www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Prentenboeken

Janneke 20 januari 2013

Op deze pagina komt een verzameling materialen en knutselideeën rondom leuke prentenboeken.
Dus als je aan de slag wilt rondom een prentenboek dan kun je hier heel wat materialen vinden.

Wat kun je behalve voorlezen en bespreken nog meer doen?
Wij gebruiken op onze school de onderstaande materialen voor een boekentas. Hiervoor hebben we de volgende tassen aangeschaft:


De werkwijze zoals we op onze school met deze boekentassen willen gaan werken:

We hebben een “snuffelhoek”, een hoek waar alle prentenboeken en informatieve boeken op onderwerp staan. Daar hebben we tien boekentassen voor gemaakt. Een ouder neemt een groepje kinderen mee naar de snuffelhoek en gaat de tas bekijken. Samen bekijken ze wat er in zit: het prentenboek, een informatief boek, woordkaarten, spelletjes, pop die erbij past, speelgoed dat erbij past. Het boek wordt voorgelezen en er worden een of meerdere spelletjes gedaan. De kinderen kunnen een aantal keer een bezoekje brengen aan de snuffelhoek. Terug in de klas kunnen ze er wat over vertellen en de tekening laten zien die ze over het onderwerp in hun tekenschrift hebben gemaakt.

Prentenboekentips:

  • Echt voorlezen….daar kan niets tegenop! Zorg dat je oogcontact hebt met de kinderen en maak het spannend door het rustig te vertellen en pauzes te laten vallen.
  • Voorlezen met het digibord; ik scan de prentenboeken altijd in en daarna lees ik het zelf voor. Intussen kunnen de kinderen de platen groot bekijken, dat is toch beter dan het te bekijken op grote afstand in een klein prentenboek
  • Als je het boek een keer hebt voorgelezen, kun je aan de kinderen vragen waar het boek over ging
  • Lees het boek daarna nog een keer voor. Dan kun je de kinderen zelf laten vertellen bij de platen
  • Als je een verteltafel maakt bij een boek, moet je er wel een paar keer bij gaan zitten en dan voorlezen terwijl de kinderen het verhaal uitspelen.

De volgende boeken kun je hier uitgewerkt vinden:

100 nachtjes slapen – Anton kan toverenFiet wil rennenGruffaloIk voel een voetKleine muis zoekt een huisKolletje Krrrr….okodil –  Liselotte op vakantieMama Kwijt de ReuzenkrokodilWiebelbillenboogie

Boeken met ideeën rondom prentenboeken

Boeken die zijn uitgewerkt als compleet thema

Anton kan toveren

Boeken

Materialen bij het boek: (Met dank aan Margriet van Laar)

Kralenplanken: ( Met dank aan Ina Schild)

Muziekactiviteiten: (Met dank aan Saskia Beverlo; www.harlekijntje.nl)

Voorstelling bij het boek Anton kan toveren:

                                        

Fiet wil rennen

Boeken

Het boek gaat over een struisvogel die erg van rennen houdt. Op een dag lukt het niet meer want het waait verschrikkelijk hard. Veel dieren geven tips aan Fiet: je moet drijven, kronkelen, vliegen, zwemmen, schuilen, blijven staan maar dat alles wil Fiet niet. Ze wil rennen! Dan draait ze zich om en……….Fiet rent!

Materialen bij het prentenboek

Materialen bij thema de wind

Muziekactiviteiten bij het prentenboek:

Hier is ook een liedje te horen over Fiet wil rennen:

Leuk om bij dit thema te gebruiken is het lied van Herman van Veen:


Michiel Megens en Betty Sluyzer hebben weer een nieuwe cd gemaakt. Hierop staan 24 grappige en spannende, lieve en stoere meedoeliedjes voor baby’s, peuters, kleuters en beginnende lezers.

Voor informatie en verkoop: betty.sluyzer@planet.nl of www.bettysluyzer.nl

Op deze CD staat een liedje over de wind.

