www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Pluk vindt een huisje

Janneke 20 januari 2013

Ontwerpschema van het project (download hier het ontwerpschema)           

Doel van het project

Met dit thema: Pluk vindt een huisje wil ik het volgende bereiken:

  • Ik wil dat de kinderen door meer betrokken te zijn bij de inrichting van de huishoek en hier ook   beter gaan spelen. Nu is er vaak alleen sprake van spel tijdens een gerichte opdracht. Verder wordt er een hoop rommel gemaakt en is opruimen een probleem. Ook zal ik regelmatig mee gaan spelen om tot meer lijn te komen
  • Alle kinderen wonen in een huis, het is goed te beseffen hoe hun eigen huis er uitziet, hoe je aan een huis komt en dat je er voor moet betalen. Door hun huis te fotograferen en de kinderen erbij te laten vertellen, kunnen ze presenteren wat ze geleerd hebben

  • Ik wil de woordenschat van de kinderen vergroten door ze verschillende woorden rondom de bouw en Pluk te leren

  • Veel kinderen zijn al ver met lezen en schrijven. Ik wil hen stimuleren om zelf een verhaaltje te schrijven bij de foto van hun huis. Ook mogen er Pluk boekjes gemaakt worden.

Boeken bij het project

Speelgoed bij het thema

Aankleding van de hal

Een van mijn collega’s maakte tijdens haar zwangerschapsverlof deze prachtige schilderijen.

 
                                        Een van de ouders kwam aan met deze prachtige kraanwagen

Opening van het project


In de klas staat een verhuisdoos. Daarin zit: Pluk popje, spuitbus, kraanwagen, duif, meeuw, kakkerlak, petje,  schoonmaakmateriaal,  letters: Pluk,  roze strik, kat,  stofdoek,  voorleesboek Pluk,  paard,  frieten,  pot jam. Ik deel de objecten uit aan tweetallen en dan mogen de kinderen er met elkaar over praten: wat is het, heeft het te maken met Pluk, waar heeft het mee te maken, etc. Later mogen ze er in de kring over vertellen. Ook doe ik een startactiviteit met illustraties van huizen. Ik zorg voor allemaal plaatjes en deel deze uit. In tweetallen mogen de kinderen er met elkaar over praten. Later in de kring mogen ze dit in het kort terugkoppelen. Daarna zien we een bord in de huishoek……

Uitstapjes/onderzoek

We zijn het project begonnen omdat onze huishoek: Te Koop stond

 

Maar hoe gaat dat als een huis te koop staat? Om dat te weten te komen zijn we bij een makelaar op bezoek geweest die precies heeft uitgelegd hoe dat werkt. Wat de kinderen haast niet kunnen begrijpen is dat er geen portemonnee vol geld aan te pas komt……….

          Met dank aan Pandomo makelaars in Hoogkerk

Later is de groep nog met mijn collega naar een bouwplaats geweest om te bekijken hoe dat gaat als een huis wordt gebouwd.

Knutselopdrachten:

Wonen:

  • Huis schilderen

  • Huis maken van vlechtstroken en je familie erin tekenen

  • Huis stempelen van luciferdoosjes

  • Huis vouwen

  • In huis tekenen wat er hoort aan meubilair

  • In huis knippen en plakken uit folders wat er hoort

  • Petteflet maken:  op het raam van het lokaal

  • Petteflet van een grote doos maken

  • Gereedschapskist maken met gereedschap erin

  • Verfpot schilderen met verfkwasten erin

  • Zaag maken: voorbeeld invullen met bruin en zilverpapier

Foto’s van de opdrachten:

     

Spuitbussen    

              

      Langhors

     
En natuurlijk allemaal mooie roze Aagjes en kamertjes

Werken aan de eindopdracht:

Van ieder kind zijn digitale foto’s gemaakt van hun eigen huis met zichzelf ervoor. Daarna mocht iedereen iets over het huis vertellen. Ik heb dit opgeschreven en de kinderen mochten daarna de tekst naschrijven of uittypen op de computer. Al deze verhalen hebben we verzameld in een boek. Groep 2 heeft het huis ook nagetekend vanaf de foto.

  
In de klas van collega Hilda lag het accent op schoonmaken (mevrouw Helderder) In haar klas zijn de kinderen ook een echt schoonmaakbedrijfje begonnen waarbij ze klussen deden door de hele school.

