Organisatie
Effectieve instructie
Wil je zorgen dat je lessen goed in elkaar zitten, gebruik dan dit formulier voor effectieve instructie in je klassenboek. Dan weet je zeker dat alle stappen er in verwerkt zitten: effectieve instructie.
Huisbezoek
Elk jaar gaan we als leerkrachten van de kleutergroepen op huisbezoek bij de kinderen van groep 1 in de klas. We vinden dit heel belangrijk omdat je op die manier het kind eens in de thuissituatie ziet en je hebt rustig de tijd om eens met de ouders te spreken. Ik geef de ouders rond de herfstvakantie een lijst mee waarop de bezoekjes staan ingepland. Voor elk bezoekje trek ik een half uur uit. Ik zorg voor een tussenpauze van een kwartier om van de een naar de ander te kunnen gaan en een beetje uitloop. Op een woensdagmiddag plan ik meestal zo’n drie bezoekjes.
Bij de bezoekjes van groep 1 gebruiken we de kijklijst. De ouders vullen deze van tevoren in en leveren hem weer op school in bij de leerkracht. Deze kijkt in hoeverre het beeld van de ouders verschilt dan die van de leerkracht. Je hebt een goed uitgangspunt om het gesprek mee in te gaan. (Download hier de kijklijst).
Van elk huisbezoek maken we een verslag die we ook willen laten ondertekenen door de ouders. Op die manier voorkom je dat ouders later zeggen dat ze van eventuele problemen niets weten. Het is een goede manier om meer over de kinderen en hun ouders te zien en te leren. Weten hoe een kind thuis is, is van groot belang om het gedrag op school te kunnen begrijpen.
Zitten de kinderen in groep 2, dan komen de ouders voor een contactmoment, een paar keer op school.
Informatieavond
Aan het begin van het schooljaar informeren we de ouders over alles wat we in de klas gaan doen. We laten ze op school komen voor een informatieavond,
In mijn groep maak ik een presentatie op PowerPoint. Ik fotografeer alle dag-onderdelen en vertel op de informatieavond dan aan de hand van de foto’s wat we doen en waarom. De ouders zijn erg enthousiast over deze avond omdat ze hun eigen kind zien in de klas en daarbij veel informatie krijgen. Natuurlijk kan dit ook met behulp van een video-opname van de klas.
Een andere manier om ouders te informeren over dat wat hun kind op school doet is ze te laten zien wat er allemaal gebeurt door de materialen er bij te pakken of door de klas te lopen en steeds iets te laten zien. Zo leren de ouders dat alle speelgoed een doel heeft en welke. Ze leren ook dat spelen belangrijk is en wat de kinderen daar door leren.
Tijdens een informatieavond heb ik ouders ook wel eens een memoryspel laten maken of een mooi kunstwerk. Dat kwam in de klas te hangen en het hele schooljaar keken de kinderen er met veel plezier naar! Want was is er nu mooier dan iets te hebben hangen wat je papa of mama gemaakt heeft!
Regels in de klas
Door het gebruik van regels, is er snel duidelijkheid en rust in de klas. Kinderen weten beter waar ze aan toe zijn. Ze spreken elkaar er ook op aan.
Lianne Vader maakte een document dat in de klas opgehangen worden en waarop de regels met plaatsjes staan aangegeven. Ook maakte ze regels die te gebruiken zijn bij zelfstandig werken.
Ook kun je de regels met de kinderen afspreken en er een handtekening bij zetten.
Taken in de klas
Vlak na de zomervakantie ziet de klas er altijd keurig uit. Om dat zo te laten blijven en om de kinderen zich daarin verantwoordelijk te laten voelen, heb ik twee fotohangers opgehangen. Hierin zitten de foto’s van alle kinderen. Verder heb ik samen met de kinderen de taken bedacht die gedaan moeten worden: vegen, tafel schoonmaken, planten water geven, stoelen aanschuiven, kwastjes schoonmaken, etc. Deze heb ik gefotografeerd en afgedrukt op klein formaat. Daarna heb ik deze kaartjes geplastificeerd. Elke maandag worden de taken veranderd en krijgt iedereen een nieuwe taak.