Pluk vindt een huisje
Janneke 20 januari 2013Ontwerpschema van het project (download hier het ontwerpschema)
Met dit thema: Pluk vindt een huisje wil ik het volgende bereiken:
- Ik wil dat de kinderen door meer betrokken te zijn bij de inrichting van de huishoek en hier ook beter gaan spelen. Nu is er vaak alleen sprake van spel tijdens een gerichte opdracht. Verder wordt er een hoop rommel gemaakt en is opruimen een probleem. Ook zal ik regelmatig mee gaan spelen om tot meer lijn te komen
-
Alle kinderen wonen in een huis, het is goed te beseffen hoe hun eigen huis er uitziet, hoe je aan een huis komt en dat je er voor moet betalen. Door hun huis te fotograferen en de kinderen erbij te laten vertellen, kunnen ze presenteren wat ze geleerd hebben
-
Ik wil de woordenschat van de kinderen vergroten door ze verschillende woorden rondom de bouw en Pluk te leren
-
Veel kinderen zijn al ver met lezen en schrijven. Ik wil hen stimuleren om zelf een verhaaltje te schrijven bij de foto van hun huis. Ook mogen er Pluk boekjes gemaakt worden.
Speelgoed bij het thema
Een van mijn collega’s maakte tijdens haar zwangerschapsverlof deze prachtige schilderijen.
Een van de ouders kwam aan met deze prachtige kraanwagen
In de klas staat een verhuisdoos. Daarin zit: Pluk popje, spuitbus, kraanwagen, duif, meeuw, kakkerlak, petje, schoonmaakmateriaal, letters: Pluk, roze strik, kat, stofdoek, voorleesboek Pluk, paard, frieten, pot jam. Ik deel de objecten uit aan tweetallen en dan mogen de kinderen er met elkaar over praten: wat is het, heeft het te maken met Pluk, waar heeft het mee te maken, etc. Later mogen ze er in de kring over vertellen. Ook doe ik een startactiviteit met illustraties van huizen. Ik zorg voor allemaal plaatjes en deel deze uit. In tweetallen mogen de kinderen er met elkaar over praten. Later in de kring mogen ze dit in het kort terugkoppelen. Daarna zien we een bord in de huishoek……
We zijn het project begonnen omdat onze huishoek: Te Koop stond
Maar hoe gaat dat als een huis te koop staat? Om dat te weten te komen zijn we bij een makelaar op bezoek geweest die precies heeft uitgelegd hoe dat werkt. Wat de kinderen haast niet kunnen begrijpen is dat er geen portemonnee vol geld aan te pas komt……….
Met dank aan Pandomo makelaars in Hoogkerk
Later is de groep nog met mijn collega naar een bouwplaats geweest om te bekijken hoe dat gaat als een huis wordt gebouwd.
Wonen:
-
Huis schilderen
-
Huis maken van vlechtstroken en je familie erin tekenen
-
Huis stempelen van luciferdoosjes
-
Huis vouwen
-
In huis tekenen wat er hoort aan meubilair
-
In huis knippen en plakken uit folders wat er hoort
-
Petteflet maken: op het raam van het lokaal
-
Petteflet van een grote doos maken
-
Gereedschapskist maken met gereedschap erin
-
Verfpot schilderen met verfkwasten erin
-
Zaag maken: voorbeeld invullen met bruin en zilverpapier
Foto’s van de opdrachten:
Spuitbussen
Langhors
En natuurlijk allemaal mooie roze Aagjes en kamertjes
Werken aan de eindopdracht:
Van ieder kind zijn digitale foto’s gemaakt van hun eigen huis met zichzelf ervoor. Daarna mocht iedereen iets over het huis vertellen. Ik heb dit opgeschreven en de kinderen mochten daarna de tekst naschrijven of uittypen op de computer. Al deze verhalen hebben we verzameld in een boek. Groep 2 heeft het huis ook nagetekend vanaf de foto.
In de klas van collega Hilda lag het accent op schoonmaken (mevrouw Helderder) In haar klas zijn de kinderen ook een echt schoonmaakbedrijfje begonnen waarbij ze klussen deden door de hele school.
