Tijd van dinosaurussen
Janneke 18 januari 2013Dinosaurussen, dieren van heel lang geleden. Wat is het bijzonder dat we nu iets weten over dieren die bestonden toen er nog geen mensen waren. Door het vinden van skeletten, fossielen en voetsporen weten we steeds meer over dinosaurussen.
Ontwerpschema van het project
Om een beeld te krijgen wat je met het thema kunt doen, hier een ontwerpschema met de activiteiten. Omdat veel mensen momenteel het ontwerpschema/groepsplan gebruiken ook hiervan een voorbeeld. In de lege vakjes kunnen dan de namen van de kinderen gezet worden die hulp nodig hebben bij de activiteiten.
Doel van het project
Met het thema dinosaurussen geef ik de kinderen een kijk op een tijd heel lang geleden.
- Het is belangrijk dat kinderen leren dat er een tijd is voor ze zelf bestonden
- De tijd die volgt zal ook weer anders worden
- Het accent zal liggen op vroeger en nu
- Dinosaurussen waren er in allerlei soorten en maten
- Dinosaurussen zijn nu uitgestorven
- Dinosaurusskeletten worden soms gevonden en opgegraven door paleontologen
- We gaan een museum inrichten over dinosaurussen. We nodigen de ouders uit in het dinosaurusmuseum.
Achtergrondinformatie
- Dinosaurussen leefden in de oertijd. Dat is miljoenen jaren geleden, lang voordat er zoogdieren, mensen en bloemen leefden.
- Het landschap van de oertijd bestond uit; zeeën, stenen, bomen, varens en vulkanen.
- Er waren planteneters, vleeseters, viseters en ei-etende dieren. Die dieren liepen, vlogen of zwommen.
- Er waren gevaarlijke en ongevaarlijke dinosaurussen en ze waren vaak erg groot
- Dinosaurus betekent: vreselijke hagedis
- Vogels stammen af van de dinosaurussen
Boektoppers
Voor het thema dinosaurussen wil ik je graag een tip geven voor een verhalend boek, een informatief boek en een kijkboek:
Het boek Gigantosaurus van Jonny Dudle gaat over vier even oude dino’s die samen aan het spelen zijn. Hun ouders waarschuwen de kinderen voor de Gigantosaurus. Dappere Daan wil wel op de uitkijk gaat staan. Elke keer weer horen ze lawaai en waarschuwt Daan voor de Gigantosaurus. De andere dino’s verstoppen zich snel maar Daan houdt hen voor de gek. De lawaaimakers zijn ongevaarlijke dinosaurussen. Als de echte gigantosaurus komt, geloven de anderen het niet. Maar hap: het is hem wel! Op is dino Daantje…..of toch niet. Gelukkig, hij had zich wel verstopt!
Dit boek laat de kinderen op een leuke en spannende manier kennismaken met verschillende dinosaurussoorten. Het kaft van het boek is meteen een mooie dinosaurusposter. De meeste boeken over dinosaurussen zijn informatief. Dit is een mooi verhalend boek met een informatieve kant. Een aanrader als je over het thema dinosaurussen aan de slag gaat.
Ik ga in de klas een verteltafel maken over dit boek. De foto’s volgen natuurlijk.
Clavis heeft een informatieve serie boeken: Willewete. Hier is ook een boek bij over dinosaurussen. Het boek begint met een jongetje die een echte dinofan is. Dat zullen de kinderen die het boek lezen snel herkennen. Het jongetje gaat op reis naar vroeger, naar de tijd dat de dinosaurussen nog bestonden. In het begin wordt een beeld gegeven hoe de kinderen die tijd moeten zien. Dan wordt verteld over de dinosaurussen en de soorten die er waren, over de planteneters, de vleeseters de dinobaby’s. Een leuke strip over een dino die in deze tijd uit het ei komt en hoe lastig dat het is. Ook gaat het boek over de dinoprofessor die de sporen van de dino’s onderzoekt. Nu staan alle gevonden voorwerpen van dinosaurussen in een museum. In het boek staan verschillende leuke wetenswaardigheden over dino’s, er staan een paar leuke versjes in en een knutseltip wat erg leuk is om met een kind te doen.
Het boek geeft goed weer hoe de dinosaurussen geleefd hebben en laat niet alleen de soorten zien, zoals in veel andere boeken het geval is. Als je het thema dinosaurussen gaat doen, is dit boek een echte aanrader als informatief boek.
