Rekenen in rekencircuits
Janneke 30 september 2018Ik werk in de klas graag in circuitvorm. Op die manier kan ik zowel groep 2 als groep 3 voldoende aandacht geven omdat alle kinderen actief aan de slag zijn! Maar je kunt deze werkwijze natuurlijk net zo goed gebruiken in een enkele groep.
Hoe werkt een rekencircuit bij mij in de klas?
In het beredeneerd aanbod staan de doelen per periode. Deze gebruik ik door per week een van deze doelen te selecteren en hier actieve spelvormen en activiteiten bij te zoeken op verschillende niveaus zodat beide groepen een goed aanbod krijgen maar waar ook de betere leerlingen van groep 2 al bij groep 3 kunnen aansluiten en andersom.
Ik begin altijd gezamenlijk met de beide groepen met een spel dat past bij het doel. Deze doen we op maandag en dan leg ik ook de activiteiten uit. We starten in de dagen erop pas echt met het circuit maar dan weten de kinderen wat ze moeten doen. Op dinsdag maken we zes groepen en start elke groep bij een activiteit. Elke keer doet elke groep 2 activiteiten. Iedereen is ongeveer een kwartier tot een half uur met een activiteit bezig. De keren erop worden elke keer twee activiteiten gekozen. Dit doen we tot en met donderdag. Er is steeds een activiteit over voor groepen die snel klaar zijn.
Elke dag bespreken we wat we hebben geleerd in de kring. We sluiten af met een gezamenlijk spel op vrijdag.
Getalbegrip
Circuit tellen en getallen
Inleiding: Erbij en eraf
De trein rijdt. Steeds stappen er bij een station kinderen in of uit. Hoeveel zitten er nu nog in de trein?
Het circuit bestaat uit de volgende activiteiten:
- Lezen in telboeken en tellen
- Leg de getallen op de goede volgorde en spring er daarna overheen
- Leg de getallen op de goede volgorde en leg over een paar getallen papiertjes heen, welke is weg?
- Speel het spel MEP
Te koop bij
Gooien en tellen met dobbelstenen; grote en kleine-
Leg de cijferkaartjes in de goede volgorde.
Daarna legt iemand een paar kaartjes er op. Welk cijfer ligt daar? -
De getallenlijn; Gooi met een dobbelsteen en doe evenveel stapjes als je ogen gooit. Wie is het eerst bij de 20?
-
Cijfers omgooien en voor groep 3 optellen hoeveel je hebt gegooid. - Voor groep 3 zit er één of meerdere bladen uit het werkboek in en soms voor groep 2 een werkblad passend bij het doel.
Ook flitskaarten die je met een whiteboardstift kunt invullen passen goed in dit circuit. - En natuurlijk zijn er nog veel meer telactiviteiten voor in het circuit, kijk daarvoor in je kast met ontwikkelingsmateriaal. Daar zitten diverse materialen in die heel goed in een circuit passen
Afsluiting:
Buiten zelf aan de slag met krijt en de getallenlijn schrijven en springen
Of verzamelingen maken van hoeveelheden
Circuit splitsen
- Splitstoren
- Splitsen met de splitsdoosjes
- Splitsen met de splitshuizen
- Splitsen met Jomathic
- Spelen met MEP; samen 10
Circuit rondom 10
- Tien op het digibord
- Splitsen met 10 kralen
- Spel: Alle tien gezien; steeds mist er een getal op het kaartje. Welke mist? Sla op het kaartje met dat cijfer
- Boek van 10
- Maak het land van 10
- Doe de bewegingen 10 x na
- Maak samen 10
- Welke is weg? Leg ze eerst op de goede volgorde en haal er eentje weg, welke is weg?
-
Schrijf de 10 heel vaak met wasco - Bouw een bouwwerk van 10 blokjes
Circuit betalen met geld
- Bestel gratis werkboekjes en posters bij: Eurowijs
Dit is mooi verzorgd lesmateriaal, geschikt voor alle groepen en helemaal gratis! - Teken in de portemonnee het geld na
Leg geld aan de ene kant van de cirkel. Hoe kun je het ook neerleggen? Doe dit aan de andere kant
- Teken: wat zou jij met veel geld gaan doen?
- Geld stempelen
- Geld op het digibord van Gynzy
- Spelen met geld in het winkeltje
Circuit 100
Meten
Circuit meten
- Trek je schoenen om, knip ze uit en kleur ze in.
- Leg de getekende schoenen in de goede volgorde van klein naar groot
- Hoe lang ben jij? Meet het met de centimeter
- Slingers plakken en van kort naar lang leggen
- Veterdrop knippen; van kort naar lang
Circuit tijd
- Spelen met zandlopers op de lichtbak
- Volgen van de groei van champignons, hoe lang duurt het?
- Spelen met de zandlopers
Circuit inhoud
Meetkunde
Circuit spiegelen
- Spiegelen langs een lijn op tafel met stokjes
- Spiegelen op het digibord
- Spiegelen voor de spiegel; teken jezelf en wat je in de spiegel ziet
- Spelen in de spiegelhoek met allerlei spiegels
- Spiegelen met lieveheersbeestjes; hoeveel stippen zijn het samen?
- Spiegelwerkblad; teken erbij wat je ziet. Hoeveel zijn het nu?
- Spiegelen met blokken
- Spiegel elkaar na; de een maakt een beweging en de ander volgt deze beweging
- Mozaïek en spiegels
Circuit construeren met karton en papier
- Van papier een stevige constructie maken door de stroken dubbel te vouwen
- Bouwen met dozen en Makedo
Circuit herfst
- Mandela maken met herfstmateriaal
- Geef de eekhoorn evenveel eikels
- Bouw een herfstboom van kapla met echte blaadjes erin
Circuit balans/wegen
- Wegen met de weegschaal en allerlei materialen
- Wegen met de weegschaal
- Wegen met je lijf, welke is zwaar en welke niet?
- Wegen met de Balance Buddies
- Wegen met de Balance Beans
- Wegen met de wip
- Bouw een wip of een weegschaal
- Wegen met de weegschaal en dit noteren op een grafiek
Circuit bouwen
- Bouwvoorbeelden namaken met blokjes
- Bouwen met bekers
- Bouwen met Kapla
- Bouw een toren
- Bouwen op de lichtbak
- Bouw een plattegrond van de klas
- Bouwen met eierdozen en rolletjes
Circuit kleur
Circuit programmeren
- Maak allemaal vakken met tape op de grond.
Laat de kinderen een papier of een voorwerp in een vakje leggen. Begin bij start, hoe komen we hier? - Werken met de beebot op de mat
- Bouw of plak een route voor de beebot
- Teken welke route de beebot maakt
- Ontwerp een knikkerbaan
- Spel Roodkapje; denk goed na over de te nemen stappen
Circuit vorm
- Maak figuren van mozaiek en spiegels
- Maak figuren op het digibord
- Maak een rij met logoblocs.
De kleur, de vorm en de dikte mogen niet hetzelfde zijn
- Vormen en de getallenlijn; leg de vormen ernaast en spring en zeg de vormen
- Maak vormen met mozaiek
- Knip in tweetallen een vorm, hoe ziet het er uit als je het open doet? Teken dat, daarna controleren
- Spelen met tangram
loading...
Rekenen in rekencircuits,