In de klas van collega Marianne hingen deze prachtige Pluk en Aagjes
Collega Minke bedacht deze Petteflet en de flettekatten
De heen en weer wolf in de versierde boot
En deze opdrachten komen uit de klas van juf Marije
Een hangmat met een stampertje erin De flettekat
Roze Aagjes in allerlei soorten en maten
De krullevaar
Dollie de duif
In de snuffelhoek zal onder begeleiding van een ouder met een klein groepje kinderen het Pluk-bordspel gespeeld gaan worden.
Wat moet allemaal aan de orde komen?
Pluk zoekt een huisje. Hij vindt een leegstaand torentje in de Petteflet en gaat daar wonen.
- Met de kinderen praten over verhuizen.
- Verschillende soorten huizen bespreken en namaken
- Onze huishoek is te koop. Wat gaan we doen?
In de flat wonen allerlei verschillende mensen. De stampertjes, meneer Pen, mevrouw Helderder en Aagje.
- Praten over verschillende type mensen: netjes, slordig, rustig, luidruchtig enzovoort.
- De verschillende types namaken en in de flat zetten.
- Kringgesprek over wat nou leuke en wat nou minder leuke buren zouden zijn.
- Flat maken van allemaal doosjes
- Naar de makelaar
Pluk woont in een flat. Waar kun je nog meer wonen? Hoe ziet je eigen huis eruit? Wie wonen er allemaal in jou huis?
- Welke materialen zijn er nodig voor een huis
- Hoe zijn muren opgebouwd?
- Inrichting van de huishoek
- Plattegrond maken van de inrichting
Wie bouwt het huis, hoe wordt het gemaakt? Welke bouwvakkers werken er? Als je een huis hebt gekocht of gehuurd, wat doe je dan eerst? Schoonmaken.
- Bouwvakkers
- Schoonmaakmiddelen
- De kamer van Aagje
- Gereedschap bekijken
Pluk woont in een flat maar hoe ziet jou huis eruit? Wat is er leuk/niet leuk aan je huis? Bevalt het Pluk in de torenkamer?
- Hoe ziet je eigen huis eruit?
- Foto’s maken van je eigen huis; in groepjes met behulp van ouders
- Gesprek; wat is er zo leuk aan jouw huis?
- De torenkamer van Pluk boven in het speelhuis
Onze huishoek ziet er nu beter uit, we gaan verhuizen. Wat hebben we nodig, wat moet erin?
- Stempelen/schrijven bij je eigen huis
- Verhuizen
- Inrichten van een huis
Een huis heeft meerdere kamers, welke kamers en wat moet erin?
- Welke kamers horen er in een huis en wat hoort in de kamers
In de vakantie ga je naar een ander huis, waar ga jij heen?
- Hoe ziet je huis er in de vakantie uit?
- Hoe ga je op vakantie?
Presentatie van de verschillende huizen en de verhalen die erbij geschreven zijn
Pluk gaat op vakantie.
Opruimen en afsluiten van het project.
De torteltuin
Een spelletje uit de themakast
Pettefletten….
Aan de wasknijpers op deze huizen kunnen de kinderen post doen en dit aan elkaar geven
Een eigen makelaarskantoor in de klas
En huizen ontwerpen op het architectenburo
Woorden leggen op het magnetische bord
Patat bakken door vader Stamper
De bouwplaats
Luisteren en spelen…….
Spelletjes die geschikt zijn bij Pluk van de Petteflet:
-
Schipper mag ik overvaren (heen en weer-wolf)
-
Kamertje verhuren: spel met hoepels. Elke hoepel stelt een huisje voor. Op een teken gaat iedereen zo snel mogelijk in het huisje. Er zijn echter minder huisjes dan er kinderen zijn….
-
In en uit de Petteflet; Officieel heet het: ga in en uit het poortje. Iedereen staat in de kring met de handen vast maar wel omhoog gehouden. Iemand gaat onder het zingen van het liedje onder de armen van de kinderen door in en uit de Petteflet. Bij: En kies er eentje uit, mag diegene iemand kiezen en deze twee maken samen een dansje.
-
In Holland staat een huis
-
Joepie, joepie; veranderen in Onze Pluk is weer gekomen, heeft een vriendje meegenomen
Ook leuk is om in het speellokaal de torteltuin te maken waar iedereen lekker mag spelen.
