Schooljaar; begin en einde
Janneke 3 januari 2013Een nieuw schooljaar is altijd weer een leuk, spannend en nieuw begin. Dit geldt voor iedereen: leerkrachten, de kinderen en hun ouders. Voor sommigen is het nieuw, anderen hebben elkaar een tijd niet gezien waardoor het spannend is. Een ding is zeker: over het algemeen steken de leerkrachten veel tijd in de voorbereiding van het nieuwe schooljaar. De klas is opgeruimd en ingericht en er hangen en/of staan wat nieuwe spullen in.
Hier vind je allerlei tips voor de klas en andere zaken voor het begin en het eind van het schooljaar. Je kunt het gebruiken in groep 1, 2 en 3.
Begin van het schooljaar
De gouden weken
De eerste weken in een schooljaar moeten de regels duidelijk gemaakt worden. Daarom zijn er de gouden weken. Wat dat precies zijn? Lees daarvoor dit boek. De review vind je op: De gouden weken
Tips voor sociale vaardigheden in de klas: Sociale vaardigheden
De zilveren weken
Een periode om niet over het hoofd te zien zijn de zilveren weken. Halverwege het jaar zijn de zilveren weken. Tijd om even extra aandacht te besteden aan elkaar en aan de regels. Maar ook aan het einde van het schooljaar is het goed om terug te kijken op wat geweest is.
Kijk hier voor de review: De zilveren weken
Agenda
Leg een agenda neer bij de ingang van de klas. In de agenda kunnen de ouders verjaardagen opschrijven van opa’s en oma’s etc. maar ook belangrijke opmerkingen bij die dag: wie blijft wanneer over of wie wordt door een ander opgehaald. Ik heb het nu een jaar geprobeerd en ben er erg enthousiast over!
Zoek je voor jezelf nog een nieuwe en goede agenda? Kijk dan hier voor de review over: de nieuwe agenda
Beredeneerd aanbod
Voor leerkrachten die werken met jonge kinderen is het handig als er een leidraad aanwezig is, in de vorm van een beredeneerd aanbod. Ik ben hier mee bezig geweest en heb voor onze kleutergroepen een beredeneerd aanbod gemaakt en een jaarplanning. Er is ook een jaarplanning voor groep 2/3. Handig, zodat je weet dat iedereen met dezelfde doelen bezig is.
In het beredeneerd aanbod staat:
Inhoud:
1. Visie op onderwijs
2. Vertaling van de visie naar de praktijk
3. Observeren, registreren, rapporteren en planmatig uitvoeren van de zorg
4. Doorgaande lijn
5. Kwaliteitsontwikkeling/directe instructiemodel
6. Aanbod in de kleutergroepen
7. Leerlijnen in groep 1 en 2
8. Wat moet er nog gebeuren
9. Bijlagen
In de jaarplanning staat beschreven in welke week we wat aan welk vak doen. Ideaal om als uitgangspunt te gebruiken.
Mocht je belang hebben bij het beredeneerd aanbod, dan kun je tegen betaling van € 5,00 een word document ontvangen met de tekst van het aanbod. Voor € 5,00 ontvang je de jaarplanning als word document zodat je het geheel aan je eigen situatie kan aanpassen. Heb je belangstelling voor de jaarplanning van groep 2 en 3? Vermeld dit dan in de mail. Stuur mij een mail en geef hierbij aan wat je wilt bestellen, dan ontvang je een rekeningnummer, na ontvangst van de betaling, krijg je het document/de documenten retour.
Bingo voor de eerste schoolweek
Geef elk tweetal een bingokaart en een potlood. Laat ze op zoek gaan naar de voorwerpen op de bingokaart. Hierbij mogen ze door de hele school lopen, alleen niet in andere klassen. Hebben ze een voorwerp gevonden dan zetten ze een kruis door de kaart. Geef wel bij het begin aan dat de voorwerpen er niet precies zo uit hoeven te zien. Is de bingokaart vol, dan komen de kinderen weer terug in de klas in de kring. Veel plezier.