  

In de klas van collega Marianne hingen deze prachtige Pluk en Aagjes

        

Collega Minke bedacht deze Petteflet     en de flettekatten

 


De heen en weer wolf in de versierde boot

En deze opdrachten komen uit de klas van juf Marije

             
Een hangmat met een stampertje erin                       De flettekat


Roze Aagjes in allerlei soorten en maten

De krullevaar
Dollie de duif

Activiteit in de snuffelhoek:

 

In de snuffelhoek zal onder begeleiding van een ouder met een klein groepje kinderen het Pluk-bordspel gespeeld gaan worden.

Wat moet allemaal aan de orde komen?

Pluk zoekt een huisje. Hij vindt een leegstaand torentje in de Petteflet en gaat daar wonen.

  • Met de kinderen praten over verhuizen.
  • Verschillende soorten huizen bespreken en namaken
  • Onze huishoek is te koop. Wat gaan we doen?

In de flat wonen allerlei verschillende mensen. De stampertjes, meneer Pen, mevrouw Helderder en Aagje.

  • Praten over verschillende type mensen: netjes, slordig, rustig, luidruchtig enzovoort.
  • De verschillende types namaken en in de flat zetten.
  • Kringgesprek over wat nou leuke en wat nou minder leuke buren zouden zijn.
  • Flat maken van allemaal doosjes
  • Naar de makelaar

Pluk woont in een flat. Waar kun je nog meer wonen? Hoe ziet je eigen huis eruit? Wie wonen er allemaal in jou huis?

  • Welke materialen zijn er nodig voor een huis
  • Hoe zijn muren opgebouwd?
  • Inrichting van de huishoek
  • Plattegrond maken van de inrichting

Wie bouwt het huis, hoe wordt het gemaakt? Welke bouwvakkers werken er? Als je een huis hebt gekocht of gehuurd, wat doe je dan eerst? Schoonmaken.

  • Bouwvakkers
  • Schoonmaakmiddelen
  • De kamer van Aagje
  • Gereedschap bekijken

Pluk woont in een flat maar hoe ziet jou huis eruit? Wat is er leuk/niet leuk aan je huis? Bevalt het Pluk in de torenkamer?

  • Hoe ziet je eigen huis eruit?
  • Foto’s maken van je eigen huis; in groepjes met behulp van ouders
  • Gesprek; wat is er zo leuk aan jouw huis?
  • De torenkamer van Pluk boven in het speelhuis

Onze huishoek ziet er nu beter uit, we gaan verhuizen. Wat hebben we nodig, wat moet erin?

  • Stempelen/schrijven bij je eigen huis
  • Verhuizen
  • Inrichten van een huis

Een huis heeft meerdere kamers, welke kamers en wat moet erin?

  • Welke kamers horen er in een huis en wat hoort in de kamers

In de vakantie ga je naar een ander huis, waar ga jij heen?

  • Hoe ziet je huis er in de vakantie uit?
  • Hoe ga je op vakantie?

Presentatie van de verschillende huizen en de verhalen die erbij geschreven zijn

Pluk gaat op vakantie.

Opruimen en afsluiten van het project.

Foto’s van hoeken

 
De torteltuin

Een spelletje uit de themakast


Pettefletten….


Aan de wasknijpers op deze huizen kunnen de kinderen post doen en dit aan elkaar geven


Een eigen makelaarskantoor in de klas


En huizen ontwerpen op het architectenburo

Woorden leggen op het magnetische bord

Patat bakken door vader Stamper

De bouwplaats

Luisteren en spelen…….

Spel en beweging:

Spelletjes die geschikt zijn bij Pluk van de Petteflet:

  • Schipper mag ik overvaren (heen en weer-wolf)

  • Kamertje verhuren: spel met hoepels. Elke hoepel stelt een huisje voor. Op een teken gaat iedereen zo snel mogelijk in het huisje. Er zijn echter minder huisjes dan er kinderen zijn….

  • In en uit de Petteflet; Officieel heet het: ga in en uit het poortje. Iedereen staat in de kring met de handen vast maar wel omhoog gehouden. Iemand gaat onder het zingen van het liedje onder de armen van de kinderen door in en uit de Petteflet. Bij: En kies er eentje uit, mag diegene iemand kiezen en deze twee maken samen een dansje.

  • In Holland staat een huis

  • Joepie, joepie; veranderen in Onze Pluk is weer gekomen, heeft een vriendje meegenomen

 

Ook leuk is om in het speellokaal de torteltuin te maken waar iedereen lekker mag spelen.