Sportdagactiviteiten; rondom Pluk van de Petteflet hebben we een sportdag georganiseerd. Onder school – schoolactiviteiten kun je het boekje met de spelletjes vinden.
Pluk van de Petteflet
-
Opa Bakkebaard
-
Alle spullen in een sopje (Het grote liedjesboek; Marianne Busser en Ron Schroder) blz. 59
Pluk van de Petteflet (met dank aan jufKim.nl)
(melodie van “Hansje Pansje Kevertje”)
Brom, brom een kraanwagen
Rijdt daar zo op straat
Hé, dat is Pluk
Wat doe jij hier zo laat?
Ik zoek een woning
Hier in de stad.
Roekoe roept Dollie,
Is de torenkamer wat?
Pluk gaat eens kijken
In de Petteflet
Hij ziet mevrouw Helderder
Poetsen wat een pret
Aagje, meneer Pen
En Zaza leert hij kennen
Nou roept Pluk,
ik zal hier zeker kunnen wennen
Melodie:In Den Haag daar woont een graaf
In de straat daar staat een flat
Met een torenkamer.
Pluk reed rond en zocht een plek en vond de mooie kamer.
Een heel fijn plekje voor zichzelf.
Een duif als vriend, dat spreekt vanzelf
En Zaza om voor te zorgen, wie is er bang voor morgen
Melodie: Opa Bakkebaard
Mevrouw Helderder heeft een huisje
En in dat huisje maakt ze schoon
Alles netjes, alles helder, dat vindt zij zo heel gewoon.
Ze maakt het schoon met een spuitbus, met een spuitbus. Psssst Pssst
Pssst, Pssst, zo maakt ze het schoon
EEN TEL VERSJES BOEK Pluk
Zes kleine stampertjes hadden een ziek lijf,
Één ging er een drankje halen,
Toen waren er nog vijf
Vijf kleine stampertjes maakten in bed plezier
Één maakte er een koprol,
Toen waren er nog vier.
Vier kleine stampertjes zeiden ha-ha-ha- hatsjie,
Één ging er naar de dokter,
Toen waren er nog drie.
Drie kleine stampertjes in bed,
Één viel er naar benee,
Toen waren er nog twee
Twee kleine stampertjes maakten kunsten op één been,
Één viel op de grond,
Toen was er nog maar één
Één klein stampertje, de laatste van het spul,
Liep hard naar zijn vader toe,
Toen waren er nog nul.
EINDRIJM bij thema Pluk
Pluk is heel blij Want Dollie legt een……..ei
Mevrouw Helderder heeft pret Ze wil nog lang niet naar………….
Meneer Pen heeft het erg druk Want zijn kassa is ……… stuk
Dollie poept op de stoep Oh, zegt mevrouw Helderder wat een ……….
Zaza ligt buiten in de kou Oh, hij wordt helemaal………
Duizeltje zit lekker droog Maar oei, die boom is zo…….
De stampertjes stampen in het rond Met hun voeten op de ………
Langhors is heel erg lang Maar in het water is hij………
Aagje woont in de Petteflat Ze slaapt daar in een roze………..
De kraanwagen van Pluk Hij staat stil, hij is ……
Mevrouw Helderder zegt: Zaza is groot Ik spuit hem…….
In de Petteflat is het feest Het is nog nooit zo gezellig ………..
Mevrouw Helderder heeft plezier Van tiere……..
Zaza is erg bang Ze zit in een doosje al veel te …….
Ik lees graag in het Plukboek, maar wat een pech Ik kan het boek niet meer vinden het is…….
Samen zingen we gezellig het Pluk lied En huilen, dat doen we dan……….
Er is een DVD over Pluk van de Petteflet uit. Natuurlijk gaan we deze bekijken. Ook zullen we dagelijks voorlezen over de verhalen van Pluk. Aan het einde van de ochtend zullen we regelmatig voorstellingen geven. Dit meestal op verzoek van de kinderen. Ze laten dan zien wat ze tijdens de speel/werktijd hebben gespeeld.
Taaloefeningen (met dank aan Margriet van Laar) (download hier allerlei taaloefeningen)
Begrippen:
Hoog – laag
Groot – klein
Veel – weinig
Huisnummers
Kleuren
Meten
Ruimtelijk inzicht
Grafiek maken
loading...
Pluk vindt een huisje,