Boeken uitgelicht
Een boek dat goed te gebruiken is aan het begin van het nieuwe schooljaar is: de juf van Liesbet Slegers.
Liesbet Slegers heeft heel wat beroepen beschreven en het boek: de juf geeft een goed beeld wat een leerkracht op school allemaal doet: de juf neemt wel eens wat leuk mee in haar tas, ze leert de kinderen van alles, ze geeft gym, ze troost als iemand verdrietig is, soms is er een schoolreisje en ’s avonds zit de juf achter de computer. Over het algemeen zijn de gebeurtenissen heel herkenbaar! Voor kinderen leuk om te horen want een juf is voor hen toch een vertrouwd persoon en vaak hebben kinderen het idee dat een juf altijd op school is en daar woont.
Dagindeling
Om een goede dagindeling te maken, is het uitproberen van allerlei activiteiten een goede manier om te bekijken of het bij jou en de groep past. Loopt iets goed, dan laat je het zo, zijn er onderdelen die verbetering behoeven, zoek daar dan een andere oplossing voor. Zelf zoek ik nog steeds elk jaar opnieuw naar een optimale dagindeling. Elk jaar zijn er weer verbeterpunten. Kijk op de pagina: Dagonderdelen voor meer ideeën en tips.
Dagritmekaarten
Veel kinderen hechten er waarde aan, om te weten wat er die dag precies gaat gebeuren. Je kunt daarvoor dure dagritmekaarten kopen maar je kunt ook alle activiteiten fotograferen en die platen lamineren. Zo kun je zelf activiteiten aanpassen en het is voor de kinderen heel herkenbaar!
Eerste schooldag
Voor de eerste schooldag kun je met de kinderen een speurtocht door de school doen. Fotografeer daarvoor allerlei ruimtes in de school. Maak groepen en geef elke groep een stapeltje foto’s. Om de beurt mag een foto omgekeerd worden en loopt de hele groep naar die ruimte. Daarna draait het volgende kind de volgende foto om en loopt iedereen daar naartoe.
Ik
Na de vakantie moeten we elkaar eerst weer even goed leren kennen. Begin daarom met een blad waarop IK staat. Laat de kinderen dit zelf schrijven met wasco en daarna met ecoline eroverheen. Laat ze onder hun eigen foto een tekening van zichzelf maken!
Letters van de kinderen
Bea stuurde deze foto’s. Elk kind heeft de eerste letter van zijn of haar naam versierd. Later heeft Bea er een foto bij geplakt. Leuk om in de klas op te hangen.
Letters leren is een eitje
In groep 2 maken de kinderen kennis met allerlei letters, in groep 3 gaan ze deze letters daadwerkelijk leren. Kijk hier voor een review van het boek: Letters leren is een eitje, een boek dat ik graag gebruik ik groep 3 maar ook erg geschikt is voor groep 2. Er zijn nu ook prachtige posters verschenen. Klik op de posters en je komt op de webshop. Ik ga ze in de klas ophangen. Er staan zo veel leuke tips op!
Naast de leerkracht zitten
Makkelijk en iedereen kan zien wie aan de beurt is
Planning en aanbod
Als het nieuwe schooljaar er aan zit te komen, begin ik altijd met het plannen van de thema’s voor het komende jaar. Ik vind het wel prettig om een idee te hebben welke thema’s aan bod komen. Zo kan ik alvast beginnen met het verzamelen van spullen. Ik gebruik hiervoor het volgende formulier. (download hier het formulier planning en aanbod).
Bij deze planning hou ik rekening met de volgende dingen:
- Ik zorg dat de thema’s zo zijn ingepland dat er ruimte is voor eigen initiatief van de kinderen. Dat kan zijn door het thema te veranderen of het aan te passen en de inbreng van de kinderen er in te verwerken.
- De thema’s zet ik breed op. Op die manier is er ruimte om de kinderen inbreng te geven en te kijken of en wat de kinderen aanspreekt. Zo ben ik eens een keer begonnen met het thema: Pluk van de Petteflet. De kinderen waren helemaal in de ban van de torenkamer vandaar dat het thema later heette: Pluk vindt een huisje.