Een grappig boek over Tim en Jesse die samen het bos in trekken om een dinosaurus te vangen. Niet een gewone….maar een reuzendino. Op de platen die volgen zie je beide jongens stoer doen en zoeken naar de dino. Tim zoekt en zoekt maar Jesse ziet vreemde dingen. Hij wordt er wat bang van maar Tim zegt dat ze net doen alsof, want….dino’s bestaan niet…..of misschien toch wel? Ze gaan in ieder geval nooit meer op dinojacht!
Het boek is humoristisch en past goed in deze tijd waarin fantasie en werkelijkheid bij kinderen nog wel eens door elkaar lopen.
Boeken bij het project
Tyrannosaurusje Tirza Rex gaat voor het eerst naar school. Ze is er zenuwachtig van want zijn het leuke klasgenootjes? Hoeveel tanden zouden ze hebben? Ze krijgt een mooie ponyrugzak en 300 boterhammen mee naar school en dan is het zover. Op school weet ze niet wat ze ziet want haar klasgenootjes zijn...kinderen. Dus Tirza eet ze allemaal op! Alleen juf Nora vindt dat ze de kinderen weer moet uitspugen. Ze wil graag vriendjes maken maar......dat lukt niet echt goed. Ze voelt zich alleen. De volgende dag eet ze maar een klasgenootje op..... Dan probeert ze vriendjes te worden met goudvis Walter. Deze bijt Tirza in haar vinger, dat doet zeer! Nu weet ze hoe het voelt als iemand de tanden in je zet en dat helpt!
Wat een geweldig leuk boek! Leuk om in de klas voor te lezen en met elkaar te praten en te ervaren hoe het is om vriendjes te maken! Hoe voelt het als je geen vriendjes hebt? Tirza heeft het ervaren, de kinderen misschien ook wel eens? Behalve dat het goed bij het thema dinosaurussen past, kun je het ook gebruiken als uitgangspunt voor een gesprek over vriendschap en er bij willen horen.
Joris is een echte kampioen, hij wint elke wedstrijd. Dan is het op school dinoweek en gaan ze naar het museum. Joris weet veel van dino’s hij is dinokampioen. Maar een ding weet hij niet: hoe maak je van al die botten een hele dino? Daar zou hij ook wel kampioen in willen worden. Daarom gaat hij stiekem in het dinomuseum logeren. Hij meet en rekent en dan weet hij het! Zo moet dat. Tot hij de museumkater tegenkomt die op muizenjacht is! Alle dino’s vallen om. Gaat het hem lukken om de dino’s op tijd in elkaar te krijgen voordat het museum open gaat. Dan gaan de deuren open…….
Hoe vaak kom je niet kinderen tegen die het beste willen zijn, in alles het liefst. Joris is ook zo. Hij is overal kampioen in en wil dat ook graag laten weten. Maar….kun je overal kampioen in zijn? En is het erg als je iets niet kan? Welnee….
Een prachtig boek voor alle kinderen die ook eens iets niet kunnen en er achter komen dat het helemaal niet erg is.
De kinderen in mijn klas en dan met name de jongens zijn dol op grote zoekboeken. Dit boek zullen ze dan ook zeker pakken! Mijn grote reis om de wereld dinosaurus laat allemaal tekeningen zien van dinosaurussen op de vlakte, in het bos, , rond de vulkaan, in het moeras, in de zee en in het museum. Langs de rand staan de namen van de dinosaurussen zodat de lezers dat zelf op kunnen zoeken. Prachtig voor de kinderen om meer dan 80 dinosaurussen te kunnen ontdekken.
Speelgoed bij het thema
Opening van het project
Gebruik dit boek bij de opening van het project:
In het boek: ei moet uit van Mariken Jongman en Marieke ten Berge van Lemniscaat vindt een jongen een ei. Wat doet dat ei hier? Het is te koud maar wie komt er broeden? De jongen brengt het naar een slang, maar die wil het opeten, voor de eend is het ei te groot, de walvis kan niet op het ei zitten, de olifant is te zwaar, de mieren zijn te druk....wie kan het ei nu uitbroeden? Maar dan ineens....kraaak en wat komt eruit? Een dinosaurus!