Ideeën bij dit onderwerp:

  • In het verhaal kan Fiet niet rennen en brengen de dieren hem op allerlei andere manieren van voortbewegen. Bedenk samen met de kinderen allerlei andere manieren om vooruit te kunnen komen. (lopen, kruipen, kronkelen, vliegen, zwemmen, etc.)

  • Ga eerst met de groep vliegen, rennen, vallen, opstaan en weer doorgaan en na deze bewegingen wordt het verhaal uitgespeeld door de leerkrachten van de school

  • Filmpje over de wind: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20051205_wind01

  • Materialen over lucht en wind. Lucht zorgt voor beweging: windmolen, dingen om tegen te blazen: wattenbolletjes, papier, zand, veertje, blokje, stroken crêpepapier, rietje om door te blazen, ballonnenpompje, haarfohn, ventilator, etc.

  • Filmpje over de struisvogel: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20082905_struisvogel01

  • Ander filmpje over de struisvogel: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20091223_struisvogel01

  • Richt een hoek in over struisvogels. Gebruik hiervoor boeken, poppen, etc.

Knutselactiviteiten bij het boek:

  • Laat de kinderen zichzelf tekenen in de storm. Bespreek van tevoren wat je dan ziet. Gebruik een ventilator om te laten zien wat er met het haar en de kleren gebeurt.

  • Plak een foto van het hoofd van het kind op een vel papier. Hieronder mag het kind zichzelf tekenen in hardloopkleren met een startnummer erop.


  • Maak een struisvogel van pompoenen en rijg de kop en de poten van dikke kralen.


  • Windmolens vouwen en uitproberen

  • Fiet pop; lijf van rolletje met crepepapier eromheen geplakt, pootjes van vlechtstroken: muizentrapjes, kop van een kleurplaat

  • Groepswerk gemaakt door peuters; Fiet op een berg

De Gruffalo

Boeken

Website over de Gruffalo: http://www.gruffalo.com/section.php?s=html/gamesandactivities.html


  • Prachtige dozen met daarin een boom, de Gruffalo, boomstammen van kurkjes, de slang, de vos en de muis. De uil hangt in de boom en kan aan een touwtje heen en weer bewogen worden.
    De Gruffalo, de muis en de slang zijn gemaakt van brooddeeg. De nagels en tanden van de Gruffalo zijn van stukjes pasta en strijkkralen.

Ik voel een voet

Boek

Materialen bij het boek:

Dit boek is zeer geschikt om te gebruiken bij een thema waar voelen in voor komt. Wij hebben een boekentas gemaakt met daarin een voelzakje en een voelspel door op plankjes verschillende materialen om te voelen te plakken. Ook zit er een blinddoek in de tas zodat de kinderen elkaar kunnen voelen en raden wie het is.

Kleine muis zoekt een huis

Boeken

Materialen bij het boek:

                                                                                                              

                    

Muizentelspel; Zoek een leuke kleurplaat van een muis en teken hierop stippen. Leg er een dobbelsteen bij en gele blokjes.
Telkens als er gegooid is met de dobbelsteen mogen er evenveel blokjes op de muizen gelegd worden.

  •   Verteltas; gemaakt door Margriet Holterman
    In de tas zitten de volgende materialen: platen van verschillende muizen, het boekje, woordkaarten van fruit en woordkaarten bij het boek. Verder zitten er nog andere materialen in die van deze site afkomstig zijn.

Kralenplanken

     
Een muis in het grijs en in het blauw om te gebruiken als er geen grijze kralen aanwezig zijn.