- Bij de planning hou ik rekening met een goede verdeling: natuur, rondom boeken, realistisch, fantasie, geschiedenis, seizoenen etc.
- Elk jaar kies ik een thema dat helemaal nieuw is en waarover ik nog niet eerder heb gewerkt. Dan probeer ik ook eerst alles zoveel mogelijk zelf te bedenken voordat ik het internet op ga om andere ideeën te zoeken ter aanvulling. Daardoor dwing je jezelf in ieder geval om iets verrassends te zoeken en er zelf over na te denken.
- Hou ook rekening met onderwerpen waar je met meerdere groepen aan gaat werken.
- Probeer je niet helemaal te laten leiden door deze jaarplanning. Laat je verrassen door de kinderen en laat je ook niet helemaal leiden door de vaste thema’s als Sinterklaas, Kerst, etc. Hier kun je zelf een andere draai aan geven door een thema te nemen waarmee je de thema’s kan combineren: de post, speelgoed, de bakker, etc.
- Verder kun je een thema dat elk jaar weer terugkomt ook veranderen door een onderdeel te nemen: Dit jaar had ik in de lente het thema: de boerderij en in de herfst het thema: het weer. Daardoor bespreek je met de kinderen een nieuw onderdeel van een thema dat vaak al redelijk bekend is.
Regels in de klas
Het begin van een schooljaar is een goed moment om te beginnen met het aanscherpen van de regels: wat wil je wel en wat mag er niet. Een leuke manier om de regels te introduceren is door middel van het boek: Juffrouw Knotje gaat naar school. Het boek gaat over een juf die helemaal niet weet hoe het moet en alles doet wat eigenlijk niet mag. De kinderen vinden het boek hilarisch en komen daarna meteen met hoe het wel moet!
Schrijf de regels op en laat er een handtekening onder zetten.
Taal en rekenspelletjes voor tussendoor
Voor in de klassenmap: een verzameling taal en rekenspelletjes voor even ertussendoor: tussend’oortjes
Taken in de klas
Vlak na de zomervakantie ziet de klas er altijd keurig uit. Om dat zo te laten blijven en om de kinderen zich daarin verantwoordelijk te laten voelen, heb ik twee fotohangers opgehangen. Hierin zitten de foto’s van alle kinderen. Verder heb ik samen met de kinderen de taken bedacht die gedaan moeten worden: vegen, tafel schoonmaken, planten water geven, stoelen aanschuiven, kwastjes schoonmaken, etc. Deze heb ik gefotografeerd en afgedrukt op klein formaat. Daarna heb ik deze kaartjes geplastificeerd. Elke maandag worden de taken veranderd en krijgt iedereen een nieuwe taak.
Tellen in de klas
- Hoeveel kinderen? Hoeveel jongens of meisjes? Laat deze oefening in tweetallen doen. Tellen in de klas
Tekenmap
Ik verzamel in de loop van het schooljaar altijd tekeningen van de kinderen. Deze komen in hun tekenmap die ze aan het eind van de schoolperiode mee naar huis krijgen. Het is belangrijk om altijd de datum op de tekening te zetten en evt. het onderwerp.
Weetjes-prikbord
- Hang op een voor ouders zichtbare plek gelamineerd, gekleurde vellen papier op.
Elk vel heeft een andere boodschap: wie staat er in het zonnetje, wat is het thema, wat is het letter/cijfer van de week, ouders gevraagd, etc.
Woordkaarten groot
Om woorden extra te verdiepen, maak ik altijd een woordenselectie die ik ophang op platen in de klas.
Kinderen gebruiken dit graag als geheugensteuntje als we het over het thema hebben en om na te schrijven.
We gaan weer naar school
- Voor allemaal ideetjes om in het begin van het schooljaar met het thema: weer naar school te starten: thema weer naar school
- Kaarten over de school om in de klas op te hangen in de eerste schoolweken; woorden en klankgroepen weer naar school
Verjaardagskalender
Een van de eerste dingen die ik in de eerste week met de kinderen maak, is altijd een nieuwe verjaardagskalender.