Een prachtig getekend en geschreven boek waar de kinderen leren wat er bij komt kijken om een ei uit te broeden! Uiteindelijk ontstaat er een mooie vriendschap tussen de jongen en de dinosaurus. Voor kinderen goed om te bedenken of dat echt zou kunnen?
Introductie van het project:
Dit ei kun je maken door een ballon op te blazen en daar gips omheen te wikkelen.
Kleur het daarna met ecoline.
- Er ligt een ei in de klas!
De kinderen mogen allemaal voelen en voorzichtig luisteren…….ja er zit iets in maar wat? - Laat de kinderen in tweetallen bespreken wat er in het ei zou kunnen zitten.
Er komen natuurlijk verschillende ideeën naar voren. Laat foto’s zien van dieren die uit een ei komen: zie bijlage
Laat ook de afbeeldingen van eieren zien. De kinderen gaan in tweetallen bespreken wat ze zien en koppelen dit terug. - Daarna tekent iedereen in een papieren ei wat hij/zij denkt dat er in het ei zit.
- Op een dag is het ei open….wat heeft er nu ingezeten? In mijn klas was het de start van een zoektocht.
Andere manieren om het thema te openen:
- Opening van het project: Er liggen in de klas grote botten………… we gaan op onderzoek uit
- Schatkist met daarin allemaal dingen van vroeger
- Woordveld maken over vroeger/dinosaurussen; wat weten we er al van
- Schatkast met daarin: skelet van dinosaurus en kwastje, boek over dinosaurussen, opblaasdinosaurus, woordkaarten, plastic dinosaurussen
Materialen bij eieren:
- Verschillende platen van eieren
- Verschillende eierleggende dieren
- Controleformulier voor de leerkracht
- Werkblad: teken in het ei wat jij denkt dat er in zit
Zoektocht naar de dinosaurus
Nadat we samen het ei bekeken hebben, besloten de kinderen dat het verstandig was om het op een warme plek te zetten. Tijdens de gesprekken over wat er uit eieren komt, besloot een groot deel van de klas dat het dan een dinosaurusei moest zijn. Ouders werden meegesleept naar het ei om te bewonderen. Toch wel bijzonder dat wij nou net in het bezit zijn van een dinosaurusei!
De volgende dag worden ouders wederom meegenomen naar het lokaal waar het ei ligt. Dan blijkt dat het ei is gebroken. Waar is de dinosaurus nu?
Hij is dus ergens in de school…..de kinderen besluiten zelf om vallen te maken.
Ze leggen er keurig appeltjes in en de volgende dag zijn de appels verdwenen, maar geen dino.
Wederom worden de vallen verbeterd.
Er worden allemaal vallen getekend en ik heb erbij geschreven wat de bedoeling is:
camera’s ophangen, op het speelhuis wachten met een hengel, en een prachtig schematisch getekende val hieronder:
In de klas vinden de kinderen aanwijzingen die er op duiden dat er echt een dinosaurus is:
De vloer wordt afgezocht met vergrootglazen en wat je dan niet allemaal vindt…..het wordt steeds duidelijker er is een echte dinosaurus in school.
Ik geef aan dat het een planteneter is, omdat elke dag de appeltjes verdwenen zijn. Maar onze dinoexpert is het daar niet mee eens: hij heeft de staart van de dino onder mijn bureau gezien en dat was duidelijk een vleeseter! Dan hangen we maar een rookworst op als test.
De volgende dag hangt de rookworst er nog net zo. Dus toch een planteneter? Nee juf, dinosaurussen houden niet van rookworst maar van bloederig vlees. Tja, dan maar naar de supermarkt voor sucadelapjes:
Ook dit ligt er de volgende dag nog net zo. Het vlees wordt aan een uitgebreid onderzoek onderworpen en er zitten wel bijtsporen op!
Dan komt er een juf binnen die vertelt dat er buiten hele vreemde sporen te zien zijn:
Het zijn hele grote sporen en daarna zien de kinderen werkelijk overal sporen: elke tak of omgewoelde grond komt duidelijk van de grote dino die om de school heeft gelopen.
Sterker nog er komen allemaal verhalen van dino’s die thuis of in struiken gezien zijn! Maar de dinosaurus op school is nog steeds onvindbaar.
Weer een week later, ligt er sneeuw en we zien weer sporen: nu van de grote dinosaurus met kleine pootjes ernaast!