Voorstelling

Foto’s van de voorstelling die tijdens het voorleesontbijt door twee leerkrachten van onze school is gespeeld voor groep 1 t/m 3:

   

    

Kolletje

Boeken

Verjaardagsmutsen

Activiteiten met sokken

Kolletje is een meisje die toversokken krijgt. Leuk om dat gegeven in je klas te gebruiken voor allerlei activiteiten met sokken:

  • Sokken sorteren; Verzamel een flinke stapel sokken en laat de kinderen dezelfde sokken bij elkaar zoeken
  • Sorteren op lengte; Welke sok is het langst en welke is het kortst? Leg een aantal sokken op de goede volgorde
  • Sorteren op kleur; Zoek dezelfde kleuren bij elkaar

Liselotte op vakantie

Zoek je nog een leuk boek om de vakantie in de klas mee in te luiden? Dit boek is een echte aanrader! Het boek gaat over Liselotte. Deze koe hoort door een kaartje van de postbode dat vakantie erg leuk is en wil daarom ook eens op vakantie. Ze pakt haar tas in en vertrekt. Maar er komt geen bus bij de bushalte en daarom gaat ze maar weer naar de boerderij. Totdat ze een schitterende vakantiebestemming ziet! Hier geniet ze volop. Maar op de boerderij proberen ze van alles om Liselotte weer thuis te laten komen.

In het boek komen allerlei woorden aan bod die met vakantie te maken hebben: vakantiekaart, vakantiebestemming, reizen, wat neem je mee, souvenirs, vakantiefoto’s, etc.
De tekeningen in het boek hebben mijn hart gestolen. Wat een humor straalt het boek uit. Ik ben van plan om het boek in de laatste weken voor de vakantie in de klas te gaan gebruiken. Daarom heb ik er een paar materialen bij gemaakt:

Wat heb ik in de klas met veel plezier gewerkt rondom dit boek!

In de klas heb ik de volgende hoeken ingericht: postkantoor voor de vakantiekaarten, boerderij bouwen in de bouwhoek, fotohoek met fototoestellen voor vakantiefoto’s.
Heb je meer ideeën of ga je ook met het boek aan de slag? Stuur gerust tips en foto’s.

Taal:

Het verhaal heb ik steeds in stukjes voorgelezen. Na een stukje heb ik een verwerking of een opdracht gemaakt. Nadat de postbode op vakantie was gegaan hebben we eerst vakantiekaarten getekend en gepraat over wat er allemaal op een kaart komt te staan:

Daarna hebben we gepraat over wat we zelf allemaal doen op vakantie en daar hebben we een woordveld van gemaakt:

Eerst hebben we gepraat over koeien, hoe zien ze er uit en wat doen ze allemaal. Daarna hebben we Liselotte gemaakt.

  • Liselotte de koe schilderen
  • Vlekken op een koe schilderen
  • Vlekken op een koe scheuren

Liselotte ging op vakantie met een tas met daarin allemaal vakantiespullen. Dat hebben we ook gemaakt:


  • Tas gemaakt van papier dat is dubbelgevouwen. Met wasco zijn er kleine bloemetjes op getekend en daarna met ecoline eroverheen. De zijkanten zijn dicht geniet en iedereen heeft twee handvaten geprikt en die heb ik er later op geplakt: voorbeeld handvat

Wat had Liselotte allemaal bij zich?


  • Zonnebrandcreme; fles beplakken met geel papier en er een zon opplakken en zon schrijven

  • Voor eten onderweg had Liselotte een bakje met gras meegenomen
  • Wekker van een doosje

  • Tube tandpasta van een keukenrol en een tandenborstel ook van een keukenrol

  • Fototoestel van een doosje met een toiletrolletje erin

We hebben ook bekeken wat Liselotte allemaal heeft gefotografeerd en de foto van de kikker op de steen hebben we nagetekend:


  • In de bouwhoek zijn heel wat boerderijen nagebouwd

  • In de huishoek werd het verhaal ook helemaal nagespeeld

Mama kwijt

Het boek: Mama kwijt, gaat over een klein uiltje dat uit zijn nest valt. Gelukkig wil eekhoorn wel helpen om mama te zoeken. Mama is groot, heeft puntige oren en grote ogen. Eekhoorn helpt zoeken en komt aan met een beer, een haas en een kikker. Dan zien ze de echte moeder aankomen en wat is Kleine Uil blij!