Om jullie een idee te geven wat dat zou kunnen zijn: hier een paar voorbeelden:
– Taart om te gebruiken voor een verjaardagskalender
- Kleurplaten van kinderen…..
- De leeftijd versieren…..
- Vlinders in de klas
- Portretten met een feesthoed
-
En zo kan het ook (Met dank aan Fokelien van der Flier)
-
Of zelf getekende portretten….
-
Luikjes met foto’s erachter ophangen in de klas
-
Ballonnen ophangen met foto’s en een feesthoed -
Een trein met wagentjes. Op de wagens van de trein staat een tekening van de kinderen.
Op de bovenste rand staat de naam met de verjaardagsdatum -
Laat de kinderen kleren kiezen en versieren. Daarop heb ik hun foto geplakt en hebben ze zelf een feesthoed gemaakt. De hele klas ziet er ineens een stuk vrolijker uit! -
Verjaardagsrups; Ieder kind versiert een cirkel met oogjes, een pompomneus, een feesthoedje met de leeftijd erop en een strikje.
Twee chenilledraad pootjes eronder en plak daarna alle hoofdjes aan elkaar voor de verjaardagsrups. -
Een file in de klas. Ieder kind maakt een auto. Achter het raam komt een foto van het kind dat zwaait. Hang daarna de auto’s achter elkaar op en klaar is de file. -
Hoofden met feestmutsen op -
Zet kinderen op de foto en print die foto’s uit. Laat ze een hoofd tekenen van zichzelf en plak dat op de foto. Een leuk resultaat.
-
Een hoofd met een kroon erop en een foto van de jarige verstopt achter het luikje op de plek van de neus -
Voor deze kalender kregen de kinderen de opdracht om twee vierkante blaadjes te versieren met schrijfpatronen met wasco.
Daarna inkleuren met ecoline. Uit het ene blad werd de leeftijd geknipt en het andere blad is de achtergrond geworden. -
Een kalender van het kind als vlinder.
De kinderen hebben de vlinder versierd. Op de closetrol hebben ze strepen geplakt.
Bovenop komt een foto van het kind met een zilverkleurig bandje op waarachter de voelsprieten zijn geplakt.
De verjaardagsdag eronder en nu maar wachten wanneer de eerste verjaardagsvlinder wegvliegt….. -
Verjaardagsslinger
In mijn klas hangt nu een verjaardagsslinger; ieder kind versierde twee vlaggetjes met ecoline.
Daarop is een foto geplakt van het kind terwijl deze hoera roept. Op de andere slinger staat de datum en de leeftijd.
Bij de eerste verjaardag komt steeds een wasknijper te hangen met een cadeautje erop. -
De kinderen hebben zelf een achtergrond gemaakt van stippen van wasco met daaroverheen verschillende kleuren ecoline. Boven hun foto hebben ze zelf een feesthoed gemaakt. -
Verjaardagstaartenkalender
-
Feesthoedjes met de foto van de kinderen eronder -
Simone stuurde haar kalender: een foto die waarop ze de naam en de verjaardagsdatum heeft gezet.
-
Dit idee is van Fia Veninga
De kinderen hebben elke een vel papier versierd met wasco en ecoline. Daar is een taart van geknipt. Een foto erom met een glitterrandje en evenveel kaarsjes als de verjaardag erop geplakt. -
Voor deze kalender hebben de kinderen een vel papier versierd met wasco en ecoline. Hieruit is hun leeftijd geknipt en is hun foto erbij geplakt. -
Een cadeautje. De ondergrond is een vierkant en een iets grotere deksel. Dit hebben de kinderen zelf versierd met plakfiguren. Ze hebben hun leeftijd gekleurd en dit heb ik op de doos geplakt. Het deksel is met een splitpen op de doos bevestigd aan de zijkant waardoor het deksel open kan. Als een kind bijna jarig is, doe ik het deksel open en komt een foto van het kind tevoorschijn. Deze zit achter de doos bevestigd in een soort enveloppe. -
Een bloem van elk kind
Feestvarkens! Varken met een mooie strik en een feesthoed met de jarige -
Foto van elk kind uitprinten. Laat de kinderen een wit vierkant versieren met stippen door te stempelen met kurken. Plak daar een gekleurd vouwkarton op en daarop de foto van het kind. Laat ieder kind een feesthoed versieren met de leeftijd erop! -
Op de verjaardagsstoel.
