Pasen
Janneke 20 januari 2013Ontwerpschema en groepsplan
Doel van dit thema
Ik werk op een Christelijke school. We besteden aandacht aan Pasen. Bij ons staat tijdens deze periode het Christelijke verhaal over Pasen centraal. Dat is het verhaal van de lijdenstijd en de opstanding van Jezus. Het doel van dit thema is dan ook de kinderen te laten kennismaken met dit verhaal.
De paashaas is bij ons niet het uitgangspunt maar komt vaak wel terug in allerlei activiteiten. De kinderen komen er immers op allerlei manieren mee in aanraking.
Boeken
In het boek: Ei moet uit van Mariken Jongman en Marieke ten Berge van Lemniscaat vindt een jongen een ei. Wat doet dat ei hier? Het is te koud maar wie komt er broeden? De jongen brengt het naar een slang, maar die wil het opeten, voor de eend is het ei te groot, de walvis kan niet op het ei zitten, de olifant is te zwaar, de mieren zijn te druk....wie kan het ei nu uitbroeden? Maar dan ineens....kraaak en wat komt eruit? Een dinosaurus!
Een prachtig getekend en geschreven boek waar de kinderen leren wat er bij komt kijken om een ei uit te broeden! Uiteindelijk ontstaat er een mooie vriendschap tussen de jongen en de dinosaurus. Voor kinderen goed om te bedenken of dat echt zou kunnen?
Beweging
Een doe-paasei voor groep 2/3 of groep 3.
Klik op het ei voor de download.
Geef in tweetallen dit paasei mee naar buiten. Groep 3 leest voor en samen wordt een opdracht gedaan. Klaar met de opdracht?
Kleur dan het vakje met de opdracht in. Is het hele ei gekleurd? Dan ben je klaar!
Wat is er nodig? Een bak met daarin stoepkrijt, wat ballen en wat dobbelstenen.
Opening van het thema
In de vertelkast komen de volgende dingen: ei, kip, boek met verhalen over Pasen, kuikenpop, nestje
Activiteit
Eitjes zoeken in de klas. Lamineer deze eitjes en verstop ze in de klas.
Met een controleblad kun je zien welke eitjes er zijn en welke nog weg zijn. Klik op de afbeelding voor het bestand.
Uitstapjes/onderzoek
Zorg voor een elektrische kookplaat in de klas. Neem het volgende mee: eierdoos met 10 eieren, een eierscheider, vergrootglas, gekookte eieren, pan met water, koekenpan met wat boter, eiersnijder, zoutpotje, schotels, kookwekker, etc.
Ga met de kinderen in de kring zitten. Praat met ze over eieren. Waar komen ze vandaan? Wat kun je er mee? Ga samen een rauw ei bekijken. Gebruik de eierscheider om het geel en wit te scheiden. Leg dit in de ontdekhoek met een vergrootglas. Dan kunnen de kinderen dit later nog beter bekijken. Ga dan een ei koken en in de koekenpan een ei bakken. Bekijk hoe een ei stolt. Daarna kunnen de kinderen proeven van een gebakken en een gekookt ei.
Ook leuk is om allemaal verschillende eieren mee te nemen: een echte, een chocolade – ei, een metalen ei, een plastic ei, een papieren ei, etc. Praat met de kinderen over de materialen, de vorm, de verschillen en de overeenkomsten.
Knutselopdrachten
-
Kip van een halve cirkel groot en driekwart cirkel die iets kleiner is
-
Haas vouwen van 6 vliegers
-
Haas maken van drie cirkels
-
Kuiken vouwen van twee keer 16 vierkantjes en dan de punten omvouwen
-
Paaseieren in het gras; gemaakt met wasco en ecoline
-
In groep 3a van juf Barbara Dijkstra maakten de kinderen deze prachtige paaseieren. -
Juf Tineke van de Ploeg bedacht deze prachtige kippen. Vouw van wit papier een driehoek en niet deze dicht. De kinderen mogen dan deze driehoek verven. Als de verf droog is, mag de kip worden opgevuld met kranten. Voor de kop draai je een draad om de nek heen. De staart kun je wat bijknippen. Laat er een kam, snavel en lelletje opplakken en plak een halve rode wc rol eronder als poten en klaar is de kip. Deze kippen staan op een palet. - Juf Annemarie Mensink liet groep 3 leerlingen eieren versieren met ecoline. Daarna kwam er een zwarte rand omheen voor een nog mooier effect.