De dinoexpert kan het wel ruiken aan de sporen. Hup met de neus op de grond en inderdaad het zijn sporen van een grote en kleine dinosaurus!
We vinden nog veel meer sporen en iedereen weet er wel een verhaal bij te vertellen: afdrukken van staarten, kleine dino’s, etc.
Maar het is wel duidelijk dat de kleine dinosaurus door zijn moeder is opgehaald.
We krijgen een heerlijk dinosauruskoekje als afsluiting van een project dat dan bijna zes weken heeft geduurd. Lang genoeg, zou je zeggen. Een paar weken later wordt er echter nog druk getekend over dinosaurussen, gezocht naar sporen en komen kinderen bij mij om te vertellen dat ze per ongeluk toch nog maar een dino hebben getekend. Van ouders krijg ik te horen dat kinderen er echt moeite mee hebben om los te komen van dit boeiende thema! Wat een betrokkenheid heb ik gezien.
Activiteiten in de klas
Fossielen van dinosaurussen maken:
Vul bakjes met zand of klei. Druk daar dinosaurussen in en gooi er modelgips overheen. Als het droog is kun je de gips eruit halen. Als je zand hebt gebruikt kunnen de kinderen met kwastjes de fossielen tevoorschijn halen. Je kunt ze wit laten of kleuren met ecoline.
Onderzoeksactiviteiten en uitstapjes
- Maak uitstapjes naar buiten en volg de voetstappen van de dinosaurussen
- Als er een natuurhistorisch museum in de buurt is, is dat natuurlijk erg de moeite waard om een bezoekje te brengen
Knutselopdrachten
- Stegosaurus met als basis een fles
-
Deze diplodocus heeft een ballon als basis. De nek is een electriciteitsbuis. - De basis van deze pterodactylus is een rol met vleugels van karton
- Dinosaurusbek vol tanden
-
Geschilderde dinosaurussen met zelfgemaakte gedichten eroverheen geniet. -
Schoenendoos op zijn kant en daarin een dinosauruslandschap met een nestje van brooddeeg en een stegosaurus erin - Dinosauruseieren van papier mache
- Skelet verven
Teken de omtrek op zwart papier. Laat ze met hun vingers afdrukken maken van de ruggengraat en daarna met de vinger strepen maken als ribben. - Stegosaurus met wasknijpers als stekels
Dinosaurus van karton met gestempelde stippen. De poten zijn van stukjes wc rol -
Knippen en plakken van een halve cirkel
-
Dinosaurussen van bordjes -
Dinosaurussen van klei en daarna geverfd -
Vulkaan van stroken en dinosaurussen zelf geknipt en opgeplakt. Papier eerst beschilderd en daarop bubbeltjesplastic gedrukt.
Allemaal dinosaurussen van papiermaché. De kinderen mochten zelf hun dino uitkiezen. De basis is verschillende flacons en flessen.-
Je kunt veel verschillende dinosaurussen maken van papieren bordjes -
Wat weten we er veel van!
Hoeken
-
Dit boek heb ik lang geleden eens gekocht en het is een groot succes om deze op een laptop of digibord te bekijken. - Zo nu en dan kun je dinosaurusskeletten kopen. Erg geschikt voor de zandtafel. Leg er kwasten bij zodat ze de skeletten voorzichtig kunnen opgraven.
-
Veel constructiemateriaal is erg geschikt om dinosaurussen van te maken -
Ik heb een flink aantal houten ‘botten’ in de klas en ook hoorns. Wat wordt daar mee gespeeld! -
In de bouwhoek kunnen de kinderen van blokken of kapla een vulkaan bouwen en daar met dinosaurussen omheen spelen - Bouwopdracht: Bouw de omtrek van een pootafdruk
- Bouwopdracht: Bouw een dinosaurusmuseum
- Bouwopdracht met speelklei; maak pootafdrukken
-
Speeltafel met dinosaurussen en zelf geverfde vulkanen en bomen als achtergrond - Bij het boek de Gigantosaurus heb ik een verteltafel gemaakt.
- Botjes (credu.nl)
- Een net van lego om de dinosaurus te vangenSpel en beweging
Warming up: Lopen en rennen als een dinosaurus, vliegen als een dinosaurus, grote stappen maken, kleine stapjes, bij trommel reageren door stil te staan, allemaal dezelfde kant op en daarna allemaal een andere kant op.