Zet de kinderen op de foto, zittend op een stoel. Laat ze de kleurplaat van de verjaardagsstoel inkleuren en plak deze op een vrolijke achtergrond. Print de foto’s van de zittende kinderen uit en plak deze foto’s op de verjaardagsstoel. Kleurplaat verjaardagsstoel -
De kinderen hebben hun eigen hoofd geschilderd. Daarna een hoedje gevouwen en versierd. En klaar is de verjaardagskalender!
Einde van het schooljaar
Cadeautje voor een juf of meester
Elk jaar wordt ik weer verrast met lieve en leuke blijken van waardering van de kinderen en hun ouders.
Het is toch altijd weer fijn om te merken dat al het werk dat je gedaan hebt, gewaardeerd wordt!
Dit jaar kreeg ik een paar geweldige cadeautjes:
Zo’n tekening, daar wordt je toch helemaal blij van!
Een echte medaille!
Die hangt de hele vakantie om, dat snap je wel!
Een prachtig versierd bakje met daarin allemaal leuke en lekkere dingen voor de vakantie!
Een mooie map met lieve uitspraken erin. Kan ik mooi gebruiken om de mooie tekeningen in op te ruimen.
Een echt “juf janneke” handje als stempel!
Mooie kaarten die de hele vakantie op mijn bureau blijven staan!
Activiteiten voor de laatste schooldagen
We doen natuurlijk allemaal bijzondere dingen:
-
Samen letterbingo spelen, we kennen nu immers heel wat letters. Als iemand bingo heeft, krijgt die wat lekkers, net zolang iedereen wat heeft.
-
Lekker een ijsje eten
-
Samen de plakboeken bekijken die we in de afgelopen periode hebben gemaakt
Bingospelletjes:
-
Letterbingokaarten voor 12 leerlingen
-
Cijferbingokaarten voor 12 leerlingen
De letters en cijfers lamineer ik en knip ik uit. Dan doe ik ze in een zakje om er telkens een tevoorschijn te halen. De letter- en cijferbingokaarten lamineer ik ook zodat ze ook vaker tijdens een taal/telactiviteit te gebruiken zijn.
Plakboek
Elke leerling in mijn klas krijgt een plakboek waar we van alle thema’s en bijzondere gebeurtenissen iets in verzamelen. Zo ontstaat een heel waardevol document en een leuke herinnering aan de kleuterperiode. Aan het eind van het plakboek schrijf ik een persoonlijke herinnering aan het kind. Op de laatste groep 2 middag, bekijken we samen het hele boek. Een geweldig leuk moment omdat veel kinderen dan zelf zien hoe ze veranderd zijn en wat ze nu allemaal kunnen.
Afscheid van een leerling
Soms gaan kinderen naar een andere school of gaan ze verhuizen. In de klas besteed je daar natuurlijk aandacht aan.
Wij maken voor de kinderen die van school af gaan een tas. Die tas wordt door de huidige klasgenoten versierd. Op de nieuwe school kan het kind de tas altijd weer gebruiken en het is een leuk aandenken aan de periode.
Kinderen zijn er erg blij mee!
Diploma
Veerle Dekiere stuurde een diploma dat ze elk jaar uitreikt aan de kleuters van haar groep in België.
Hiervoor organiseert ze een echte diploma-uitreiking waar de directeur de diploma’s komt uitreiken. Aan het eind van de uitreiking zijn er hapjes en drankjes voor de kinderen. Een leuk idee.