-
Juf Tineke van de Ploeg bedacht deze “spiegeleieren”.
De volgende knutselwerkjes zijn afkomstig van Titia Pomp en haar collega Els Schuttert
-
Eenden en kuikens van stroken
-
Gevouwen kip met een kuiken in een nest
-
Kip van een eierdoos
-
Ei inkleuren met prachtige kleuren
-
Een ei met een kuiken erin waarbij veertjes op het ei zijn geplakt. Op het ei dat eruit komt, kan weer een kuiken geborduurd worden. -
Groot ei van papier-maché
-
Kip gemaakt van een eierdoos, keukenrol en koffiefilterzakjes
(Hilly Bruin) -
Paasstander (Hilly Bruin)
-
Kuikenshanger (Hilly Bruin)
-
Paashaas van ovalen (Hilly Bruin)
-
Kip van halve cirkels (Hilly Bruin)
-
Ei van kartonnen strook opvullen met papieren cirkels. Een kuiken ervoor en je hebt een prachtig paasei. -
Ei uitprikken. Een wit vel papier met wasco versieren en erachter plakken -
Eieren van papier-maché
- Kip van een ei
Paasbakjes
-
Deze prachtige kuikens heeft juf Tineke van de Ploeg bedacht voor de kinderen, het ziet er heel lief uit! Ze zijn gemaakt van drie keer 16 vierkantjes. In het ei kunnen chocolade-eitjes komen te liggen.
-
Kip gemaakt van een boterbakje -
Kip gemaakt van een doosje, keukenrol en koffiefilterzakjes
(Hilly Bruin) -
Bakje met kuikens erop (Hilly Bruin)
-
Kippen op stok (Hilly Bruin)
- Mandje van papier-mache
-
Eierdoos met een mooie band eraan (Hilly Bruin)
-
Erna Visschedijk heeft deze prachtig geborduurde mandjes bedacht. -
Kuikens waar een bakje achter zit. De poten zijn van muizentrapjes.
-
Eendenbakje
-
Kuikenbakje (Hilly Bruin)
- Paashaasbakjes (Hilly Bruin)
-
Paashaasbakjes
-
Ik heb een tasje gemaakt van karton en daarop is een paashaas geplakt:
Mal van het tasje en de haas -
Een jaar lang ben ik de kringloopwinkel binnengewandeld en telkens als ze porseleinen eierdopjes hadden, kocht ik ze. Ook houten eierdopjes heb ik gekocht. Al met al was ik vier euro kwijt voor 28 eierdopjes. Deze hebben we geverfd. De houten met plakkaatverf en daarna gelakt en de porseleinen met porseleinverf. Met Pasen konden de kinderen hun ei in hun eigen eierdopje doen.
Hoeken
In de bouwhoek krijgt onze “eigen” Dottie een prominente plek. Deze prachtige kip heb ik eens bij de Hema gekocht. Ik wil de kinderen in de bouwhoek stimuleren om een kippenhok te ontwerpen door deze te tekenen en daarna te bouwen. Dat kippenhok moet plaats bieden aan Dottie en het nest. Eerst komen er eieren in te liggen. Dottie moet regelmatig voer en vers water krijgen. Na enige tijd komen de kuikens uit het ei.
Ik heb eieren gelamineerd. Deze eieren mogen met klei en knoopjes versierd worden!
Een groot succes!
Bijzondere activiteiten
Eitjes zoeken:
Juf Christa Hartman heeft een leuk eierzoek-spel voor ons bedacht.