Je kunt bij de warming up ook gebruik maken van het liedje wie niet lopen wil – sta stil en hier allemaal andere bewegingsvormen aan toevoegen.
Spelletjes:
- Dino kom uit je hol; In een hoek ligt op een mat een kind (dino) te slapen. De andere kinderen lopen heel zacht naar de dinosaurus toe. Als ze vlak om de mat heen staan, wordt de dino wakker en komt uit zijn hol. De kinderen rennen zo snel mogelijk naar een plek waar ze niet getikt mogen worden.
- Zeg ken jij; In plaats van zeg ken jij de mosselman, zing je dit: zeg ken jij de dinosaurus, de dinosaurus, de dinosaurus, 2x, die woonde hier lang geleden…….samen kennen we de dinosaurus, etc. Zo kun je in plaats van de dinosaurus ook andere dinosaurussoorten toevoegen
- Dinosaurus is gekomen, heeft mijn vriendje meegenomen maar ik kan er niet om treuren, gauw een ander weer gehaald (Joepie, joepie)
- Tikspel: dinosauruseieren stelen: Leg een paar dinosauruseieren of ballen op een mat in het speellokaal. Dat is het nest van een diplodocus. Vertel de kinderen dat de diplodocus deze eieren heeft gelegd. Een van de kinderen is de diplodocus en zit aan een kant van de mat. Wijs een paar kinderen aan. Deze kinderen zijn tyrannosaurussen die heel zacht naar het nest toe lopen en dan proberen een of meerdere eieren te stelen. Zodra de diplodocus hoort dat er iemand aan de eieren komt, probeert deze de tyrannosaurussen te tikken.
Tikspel:
Inleiding: Vertel dat we in een groene vallei zijn beland met allemaal groene bomen; we zijn allemaal dinosaurussen en zijn op zoek naar onze vriendjes. We eten blaadjes van de bomen, we kunnen er net niet bij, moeten springen, soms eten we gras. ’s Avonds gaan we slapen, ’s morgens rekken we ons eerst uit, dan gaan we weer eten. Er is alleen een hol waar we niet mogen komen. Daar woont Drietand, dat is een boze vleeseter. Daar is het niet veilig……..
Tikspel: Drietand heeft honger en wil wat eten. Als we in een grot zitten, zijn we veilig en kan Drietand ons niet pakken. Maar als we spelen………..dan kunnen we getikt worden door Drietand! Het is goed om eerst de juf de rol van de vleesetende dinosaurus te laten spelen en daarna een van de kinderen.
Afsluiting: Drietand heeft zijn buikje lekker vol gegeten en gaat slapen. Ook de andere dino’s zijn moet en zoeken een veilig plekje op. Welterusten allemaal!
Groot materiaal:
Als je in het bezit bent van een speeltunnel, kan dat goed dienen als hol voor de dinosaurus. De kinderen ervaren dan donker en licht.
Muziek
Versjes:
Mijn dino-ei
Ik ben de dino,
dit is mijn ei
Ik zit te broeden
hier in de wei.
Kom maar naar buiten,
ik heb zoete pap!
Hier is je flesje,
daar is je slab!
Dinoverdriet
Er was eens een dino
heel groot en heel groen
Hij vroeg aan een muisje:
“Toe geef me een zoen”
“Nee”, zei het muisje,
“Dat doe ik niet!”
Nu huilt de dino
Een zee van verdriet
Dino
Dino, dino, kom eens hier,
Dino, dino, we hebben plezier.
Al is je staart dan nog zo lang.
Al ben je groot, we zijn niet bang.
Dino, dino, sta nu stil.
Dino, dino, ik weet wat je wil.
Met stompe tanden blaadjes eten.
Met scherpe tanden….wil je het echt weten???
Ik heb een andere dino opgegeten.
ik wil zo graag een dinosaurus,
en liefst een hele grote
misschien wel een Tyrannosaurus,
om eens mee te gaan lopen.
Ik zou ermee gaan spelen,
buiten op het gras
Ik zou me niet vervelen,
ik neem hem mee naar de klas.
