Sociale vaardigheden
Janneke 3 januari 2013Hoe ga je op een goede manier met elkaar om? Het is belangrijk om kinderen dat al op tijd te leren. Op deze pagina vind je tips waar je in de klas wat mee kunt doen.
Boekentips
Het boek: een echte vriend gaat over de vriendschap tussen Benny en Max. Benny wil een nieuwe beste vriend. Max is irritant, is traag, wil zich altijd verstoppen, wil altijd een boterham met pindakaas, praat graag over insecten….. op een dag krijgen ze ruzie. Benny maakt met allemaal rommeltjes en een heleboel plakband een nieuwe vriend en noemt die Jax. Dan is het leventje perfect want Jax zegt toch niks….. maar is het wel zo leuk? Zal Benny toch maar weer naar Max gaan? Wat zal Max zeggen?
Een boek over vriendschap. Er is wel eens wat maar het komt ook vaak wel weer goed. Leuk om te gebruiken in de klas als start voor het thema vriendschap.
Een boek over Pol de pauw. Hij is jaloers op de staart van Pip. Die is prachtig, golft op en neer en daardoor veranderen de kleuren ook telkens. Ebby vertelt Pol dat hij net zo’n mooie staart heeft als Pip. Dat wist Pol niet want zijn eigen staart….die had hij nog nooit gezien! Andere dieren willen heel graag een veer van de staart en Pol deelt zijn eigen veren uit. Andere dieren zijn hier erg blij mee! Maar….dan zijn de veren op en wordt Pol om zijn kale kont uitgelachen door Pip. Dat laten de dieren niet gebeuren.
Een prachtig boek over opkomen voor elkaar en iets voor een ander overhebben.
Omgaan met elkaar
Klassenregels: Aan het begin van elk schooljaar, stellen we met de hele klas regels op n.a.v. de vraag: Hoe zou je willen dat het gaat in de klas? De kinderen komen dan met allerlei suggesties:
• Zorg voor elkaar
• Als je ruzie hebt, het ook weer goed maken met elkaar
• Elkaar helpen als iets is misgegaan
Deze regels verschillen elk jaar weer. Als alle regels netjes op papier staan, mogen de kinderen hun naam er onder zetten waarmee ze beloven dit ook daadwerkelijk te proberen.
Pesten
Pesten is van alle tijden en zal altijd blijven. Pesten kan wel hele nare gevolgen geven bij mensen die gepest zijn maar ook mensen die pesten. Daarom is het heel belangrijk om bij klachten over pesten hier wat mee te doen. Het gebeurt nog te vaak dat leerkrachten het niet serieus genoeg nemen. Ze zeggen tegen het kind dat ze er op zullen letten maar even later zijn ze het weer vergeten. Het gepeste kind blijft er echter mee zitten. Nog erger is het dat leerkrachten zeggen:”wat heb je zelf dan gedaan”? Op die manier zal een kind nooit weer melding maken van het feit dat het is gepest.
Inmiddels heb ik heel wat ervaring opgedaan met kinderen die pesten en gepest worden in midden- en bovenbouw. Ik gebruikte de no blame methode en die werkt uitstekend!
Hoe gaat het in zijn werk:
- Het signaal dat een kind gepest wordt komt binnen bij leerkracht/directeur/pestcoördinator
- De leerkracht, of een van de andere personen, gaat vervolgens een gesprek aan met het kind dat gepest is. Vraag in dat gesprek naar de ervaringen, het gevoel, hoe lang het al gaande is, etc. Door dit gesprek zal het kind zich in ieder geval serieus genomen voelen. Vraag vervolgens aan het kind of deze het goed vindt dat er een gesprek met de pesters zal plaatsvinden. Dit is meestal wel het geval.
- De leerkracht, of een van de andere personen, gaat een gesprek aan met de pesters. Begin het gesprek open. Niet met verwijten of de vraag:”je weet vast wel waarom ik hier met je/jullie wil praten…..”. Geef aan dat je een melding hebt gehad over pestgedrag van dat kind. Noem ook de naam van de gepeste. Vraag naar het hoe en waarom. Regelmatig zal blijken dat het probleem complexer is dan het in eerste instantie lijkt. Als het waarom duidelijk is ga je een plan bedenken.
- Geef de pesters de opdracht ervoor te zorgen dat de gepeste zich weer lekkerder in zijn vel voelt zitten. Geef tips hoe dit zou kunnen en vraag of het gaat lukken. Spreek duidelijk af dat na twee weken weer een gesprek plaatsvindt waarin weer met beide partijen gesproken gaat worden.
- Vertel de gepeste welke acties ondernomen gaan worden door de pesters en laat het kind waarschuwen als het misgaat. Biedt een mogelijkheid om dit te doen zonder dat iedereen het ziet.