Het gaat als volgt:
- In de klas wordt ter inleiding een leuk paasverhaal verteld door de leerkracht
- In de hal en in het speellokaal zijn 60 genummerde plastic eitjes verstopt
- Op een van tevoren afgesproken tijdstip mag een van de klassen in de hal de eieren gaan zoeken
- Elk gevonden eitje wordt bij juf bezorgd
- De juf houdt bij welk kind een eitje heeft gevonden
- Voor de kinderen die de meeste eitjes gevonden hebben, is er een prijsje
- Als afsluiting wordt er in de klas een brief bezorgd als bedankje. Deze brief zit samen met kleine chocolade-eitjes in een groot ei. De kinderen krijgen deze kleine eitjes mee in een bakje die ze hebben gemaakt.
- De juf heeft een eidiploma om uit te delen
Het paasontbijt
Op onze school houden we het ene jaar een Paasviering in de kerk en het andere jaar een Paasontbijt op school. Als we het Paasontbijt hebben, komen alle groepen door elkaar te zitten zodat de oudere kinderen de jongere kunnen helpen. Verder wordt er door een commissie een liturgie gemaakt. Daarin staan liedjes, versjes en richtlijnen voor het te vertellen verhaal. Natuurlijk worden de tafels mooi versierd.
Paasworkshop
De leerkrachten van groep 3 bedachten een leuke paasworkshop voor de kinderen. Eerst maakten alle kinderen een paasmandje. Dat namen ze de hele tijd met zich mee en bij elke activiteit kwam er iets bij in het mandje.
Paaskoekjes bakken
Kip met paaswens in de snavel
Twee kuikens in een nest van een washandje
Kuikens van strijkkralen
En dan zijn de mandjes vol.
Er zit ook een haasje in gemaakt van kleine stenen bloempotjes.
Spel en beweging
Spelletjes:
- Eierrace; twee kinderen lopen een parcours met een plastic ei of een chocolade ei op een lepel. De andere hand moet wel op de rug
- Estafette met eieren; wie is het eerste terug
- Ra ra ra, wie heeft het ei, het ei van chocola (ra ra ra wie heeft die bal)
- Eitje leggen, niemand zeggen
- Een moedereend liep door de wei
- Ik heb een eitje al in een mandje (een brilletje al voor mijn ogen)
- Behendigheidsspelletjes met nep eieren: gooien en vangen van een ei in een eierdoos, lopen met een ei op een lepel, knikkeren met een ei, het ei langs een route laten bewegen met je voeten
Muziek
In het muziekkastje zitten opdrachten voor de volgende onderdelen van de muzikale vorming: ritmeopdracht, dansopdracht, luisteropdracht, muziekinstrumenten, liedjes om aan te leren.
Van Alma ten Bruin kreeg ik de volgende liedjes voor Pasen:
In het grote liedjesboek staat:
- De paashaas heeft een mandje (blz. 91)
- Gekleurde eitjes en een haas (blz.92)
Opzegversje:
Het kuikentje
Ergens in een winkel
daar scharrelt op de grond
van een etalage
een piepklein kuiken rond
Hij pikt tegen de ruiten
en gaat op zoek naar graan
hij kijkt verbaasd naar buiten
waar heel veel mensen staan
Maar als hij ’t lege eitje ziet
is hij pas echt verrast
en vraagt zich vol verbazing af:
heb ik daar in gepast?
Versje (Passend bij het allermooiste ei)
Ik leg het allermooiste ei,
Mooier dan de andere kippen,
Het lijkt net een schilderij,
Met pimpelpaarse stippen
Ik leg ze in alle kleuren,
Geel, groen, blauw en rood,
Ruik eens hoe ze geuren,
Is dat niet idioot?
Ik leg ze in alle smaken,
Van chocola tot speculaas,
Ik kan ze zelfs vierkant maken,
Ik ben ze allemaal de baas!
