over het aantal stippen op de oranje P kaart overeenkomt met de stippen op haar groene kaart.
Parkeerkaart 1
Parkeerkaart 2
Parkeerkaart 3
Parkeerkaart 4
Telkaart 1
Telkaart 2
Computer
-
Woorden voor op de computer in word bestand waardoor kinderen ze rechtstreeks kunnen natypen.
Spel en beweging
In het gymlokaal gaan we een circuit maken over verkeer. Maak wegen van banken, door de plassen springen op de stoep (hoepels), om de wegwerkzaamheden heen (pilonnen), onder een hek door; (stokken), om de rotonde heen; (rond touw), over de brug (bank tussen de kasten), door het water (schuitje varen – theetje drinken)
Spelletjes
- Een treintje ging uit rijden; De kinderen lopen in rijtjes achter het voorste kind aan.
- Rijen, rijen, rijen in een wagentje
- Chauffeurtje mag ik mee met jou; Iedereen staat in de kring. In het midden loopt een chauffeur. Daarna zingt iedereen het liedje en kiest de chauffeur een passagier. Zo wordt de rij passagiers steeds langer
Muziek
Van Alma ten Bruin kreeg ik een liedje en de muziek over de step
-
Wil je de muziek horen, klik dan hier: muziek de step
In kleuterwijs staan veel liedjes over vervoer:
-
De wielen van de bus blz. 161
-
Helikopter blz. 162
-
Amsterdam blz. 163
-
Een treintje ging uit rijden blz. 164
-
De trein blz. 165
-
Op een klein stationnetje blz. 166
-
Oversteken blz. 167
-
Rood of groen blz. 168
Liedje over de bus: de wielen van de bus
Liedje over fietsen: Tinkel pinkel belgerinkel
Opzegversjes:
Verkeerskleuren
Rood is stoppen
groen is veilig.
oranje is opgelet!
Blauw is een politiepet
De tegels op de stoep zijn zwart
met een roze hart.
Mieke van Hooft
Mijn fiets heeft 2 wielen en 1 stuur.
hij is heel mooi,
hij is heel duur.
Ik heb hem nog maar pas
omdat ik jarig was!
Fietsen, fietsen
handen aan het stuur,
voeten op de trappers.
Boem! tegen de muur…
HELIKOPTER
Helikopter
Mag ik met jou mee omhoog?
Hoog in de wolken wil ik wezen,
hoog in de wolken wil ik zijn
Helikopter
Helikopter
vliegen is zo fijn
Kijk naar links en blijf maar staan
kijk naar rechts, komt er iets aan?
weer naar links, is de weg nu vrij?
Geen verkeer? Dan komen wij!
Materialen
Taal
Woordkennis:
de straat – de stoep – lopen – oversteken – het voetgangerslicht – het verkeerslicht – rood – groen – oranje – het verkeer – de hoek van de straat – het kruispunt – de stoeprand – het verkeersbord – een ongeluk – de botsing – de politieagent – het fietspad – de trein – de rails – het station – de spoorbomen – het treinkaartje – de machinist – de conducteur – de auto – het stuur – de autogordel – de fiets – de trapper – het zadel – de fietsbel – de motor – de brommer – de bus – de buschauffeur – de bushalte – de strippenkaart – de taxi – de vrachtauto – inhalen – druk – de file – parkeren – veilig – onveilig
Materialen taal:
Rekenen/wiskunde
we oefenen de volgende begrippen:
-
vooraan – achteraan
-
veel – weinig
-
snel – langzaam
-
links – rechts
De volgende vormen worden behandeld:
-
cirkel; wielen, verkeersborden
-
driehoek; verkeersborden
-
vierkant; verkeersborden
Plattegrond maken; ruimtelijke oriëntatie
Kralenplanken
Ook kunnen kinderen zelf een auto ontwerpen. Tycho bedacht deze auto en maakte zijn naam erboven.
Bedankt
Deze pagina werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Alma ten Bruin, Margriet van Laar, Lieselot Cottyn, Ina Schild, Angela v.d. Vlugt, Willeke Top en Mieke van Dooren
loading...
Verkeer en vervoer,