Kringgesprekken:

  • Deel in tweetallen plaatjes uit van dieren (Gebruik hiervoor bovenstaande plaatjes van moederdieren met hun jong). De kinderen bespreken samen welk dier ze hebben en wat ze van het dier weten. In de kring koppelen ze dit terug. daarna zoeken de tweetallen met het moederdier, het tweetal met het jong op. Hoe heet het jong?

  • Zijn alle uilen hetzelfde? Bekijk de woordkaarten van de uilen en zie wat hetzelfde en wat verschillend is.

  • Wat eten uilen? Bekijk de filmpjes over braakballen

  • Kleine uil zoekt zijn moeder en geeft steeds de verkeerde kenmerken. Speel hierop in en doe het spelletje: tik, tik, wie ben i

In het speellokaal:

  • Kleine uil woont in een bos. Laat de platen zien en dan mogen de kinderen de dieren nadoen in het speellokaal: springen en kwaken als een kikker, huppelen als een haas, lopen als een beer, springen als een eekhoorn, vliegen als een uil, omvallen als kleine uil, etc.; woordkaarten groot bosdieren

Muziek:

  • Liedje uilen

  • Idee Margriet Holterman
    Het liedje Acht kleine vogeltjes verander je in ‘acht kleine uiltjes’. Je kunt er cijferkaarten/ stippenkaarten bij gebruiken. Zet evenveel uilen op de tak. Af laat een kind de: tweede, derde o.i.d. uil van de tak af halen. Hoeveel blijven er over? En zo zijn er vast nog meer mogelijkheden te bedenken. Liedje acht vogeltjes.

  • Twee liedjes van: Netty van www.peuterplushoekje.nl

Uiltje in het bos   (Melodie: olifantje in het bos)

Uiltje, uiltje in het bos
Laat die grote tak niet los
Anders val jij  met een smak
zomaar van die grote tak
Uiltje uiltje in het bos
Laat die grote tak niet los 

In het bos daar woont een uiltje  (Melodie :Opa Bakkebaard)

In het bos daar woont een uiltje
en dat uiltje heeft verdriet
want dat uiltje zoekt zijn Mama
maar haar vinden kan hij niet
Hij roept :Oeh oeh
‘k wil naar Mama, ‘k wil naar Mama
Hij roept : Oeh oeh…’k wil naar Ma- ma toe!

Doe-activiteiten:

  • Aan het eind van het boekje trakteert moeder uil de anderen op lekkere koekjes. Ga samen met de kinderen koekjes bakken als afsluiting van de voorleesdagen.

Knutselactiviteiten:

  • Masker van een uil

  • (Jacqueline Welling Verdonk)
    Van een washandje kun je een handpop, mama uil maken. Bij Action heb ik een blauw washandje gekocht, vilt erop en een mama gemaakt. Vingerpopjes van haas en kikker(die bij het boek Kikker horen), een beer erbij en klaar om het boek na te spelen.

  • (Marleen Griffioen)
    Uiltjes gemaakt van wc rolletjes die van boven dicht geniet zijn.

Kralenplank:

   

Bingospel: (ontvangen van Evelina Dercksen)

Lesbrieven:

Digibord:

Kijk voor andere tips, filmpjes en sites bij: http://jannekevankammen.yurls.net/nl/page/772239

Reuzenkrokodil

Boeken

Knutselopdrachten

Wiebelbillenboogie

Boeken

Het boek gaat over een olifantengezin. Moeder Olifant gaat naar haar werk en vader Olifant zorgt voor de kinderen. Ze doen allemaal leuke dingen, spelen de hele dag en gaan uiteindelijk samen in bad. Na het bad leert vader de twee olifantenkinderen de Wiebelbillenboogie. Als mama thuiskomt is het een vreselijke bende maar als ze de Wiebelbillenboogie voordoen, moet ze lachen……….Muziekactiviteiten bij het prentenboek