- Meldt ook aan de beide ouderparen wat er met het kind(eren) aan de hand is en waarom u met ze gesproken hebt. Laat de brief door de ouders ondertekenen zodat je altijd weet dat ze op de hoogte zijn.
- Bespreek na twee weken met beide partijen hoe het gaat, welke ervaringen ze hebben, wat er meer gedaan moet worden, etc.
- Gaat het nu goed dan is een volgende keer waarschijnlijk al niet meer nodig. Meestal heeft er dan al gedragsverandering plaatsgevonden.
- Gaat het nog niet goed, herhaal na twee weken weer met een gesprek.
- In het geval het nog steeds niet goed gaat, zal een schorsing overwogen moeten worden.
We gebruiken bij ons op school de volgende protocollen:
Gedichten over pesten laten maken
In het zonnetje
Elke week staat een van de kinderen in het zonnetje. Dat kan op verschillende manieren. De bedoeling is om positieve aandacht te schenken aan een kind door de andere kinderen.
Hoe weet je dat je in het zonnetje staat?
- Door een kussen
- Door een foto in de klas op een zon
Elke week staat een van de kinderen in het zonnetje.
Wat gaat er dan gebeuren?
-
Dit kind mag een mooie verftekening maken, daaromheen komen uitspraken van andere kinderen over dat kind
-
Het kind mag de hele week op een kussen zitten met een zonnetje erop en aan het einde van de week mag het kind vertellen over zichzelf
-
Een heel weekprogramma voor het kind:
– op maandag kiezen we wie in het zonnetje staat
– op dinsdag bedenkt iedereen een positieve opmerking
– op woensdag mag het kind een schilderij maken, daar plakken we de opmerkingen omheen
– op donderdag mag het kind het lievelingsboek meenemen en leest de leerkracht er uit voor
– op vrijdag krijgt het kind alles mee naar huis - Woordenspin maken voor het kind
- Woordenposter
Over elk kind worden positieve opmerkingen bedacht en dat wordt op een poster gezet. Deze hangt het hele schooljaar in de klas. - Je bent een ster want je bent goed in…..
Knutselopdracht
Een zon van een meloenenhouder van de groenteafdeling.
Tafel van ik
De tafel van Juf Janneke De tafel van Daan
In de klas staat: de tafel van ik. Het is een tafel met een leuk kleedje erop, een trommeltje en een fotolijstje. Elke week krijgt iemand de beurt om de tafel te vullen. De spullen mogen meegenomen worden in een speciale ik-tas. Op de tafel mogen allemaal dingen komen te staan die met die persoon te maken hebben: foto’s, lekkere dingen, hobby’s, voorwerpen die met de persoon te maken hebben, etc. In de loop van de week wordt de hele tafel gevuld. De week erop mag diegene die de beurt had, vertellen over zichzelf en de dingen die op de tafel staan, laten zien. Het kind mag kiezen of dat in de kleine of de grote kring gebeurt. In de kleine kring mogen ook twee vriendjes gekozen worden. De leerkracht kiest de andere kinderen. Als een kind aan de beurt is, komt er een hoes over de stoel met daarop de letters: ik.
Sommige kinderen vinden het lastig om te beginnen. Help ze dan een beetje op gang door te vragen wat er op het tafeltje staat en waarvoor dat is.
Als er is verteld, wordt het kind natuurlijk beloond met een applausje.
Samen verantwoordelijk
We werken op school met de methode: de Vreedzame School. Hierin kwam o.a. naar voren dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor de sfeer maar ook de netheid in de klas. Daarom hebben we in alle klassen een lijst met taken en die worden elke week verdeeld. De kinderen vinden het geweldig en voelen zich erg verantwoordelijk. Ik heb alle kinderen op de foto gezet en deze foto’s in een lijstje opgehangen (te koop bij Blokker). Daarna hebben we gepraat over alle taken die er zijn in de klas. Deze taken heb ik ook op de foto gezet: vegen, tafel schoonmaken, kaartjes van het planbord halen, jassen helpen aantrekken, licht aan/uit doen, zorgen dat de jassen niet op de grond liggen, kwastjes schoonmaken, kasten opruimen, puzzelkast netjes maken, dagboek ophalen, etc. Deze foto’s heb ik klein afgedrukt en gelamineerd. Deze kaartjes gaan elke week bij een ander kind in het hoesje.
Knutselopdrachten
- Teken je vriendje/vriendinnetje
-
We zijn samen op de wereld en moeten er samen voor zorgen -
Teken een kring van kinderen
Spel en beweging
loading...
Sociale vaardigheden,