Rekenen met knikkeruil
Janneke 1 oktober 2017Tijdens de Kinderboekenweek is er geweldig leuk boek te koop! Dat boek is Knikkeruil. Ik ga dit boek inzetten bij het rekencircuit in groep 2 en 3. Het biedt volop mogelijkheden voor spel en leren!
Op deze pagina ben ik begonnen met de eerste ideetjes. Er zullen heel regelmatig nieuwe updates komen en ook foto’s. Blijf deze pagina dus volgen!
Het boek
Het boek Knikkeruil is van Maranke Rinck en Martijn van der Linden. Tijdens de Kinderboekenweek 2017 kun je het boek voor € 6,95 aanschaffen. En….dat is echt de moeite waard!
Wat is het verhaal? Er komt een nieuwe knikker, het is een Uil. Iedereen komt naar hem kijken. Ze willen samen spelen maar zien dan de monsters. Ze gaan op de vlucht maar waar moeten ze heen? Eerst vluchten ze in de knikkerbaan maar dat is geen goede verstopplek, dan naar het knikkerpotje maar Uil kan niet tegen de schuine wand opklimmen. In de jodelbaan glijdt Uil uit en komt tegen de bel aan. In de ronde knikkerbaan wordt hij duizelig en in de flipperkast durft hij niet. De slingerknikkers roepen dat ze naar het doolhof moeten gaan maar daar verdwaalt Uil. Tot slot proberen ze met zijn allen door de poortjes te gaan en dat lukt! Als ze er in zitten, zien ze gelukkig nergens meer de monsters!
Wat een ontzettend grappig boek met veel mogelijkheden! De kinderen zullen al snel op zoek gaan naar al die verschillende knikkers met hun namen en helemaal leuk zijn de knikkerspelletjes! Ik ben benieuwd of ze zelf snel doorhebben waar nou uiteindelijk die monsters gebleven zijn……
Doel
Dit boek leent zich uitstekend als uitgangspunt voor het rekencircuit. De doelen zijn:
– Vorm: cirkel leren
– Het effect van rollen en bijsturen ontdekken
– Groot en klein
– Leren sorteren
– Logisch redeneren door te bedenken wat er met de knikker gaat gebeuren
– Leren tellen tot 20; punten tellen
– Senso motorisch werken waterknikkers
– Meten; hoe ver rolt de knikker?
Boeken
Speelgoed bij het thema
Onderzoek/uitstapjes
Soorten knikkers ontdekken. In het boek is een plaat met allemaal verschillende soorten knikkers en hun namen. Leuk voor de kinderen om in een grote bak met knikkers te zoeken en te vergelijken!
Knutselopdrachten
- Knikkerpoortjes maken van een doos
Laat de kinderen een paar wiebeloogjes gebruiken, dat maakt het nog mooier. -
Knikkerkunst; doe wat klodders verf in een doos en laat er een knikker doorheen rollen
Kijk juf, ik maak allemaal sporen
- Knikkerzak maken
Omtrekken van cirkels is best lastig
– Knikkerpot tekenen
– Knikkerbaan laten construeren
Hoeken
Rekencircuit met knikkers voor groep 1, 2 en 3
– Knikkerbaan bouwen
– Knikkerzak maken
–
De kinderen maken een knikkerzak door cirkels om te trekken en in te kleuren.
Daarna gaan we de knikkers tellen. Welk cijfer hoort er bij? Wie heeft er meer? Wie heeft er minder?
– Ontwerp een knikkerbaan
– Knikkerpotjes; hoeveel kun je in het potje gooien?
– Knikkerpoortjes; hoeveel punten heb je?
– Rollen langs de getallenlijn: waar rolt je de knikker naar toe? Voorspel van tevoren.
– Knikkers sorteren in bakjes; op kleur, soort, maat
– Hoe ver rolt de knikker? Meten met een meetlint
– Knikkerweg bouwen en de knikkers met een rietje door het weggetje blazen
– Cirkels verzamelen/ronde voorwerpen verzamelen
– Knikkeren met tennisballen tegen de cijfers 1 t/m 10 van Jomathic.
Maak groepjes en zet de cijfers 1-10 neer. Laat de kinderen van elk groepje om de beurt gooien.
Wie gooit alle cijfers om? Hoeveel beurten zijn er nodig om de cijfers om te gooien?
(Klik op de afbeelding van Jomathic voor het verkoopadres)
Wil je het extra moeilijk maken? Dan kun je de kinderen het cijfer dat omgegooid is, weer omhoog laten zetten. Schrijf dit cijfer op. Wordt er weer een cijfer omgegooid, tel het dan op bij de vorige. Wie
heeft nu het eerst 30 punten?
– Splitsen met knikkers
– Jeu de boule met knikkers; wie komt het dichtst bij de rode knikker?
– Magnetische knikkers (Klik op de afbeelding voor het verkoopadres)
Ervaar het effect van de magnetische knikkers. Leg ze in een bordje of op een dienblad met een rand om te voorkomen dat ze op de grond vallen.
– Construeren; maak zelf een knikkerbaan van rollen en dozen
–
Ontwerp een knikkerbaan
– Bouw met een groep een knikkerdoolhof
Bespreek de resultaten in de groep. Bij de eerste groep bleek dat de knikkers niet goed rolden als er iets op de baan lag. De tweede groep gebruikte ook verhogingen en ging steeds met de knikker proberen of het ging lukken.
– Knikkerspel; werkblad gooi en kleur
Het spel gaat als volgt. Verdeel de kinderen in tweetallen. Elk tweetal heeft een kleurendobbelsteen en een stippendobbelsteen. Om de beurt wordt gegooid met beide dobbelstenen. Het aantal stippen is de hoeveelheid knikkers dat gekleurd wordt in de kleur van de gegooide kleur. Wie heeft het eerst alle knikkers gekleurd? Welke kleur zie je het meest?
Materialen
– Knikkerspel: werkblad gooi en kleur
– Kleurplaat knikkers
Spel en beweging
Taalactiviteiten rondom knikkers
Bedankt
Margreeth Mulder-Buunk; bedankt voor het meedenken aan de rekenactiviteiten!
loading...
Rekenen met knikkeruil,