Maar al wat ik heb is een hondje,
en die is maar zó klein,
maar hij heeft ook kleine tandjes,
en dat vind ik reuzefijn!
k wou dat ik een dino was
groot en sterk
maar superlief
Dan liep ik met een reuze vaart
en zwaaide ik dreigend met mijn staart
Dan dronk ik water uit een plas
en hoefde ik nooit meer naar de … klas
Computer
Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden na typen.
Knijpkaarten
Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.
Yurls
Kijk voor veel links over dinosaurussen ook op: http://jannekevankammen.yurls.net/nl/page/774366
Materialen
- Voorkant werkboek dinosaurussen
- Voorkant werkboek dinosaurussen
- Kleurplaat dinosaurussen
- Kleurplaat dinosaurussen
- Kleurplaat diplodocus
- Kleurplaat stegosaurus
- Kleurplaten dinosaurussen
- Kleurplaat dino en kind
- Dinosaurusbek
- Hoe komt de dino bij zijn ei?
- Knip en plak een dinosaurus
- Fossielen onder de grond
- Zoek de goede weg
Dinosaurusmuseum
Groep 3
Activiteiten voor groep 3
- Van stip tot stip – 53
- Van stip tot stip – 70
- Schrijf en teken; welke dieren komen uit een ei?
- Teken en schrijf over dinosaurussen
- Schrijf vijf zinnen over de dinosaurus
Taal
Woordveld maken door te tekenen en te schrijven. Daarna bij elkaar zoeken en opplakken:
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.
-
woordkaarten dinosaurussen
-
Woordkaarten groot en woordstukjes dinosaurussen
-
Woordenboek dinosaurussen
-
Zoek het woord skelet
- Woorden naschrijven
Rekenen/wiskunde
- Sorteren van dinosaurussen; vraag de kinderen zelf hoe de groepjes gemaakt kunnen worden:
Lopend en vliegend
De stekels van de Stegosaurus
Leg twaalf wasknijpers in drie groepjes van vier neer. Knijp een aantal voorzichtig op de rug van een kind.
Hoeveel stekels zitten er op de rug? Door te kijken naar de hoeveelheid wasknijpers die er nog liggen, kunnen
de kinderen de structuur ontdekken.
In een boek vonden we een levensgrote voetstap. We hebben gemeten hoe lang deze was. Daarna heb ik deze voetstap uitgetekend en is deze uitgeknipt.
Hoeveel van onze eigen voeten/schoenen kunnen op de voetstap van de dinosaurus? Eerst laten schatten daarna uitvoeren.
- Dinosaurus kleuren en vormen 1
- Dinosaurus kleuren en vormen 2
- Dinosaurus kleuren en vormen 3
- Dinosaurus kleuren en vormen 4
- Dinosaurus kleuren en vormen 5
- Sudoku dinosaurussen
- Spel; Speel het spel in tweetallen: wie is het eerste bij de finish. Print het spel uit en lamineer het. Plak de twee dinosaurussen op een doosje of een kurk. Leg er een dobbelsteen bij en gooi om de beurt. Doe evenveel stappen.
- Goede volgorde: uit het ei
- Schaduwen van dinosaurussen
Begrippen:
- Oud – nieuw
- Vroeger – nu
- Groot – klein
Spel: Tellen van dinosaurussen, evenveel stenen neerleggen als dinosaurussen
Kralenplanken
Afsluiting van het thema
In de klas hebben we een dinosaurusmuseum gemaakt.
We hebben alle ouders en belangstellenden uitgenodigd om het museum te bezoeken tijdens het buiten spelen op twee dagen. Op die manier heb je niet de hele klas vol en hebben de kinderen alle tijd om de ouders rond te leiden in het dinosaurusmuseum. Ook kunnen ouders die de ene dag werken, vaak de andere dag wel komen.
Ik had in de klas nummers opgehangen en de tekst bij elk nummer, zodat de ouders konden helpen als de kinderen het even niet meer wisten. De kinderen liepen de route van nummer tot nummer en legden uit wat er te zien was.
De kinderen verkochten zelf kaartjes en programmaboekjes. De kaartjes kosten 0,10 cent. Van tevoren hebben we besproken hoe die munt eruit zag en dat twee munten van 5 samen ook tien cent waren. De kinderen hebben dit heel serieus opgepakt.
Rondleiding door de klas:
Bedankt
Dit thema is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van Marleen, Marije Bouma, Hilda Luth, Ina Schild, Minke Bosma en Margriet van Laar.
loading...
Tijd van dinosaurussen,