Sportdagactiviteiten; rondom Pluk van de Petteflet hebben we een sportdag georganiseerd. Onder school – schoolactiviteiten kun je het boekje met de spelletjes vinden.

Muziek

Pluk van de Petteflet

  •  Opa Bakkebaard

  •  Alle spullen in een sopje (Het grote liedjesboek; Marianne Busser en Ron Schroder) blz. 59

  Pluk van de Petteflet (met dank aan jufKim.nl)

(melodie van “Hansje Pansje Kevertje”)

Brom, brom een kraanwagen

Rijdt daar zo op straat

Hé, dat is Pluk

Wat doe jij hier zo laat?

Ik zoek een woning

Hier in de stad.

Roekoe roept Dollie,

Is de torenkamer wat?

Pluk gaat eens kijken

In de Petteflet

Hij ziet mevrouw Helderder

Poetsen wat een pret

Aagje, meneer Pen

En Zaza leert hij kennen

Nou roept Pluk,

ik zal hier zeker kunnen wennen

Melodie:In Den Haag daar woont een graaf

In de straat daar staat een flat

Met een torenkamer.

Pluk reed rond en zocht een plek en vond de mooie kamer.

Een heel fijn plekje voor zichzelf.

Een duif als vriend, dat spreekt vanzelf

En Zaza om voor te zorgen, wie is er bang voor morgen

Melodie: Opa Bakkebaard

Mevrouw Helderder heeft een huisje

En in dat huisje maakt ze schoon

Alles netjes, alles helder, dat vindt zij zo heel gewoon.

Ze maakt het schoon met een spuitbus, met een spuitbus. Psssst Pssst

Pssst, Pssst, zo maakt ze het schoon

EEN TEL VERSJES BOEK            Pluk

Zes kleine stampertjes hadden een ziek lijf,

Één ging er een drankje halen,

Toen waren er nog vijf

Vijf kleine stampertjes maakten in bed plezier

Één maakte er een koprol,

Toen waren er nog vier.

Vier kleine stampertjes zeiden ha-ha-ha- hatsjie,

Één ging er naar de dokter,

Toen waren er nog drie.

Drie kleine stampertjes in bed,

Één viel er naar benee,

Toen waren er nog twee

Twee kleine stampertjes maakten kunsten op één been,

Één viel op de grond,

Toen was er nog maar één

Één klein stampertje, de laatste van het spul,

Liep hard naar zijn vader toe,

Toen waren er nog nul.

EINDRIJM       bij thema Pluk

 Pluk is heel blij              Want Dollie legt een……..ei

 Mevrouw Helderder heeft pret              Ze wil nog lang niet naar………….

 Meneer Pen heeft het erg druk              Want zijn kassa is ……… stuk

 Dollie poept op de stoep              Oh, zegt mevrouw Helderder wat een ……….

 Zaza ligt buiten in de kou              Oh, hij wordt helemaal………

 Duizeltje zit lekker droog              Maar oei, die boom is zo…….

De stampertjes stampen in het rond              Met hun voeten op de ………

 Langhors is heel erg lang              Maar in het water is hij………

 Aagje woont in de Petteflat                  Ze slaapt daar in een roze………..

 De kraanwagen van Pluk              Hij staat stil, hij is …… 

 Mevrouw Helderder zegt: Zaza is groot              Ik spuit hem…….

 In de Petteflat is het feest              Het is nog nooit zo gezellig ………..

 Mevrouw Helderder heeft plezier              Van tiere……..

 Zaza is erg bang              Ze zit in een doosje al veel te …….

 Ik lees graag in het Plukboek, maar wat een pech              Ik kan het boek niet meer vinden het is…….

 Samen zingen we gezellig het Pluk lied              En huilen, dat doen we dan……….

Taal:

Er is een DVD over Pluk van de Petteflet uit. Natuurlijk gaan we deze bekijken. Ook zullen we dagelijks voorlezen over de verhalen van Pluk.  Aan het einde van de ochtend zullen we regelmatig voorstellingen geven. Dit meestal op verzoek van de kinderen. Ze laten dan zien wat ze tijdens de speel/werktijd hebben gespeeld.

Taaloefeningen (met dank aan Margriet van Laar) (download hier allerlei taaloefeningen)

Rekenen/wiskunde:

Begrippen:

Hoog – laag

Groot – klein

Veel – weinig 

Huisnummers 

Kleuren

Meten

Ruimtelijk inzicht         

                                                                          Grafiek maken

GD Star Rating
loading...

Pluk vindt een huisje, 3.3 out of 5 based on 3 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!