  • Betty Sluyzer heeft met Michiel Megens een leuke CD gemaakt, genaamd: Billen, Buikje Boelieboem. Er staan verschillende liedjes op die bij de prentenboeken passen maar ook heel goed gebruikt kunnen worden bij de Wiebelbillenboogie. De liedjes gaan over veel dagelijkse activiteiten van peuters en kleuters. Betty Sluyzer geeft al jaren interactieve voorleesvoorstellingen rond haar boeken met versjes en liedjes waarop de kinderen kunnen meebewegen. Tijdens het zingen van of luisteren naar de liedjes kun je met de kinderen meebewegen. Ook kun je met knuffels, poppen of een vingerpopje spelen tijdens het luisteren of zingen.
    Voor informatie en verkoop: betty.sluyzer@planet.nl of www.bettysluyzer.nl

  • Dansen springen buigen
    Dansen springen buigen
    Betty Sluyzer

        Dit boek is heel goed te gebruiken om met de kinderen te dansen in de klas.


  • Rood en Wit is een hele leuke, frisse CD, die goed aansluit bij het boek: de Wiebelbillenboogie en Kleine Kangoeroe. Er staan leuke liedjes op die de kleuters zo mee kunnen zingen. De eerste zes liedjes passen bij het boek de Wiebelbillenboogie en de volgende zes liedjes passen bij het boek van Kleine Kangoeroe. Verder zijn er van elk liedje nog instrumentale versies op de CD te vinden. Mocht je van plan zijn om de boeken nog eens in de klas te bespreken dan is dit een hele leuke aanvulling. Ook kun je door middel van de liedjes een musical met de kleuters maken over de boeken. Leuk om aan ouders te presenteren.
    CD gemaakt door Greet Meesters en Franca Riezebos.
    Wil je de CD aanschaffen? De cd is te bestellen op www.greetmeesters.nl voor 12,50 excl. verzendkosten.

Materialen bij de Wiebelbillenboogie (Met dank aan Margriet van Laar)

Activiteiten bij het boek

  • Introduceer het boek door een leuke dans CD op te zetten en samen met de kinderen te dansen.

  • Lees dan het boek voor. Je kunt ook een vingerpopje kopen bij het boek.

  • Hebben de kinderen ook een dag dat papa op hen past? Wat doen ze dan samen met papa? Is het anders dat papa of mama voor je zorgt?

  • Je kunt met dit boek aansluiten bij verschillende dansvormen. Ook een voorstelling geven waarin gedanst wordt, is erg leuk.

Knutselopdrachten bij het boek


  • Hele leuke olifanten van Nelly. Het lijf is gemaakt van een plastic potje omwikkeld met wol. De kop van een prop en daar zilverkleurig papier omheen.


  • Lijf en hoofd van zestien vierkantjes waar de hoeken van omgevouwen zijn. Een leuke gestreepte pyjama maakt het helemaal af.

100 nachtjes slapen

Wat een leuk boek is dit! Je krijgt alleen van de illustraties al zin om ermee aan de slag te gaan.
Het boek gaat over Dorus, een meisje, die over 100 nachtjes slapen pas jarig is. Dat duurt nog heel lang, zo ver kan Dorus nog niet tellen. Ze wil ook niet zo lang wachten, ze wil nu een feest. Maar mama heeft een ander idee: hier is een schaar en een lapje stof. Ga er maar in knippen. Dat is wel heel leuk om te doen. Mag ik nog meer knippen, vraagt Dorus aan haar moeder? Ja hoor, ga maar lekker knippen, zegt mama. Dat laat Dorus zich maar een keer zeggen…….totdat de politie aan de deur komt omdat iedereen een driehoek mist uit de kleren. Binnen in huis hangt een prachtige vlaggenlijn en iedereen herkent wel een lapje! Dan maken ze er toch maar een feestje van!