Hier een voorbeeld van het diploma voor België: diploma
En voor Nederland: diploma
Einde schooljaar materialen
Groep 3 vooruitblik
-
Groep 3 hoeden; Om groep 2 het gevoel te geven dat ze echt naar groep 3 gaan, maken we prachtige groep 3 hoeden met een grote 3 op de voorkant. De rest van de hoed mag ieder kind zelf bedenken: cijfer 3
De allerlaatste schooldag gaat de hoed op en zwaaien de kinderen van groep 1 groep 2 uit!
Kijken in groep 3
Vaak hoor ik leerkrachten die zoeken naar een invulling voor het wisselmoment van groep 2 naar groep 3. Mijn tip: ga niet meteen van alles leren aan de kinderen. Laat ze rustig ervaren hoe het is en hoe het voelt. Het leren komt wel als ze er elke dag zitten!
Wat kun je wel doen?
- Maak een tekening van de juf. Schrijf daar alle letters bij die je al kent!
- Kijk eens rond in de klas en teken de klas na of maak een plattegrond van de klas. Weet je meteen waar alles ligt na de vakantie
- Teken een kring met al je klasgenoten, misschien kun je hun namen schrijven?
- Teken en schrijf wat je graag zou willen leren als je echt in de groep zit
Zo is een uur zomaar voorbij en zijn de kinderen betrokken bezig met hun volgende groep. Bovendien kunnen ze zo langzaam wennen.
Laatste schooldag
Op de laatste schooldag organiseren we op school vaak een leuke activiteit met alle kinderen.
-
Ontbijt
Alle kinderen namen hun eigen ontbijtje mee naar school en deze hebben we heerlijk op gesmikkeld.
-
Vakantiespelletjes
Alle kinderen kwamen verkleed op school. De vraag was om je te laten inspireren door een vakantieland. We zijn gestart met een optocht om de school heen. De ouders mochten komen uitzwaaien. Eenmaal terug op het plein stonden er ouders klaar met het nummer van hun incheckbalie. Elk kind had een nummer gekregen en moest hetzelfde nummer opzoeken. Zo kwamen de groepjes tot stand. Met dit groepje zijn de ouders de klassen rondgegaan. In elke klas waren twee spelletjes rondom een bepaald vakantieland. Een paar voorbeelden:
Nederland: water dragen en kaasblokjesrace
Engeland: darten met reuzenpijlen en bootje blazen
Denemarken: spelen met lego en een puzzel maken van de zeemeermin
Noorwegen: skilopen
Italie: pizza gooien
-
Lopend buffet (Idee van Veerle Dekiere)
Een afscheidsreceptie voor de kinderen van de school: alle kinderen/klassen maken allerlei hapjes :pizza – gezonde hapjes – toastjes – enz….. Daarna wordt alles neergezet op tafels, de oudste groep bedient de klassen.
Ondertussen is er een disco waar de kinderen van alle groepen lekker samen kunnen dansen op muziek!
-
Fietstocht
Alle kinderen mochten hun fiets mee naar school nemen.
Eerst hebben we een fietsenpoetsdag georganiseerd. Een paar teiltjes water, autoshampoo, sponzen en doekjes. De fietsen glommen en blonken dat het een lieve lust was.
Daarna mochten de fietsen versierd worden met stukjes crêpepapier.
Tot slot fietsen alle kleuters twee keer een rondje om de school en helemaal mooi: door de school!
-
Op kleine wielen
Ook maakten we een tocht om en door de school op kleine wielen. Denk hierbij aan: rolschaatsen, kinderwagen, skateboard, etc.
Het was een groot succes! Op trekkers, skelters, met kinderwagens, op steps, skateboards, rolschaatsen en nog veel meer reden alle kleuters door de school heen, daarna om de school heen om later door de voordeur weer naar binnen te racen en zo voorts……het was geweldig!
- Laatste schooldag picknick
Alle ouders hadden gezorgd voor lekkere hapjes op een schaal.
Deze hapjes hadden we in de hal op een grote tafel neergezet.
Elk kind kreeg een bordje en mocht naar hartenlust hapjes opscheppen en meenemen naar buiten.
En daar lekker picknicken!
loading...
Schooljaar; begin en einde,