Spelletjes voor in de klas
Janneke 23 augustus 2016Het schooljaar begint weer. In het begin moet iedereen weer aan elkaar wennen, dat is logisch! Ik maak in de klas altijd gebruik van spelletjes om de kinderen te leren dat samen spelen heel erg leuk kan zijn! Bovendien leren de kinderen meteen om op de beurt te wachten, spelregels te hanteren, op te letten, elkaar te leren kennen, leren omgaan met winnen en verliezen, geduld te bewaren, leren wie meer, minder of evenveel heeft, samenwerken en het spel natuurlijk. Als leerkracht kun je daar al een boel vaardigheden van aflezen.
Deze spelen zijn favoriet in mijn klas. Ze worden gespeeld door groep 1, 2 maar ook groep 3.
Speedcups is super! Het spel bestaat uit 4x 5 kleine bekertjes, een bel en kaartjes. In mijn klas spelen de kinderen het spel als volgt: De spelleider hanteert de kaartjes en zit tegenover de vier andere kinderen. Deze vier hebben elk de bekertjes voor zich staan. De spelleider houdt een kaartje voor zich en de vier spelers zetten zo snel mogelijk de cups in de goede volgorde. Is dat gelukt, dan wordt er gebeld. De spelleider controleert of het inderdaad klopt en geeft in dat geval het kaartje aan dit kind. Wie uiteindelijk de meeste kaartjes heeft, is de winnaar. De kinderen vinden het erg leuk om te doen en ik vind het een voordeel dat de bel wel klinkt maar niet zo luid is. Ook is hij goed stevig! Ik geniet elke keer weer van het enthousiasme en de snelheid die sommige kinderen hebben om de volgorde goed te zetten.
Dan het tweede spel: Dobble
Dobble bestaat uit een blikje met ronde kaartjes. Op deze kaartjes is steeds een afbeelding hetzelfde en het gaat erom dat iemand dit zo snel mogelijk ziet en benoemt. In mijn groep leggen de kinderen eerst een kaart in het midden en draaien dan een kaartje van de stapel andere kaartjes om. Iedereen die meedoet kijkt en als iemand hetzelfde plaatje ziet, moet deze benoemen wat het is. Als het klopt, krijgt deze het kaartje. Zo niet dan gaat het kaartje onderaan de stapel. De plaatjes moeten hetzelfde zijn maar de grootte van de afbeeldingen mag verschillen. Ik heb ondervonden dat het hardop benoemen juist heel belangrijk is, bij dit spel. Eerst liet ik de hand opsteken maar kinderen zijn zo slim, terwijl zij de hand omhoog hadden, keken ze pas goed en zagen dan wat hetzelfde was…..
Wil je ook op deze manier de kinderen leren samenwerken? Je kunt deze spelen kopen bij:
loading...