Met Pasen verstop ik ze overal,
Achter de boom en onder de kast,
En als jij ze dan gaat zoeken,
Weet ik zeker dat je ze vinden zal!
Door: Claudia Lagermann
Taal
Sorteren; leg een plaatje neer van een kip en een haas. Geef dan de volgende woorden en laat de kinderen het goede plaatje erbij pakken:
kippenhok – kuikentje – lange oren – paasei – haren – pikken – veren – snavel – springen – kakelen – tanden – twee poten – kam – vier poten – vleugels – mandje – snorharen
Tegenstellingen;
Donkere verf – ………….. verf
Een kip is groot – een kuiken is …………..
De paashaas heeft veel eieren – de paashaas heeft ……………….eieren
Een volle mand – een ………………mand
De haas loopt snel – de kip loopt …………………..
De verf is nat – de verf is ………………………
Welk woord hoort niet in het rijtje;
ei – eierdop – eierlepel – zout – suiker
kuiken – strik – schaap – mandje – chocolade
krokus – lam – narcis – tulp – hyacint
haas – kalf – auto – konijn – veulen
paasbrood – krenten – meel – zand – roomboter
verf – kwast – viltstift – oliebol – lint
Nog andere materialen zijn:
Rekenen/wiskunde
De bedoeling is dat tijdens elk thema elke week een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen.
Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.
Eitjes met getallen van 1-100. Print en lamineer en gebruik welke je wilt gebruiken. Verstop de eitjes en zoek ze op. Leg ze van klein-groot en de goede volgorde. Klik op de afbeelding voor het bestand.
Met Pasen komt Dottie de kip in onze klas logeren!
Dottie woont normaal gesproken bij juf in huis. Elke dag legt ze twee eitjes: een voor de man van juf en een voor juf zelf. Dat zijn chocolade-eitjes want Dottie is een bijzondere kip! Als Dottie in de klas komt, moet er goed voor haar gezorgd worden. Hoe beter hoe meer eitjes er komen.
Dat houden we bij op een grafiek.
Elke dag zijn we dan bezig met de volgende begrippen:
- Hoeveel eitjes denk je dat Dottie heeft gelegd? Eerst kort kijken en dan evenveel vingers omhoog steken. Daarna gaan we tellen om te kijken of het klopt.
- Hoeveel eitjes zullen er samen in de pot zitten?
- Is dat genoeg voor iedereen in de klas?
- Zijn er vandaag meer of minder eitjes gelegd dan gisteren?
- Hoeveel eitjes zullen er morgen in liggen denk je?
- Als het Pasen is, gaan we de eitjes eerlijk verdelen. Hoe gaan we dat doen?
En we maken een Dottie van een half bordje
Andere rekenactiviteiten:
Met 6 of 10 plastic eieren en bijpassende eierdozen kun je leuke teloefeningen doen. Gebruik hierbij het volgende verhaal: Je gaat boodschappen doen en gaat eieren kopen. Je laat per ongeluk de eierdoos te hard vallen in de kar. Ojee, er breken 2 eieren. (Deze haal je uit de doos). Hoeveel zitten er nu nog in? Daarna laat je de meneer achter de kassa nog een ei breken, etc.
Doe in een mand chenillekuikentjes in verschillende kleuren. Daarna kunnen de kinderen ze sorteren en het volgende werkblad maken: werkblad kuikentjes (Idee van Lenny van ’t Hof)
Kralenplanken
Bedankt
Deze pagina werd mogelijk gemaakt door ideeën en bijdragen van: Ina Schild, Annemarie Mensink, Margriet van Laar, Alma ten Bruin, Minke Bosma, Hilda Luth, Janet Dijkstra, Christa Hartman, Tineke van de Ploeg, Barbara Dijkstra, Bea Niphuis, Erna Visschedijk, Lenny van ’t Hof, Hilly Bruin, Linda Mooijekind, Alice Timmerman, Monique Duyndam, Petra Renkema en Christel.
Bedankt voor jullie bijdragen.
loading...
Pasen,