Door het lezen van het boek kwam ik al aardig in de stemming en heb, samen met Margriet van Laar, heel wat materialen gemaakt om te gebruiken:

Activiteiten

Ga samen een taart maken door ieder kind een plakje cake te geven. Steek hier een kaarsje of vlaggetje in en doe er wat slagroom op. De kinderen mogen hun taartje daarna versieren met kleine snoepjes. Natuurlijk eten we de taartjes daarna samen op!

Knutselidee

  • Versier dit vel papier door strepen of stippen van verf, ecoline, potlood, etc. te maken. Laat iedereen een ander patroon bedenken. Knip daarna de driehoeken eruit. Leuke puzzelopdracht: welke driehoek hoort bij welk papier? Blad met driehoek
  • Werkblad: vlaggenlijn knippen; Gebruik hiervoor leuk inpakpapier met verschillende motiefjes
  • Werkblad: wat ga ik knippen; Wat zou jij gaan knippen? Bedenk wat en plak het er boven.
  • Bij een versje over jarig zijn een cadeautje zoeken uit een speelgoedfolder en daar een blaadje overheen plakken met zelf ontworpen pakpapier, zodat je het voorste blaadje omhoog kan doen en je het cadeautje ziet.
  • Slingers maken van strookjes
  • Hoofd van cirkel met een driehoek-feestmuts op
  • Ballon van karton beplakken

Hoeken

  • Zandtafel; feesttaarten maken
  • Hoedjeshoek; Leg stroken en papier neer en laat de kinderen zelf feesthoeden ontwerpen
  • Huishoek; Leg hier slingers, een feesthoed, mooie kleren, een cadeautje, inpakpapier, etc. neer en stimuleer de kinderen om hier wat mee te doen. Je kun ook een van de poppen jarig laten zijn.
  • Schrijf/letterhoek; uitnodigingskaarten en verjaardagskaarten maken
  • Spelletjeshoek; een hoek met verschillende gezelschapsspelletjes
  • Driehoeken-hoek; verzamel allemaal driehoekige dingen. Hang er een driehoeken-vlaggenlijn boven
  • Rekenhoek; stapelen met 100 plastic bekertjes

Spel en beweging

Inleiding: Bewegen op vrolijke feestmuziek: lopen, rennen, springen, huppelen, etc. Ga aan het eind de polonaise doen met de kinderen.

Spelletje:

  • Driehoekje leggen (In plaats van zakdoekje leggen)
  • We maken een driehoekje van jongens en van meisjes en dan een driehoek lopen in plaats van een kring

Ballonnenles;

Blaas voor alle kinderen een ballon op en doe er allerlei oefeningen mee. Slaan tegen de ballon, omhoog gooien, overgooien naar een ander, omhoog gooien en klappen in je handen, etc

Circuitles;

  • Hoedjes gooien van een tafel af (zet een aantal feesthoedjes op een tafel en laat de kinderen met ballen proberen om ze eraf te gooien)
  • Cadeautjes in de mand werpen
  • Op de stoel staan en eraf springen (van de kast af springen)
  • Over de slinger heen gooien (hang een slinger op en laat de kinderen met pittenzakken over de slinger heen gooien

Waar is het cadeautje?

Muziek
Opzegversje

Morgen is het feest

Kom eens kijken,
heel voorzichtig….
Kom eens kijken
op de plank….
Flessen vol met vruchtendrank!
Taart en koek en chips en drop….
Morgen is het feest
en dan mag alles op!

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Andere materialen bij taal en rekenen:

Taal:

Rekenen:

Leuk rekenidee:

Ik heb een leuk idee voor leerkrachten die willen tellen met de kinderen en
daar een terugkerend item van willen maken:
Honderd dagen op school is een Amerikaanse traditie, je hebt een bak met
gekleurde rietjes en drie bakken. Eén voor de eenheden, één voor de
tientallen en een bakje voor de honderdtallen. Iedere dag gaat er een
rietje in de eenheden…. Als er tien eenheden zijn dan gaan de tien rietjes met
een elastiekje eromheen in de tientallen bak. Op deze manier pikken
kinderen het erg leuk op. Als de kinderen dan tien tientallen hebben zijn er honderd
schooldagen geweest.
Wij hebben dit jaar een feestje gevierd op dag honderd. De kinderen mochten
allemaal iets van of met honderd mee naar school nemen, dat varieerde van
100 koffiebonen tot 100 veertjes, ik heb er een hele week rekenlessen mee
kunnen doen. Wegen en meten tellen groepjes maken van tien groepjes van 4
door de helft etc. We hebben aan het eind van de week een voorstelling
gegeven over honderd dagen op school.

Leuke materialen

Deze vlaggetjes kun je bestellen bij: www.kinderverkleedkleding.nl

Fantastisch! Bij www.kinderverkleedkleding.nl kun je
een prachtige gouden tas kopen. Doe hier materialen in die bij het boek passen en het boek zelf en je hebt een prachtig moment om voor te lezen en er nog wat mee te doen! Het gouden voorleesmoment!

Krrr.okodil

Weetjes over krokodillen:

  • Krokodillen zijn koudbloedig, daarom liggen ze ook in de zon om op temperatuur te blijven
  • Alligators zijn verre familie, het verschil kun je zien aan de tanden. Bij een krokodil zie je de tanden aan de buitenkant, bij alligators niet
  • Krokodillen leven in Afrika, Azie, Australie en Noord Amerika
  • Alligators leven in Noord- men Zuid Amerika
  • De grootste zeekrokodil is 8,25 m lang
  • Krokodillen leggen eieren
  • Ze kunnen uit het water wel 2 m hoog springen
  • Krokodillen kunnen volstaan met 1x in de drie dagen te eten
  • Er wordt op krokodillen gejaagd vanwege hun huid

Het boek krrrr….okodil is trouwens ook heel geschikt om het te hebben over plagen en pesten! Krrr….okodil is immers de dieren in de rivier erg aan het plagen. Doen de kinderen dat ook wel eens? Iemand plagen? Bespreek ook het verschil tussen plagen en pesten.

 

foto. 2 JPG foto 3

 Bordtekening van krrrr…….okodil                 Gezellige boekentafel met materialen

foto

Er hangt van alles aan de tak….

 

zingjefit Als je klikt op deze afbeelding, kun je een CD bestellen.
Op deze CD staan allemaal leuke bewegingsliedjes waaronder de krokodillen rock en roll!

  • Laat de kinderen goed kijken naar het vel van de krokodil, zoals de tekenaar het heeft getekend. Welke kleuren zie je allemaal? Leg daarna voor een groep kinderen een vel papier neer en ecoline en laat ze het papier vullen met dezelfde kleuren. Als het droog is, kun je er stippen op maken. Doe dit door met wattenstaafjes stippen met verf op de ondergrond van ecoline te zetten. Als het vel papier droog is, kun je zelf op de achterkant een krokodil tekenen die de kinderen uit kunnen knippen of laat ze zelf een krokodil knippen en opplakken. Ook kun je de kleurplaat gebruiken die hierboven staat.
  • krokodillen Krokodil van een muizentrap
  • SAM_1015
    Allemaal een prachtig masker op en dan samen het verhaal naspelen!
  • DSC_3884
  • DSC_3880 DSC_3878
  • DSC_3876
  • DSC_3842 DSC_3840

Yurls

Kijk ook bij de yurls over de Nationale Voorleesdagen voor nog meer tips en ideeën:
http://jannekevankammen.yurls.net/nl/page/772239#topboxes

Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk door bijdragen en tips van:
Ingrid den Hollander, Marije Bouma, Ina Schild, Margriet Holterman, Barbara Dijkstra, Margriet van Laar.

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!