Onder en boven de grond
Janneke 20 januari 2013
Ontwerpschema; Voor een goede verdeling van de activiteiten is hier het ontwerpschema: onder en boven de grond te bekijken.
Doel
- Ik wil de kinderen leren dat er dieren zijn die onder en boven de grond leven.
- Omdat het lente is, zijn kinderen meer buiten en zal het thema meer gaan leven
- De mol is het centrale dier in dit thema
- Ik wil tijdens dit thema de verteltafel samen met de kinderen maken en dan iedereen er in laten werken. Op die manier kan ik een goed beeld krijgen van de mondelinge taalvaardigheid van de kinderen. Kunnen ze het verhaal goed navertellen? Houden ze de verhaallijn goed vast?
Boeken
Onderzoek/uitstapjes
- Met een schepje graven in de grond, wat kom je tegen?
- Kijken met een vergrootglas in het gras, wat zie je allemaal?
- Accubak vullen met aarde en daar wormen in verzamelen
- Een mol is slechtziend; brillenwinkel maken en ogentest doen
Aankleding van de klas
Verftekening op het raam van een mol in een molshoop
Opening van het thema
In de schatkist zitten de volgende dingen: Boek van de kleine mol, mollenpop, zakje potgrond, zaadjes, bolletjes, letterdoosje met de letters g-r-o-n-d, neppoep en plastic insecten. Elke keer pak ik er iets uit en mogen de kinderen raden waar we over gaan werken. Als laatste pak ik de mol en het boek. Het boek wordt voorgelezen.
De mol speelt een centrale rol tijdens het thema. De mol gaat dan weer onder de grond en komt bloemenzaden en bloembollen tegen, dan kruipt de mol uit het hol en ziet insecten in het gras, later komt hij boerderijdieren tegen en ook liggen er op een dag paaseieren. Zo komt er elke week een neventhema aan bod waar we verder op in gaan.
In de themakast op de kijktafel zitten de volgende dingen: bril (wat is slechtziend, ogentest, oogarts, etc.), letterdoosje met de letters g-r-o-n-d (benoemen, woorden maken van de beginletters, woorden leggen van de letters), boek over de mol met een vingerpopje, vergrootglas (kijken tussen het gras), woordkaartjes de mol (hoe leeft een mol), blinddoek (donker – licht, hoe is het als je bijna niets ziet? voelspelletje), poep (nep).
Woordveld over: onder de grond
Knutselopdrachten
De mol komt van alles tegen onder en boven de grond: insecten, konijnen, muizen en een worm.
Verven de grond en het gras; dieren tekenen, uitknippen en er op plakken
Een konijnenhol
Een wormpje dat zich een weg door de grond baant
De mol komt terecht in een muizenhol
De mol gemaakt van een drinkyoghurt fles waaromheen zwart en roze papier is geplakt. Een paar poten van karton eronder en oogjes erop en de mol is klaar om onder de grond te vertrekken.
Slakken van cirkels die steeds kleiner worden, geplakt op een driehoek van vouwkarton
Slak van vlechtstroken
Mol gevouwen van 16 vierkantjes. Half doorknippen en dan de vier hoeken naar binnen vouwen.
Mol van vilt. Molshoop knippen en plakken
Ook komt de mol onder de grond bolletjes en wortels tegen van bloemen.
En lieveheersbeestjes in het gras:
en op een blaadje
Een mierennest getekend met potlood op zwart papier en een mier
Mollen van rolletjes en papier in isolatiemateriaal
Mollen verven
Hoeken
Slakken van speelklei
en een mol
Bakken met slakken en wormen om te bekijken
Holen graven in de zandtafel
Onderzoeken van grond; is alle grond hetzelfde? Hoe ziet het er uit?
Hang landbouwplastic op als hol. Zo lijkt het net onder de grond.
Opbouw van het project
Week 1; onder en boven de grond, donker/licht
Week 2; paaseieren in de wei
Week 3; de mol rolt in een konijnenhol en een muizenhol
Week 4; de mol komt boven de grond iets glads en glibberigs tegen en het heeft ook iets dat hard is, het zijn slakjes
Week 5; Onder de grond ziet de mol witte draden en bolletjes, het zijn de bollen en wortels van bloemen
Spel en beweging
Spelles:
- Groen is gras; zangspel en kringspel
- Onder de grond daar is het donker; Wijs: in de kelder is het donker. Tekst: Onder de grond daar is het donker, is geen licht of maneschijn, wie zal daar zijn, molletje koekoek! Speel dit als een voelspelletje. Een kind heeft een blinddoek op en staat midden in de kring. De anderen lopen eromheen en bij molletje koekoek, mag het geblinddoekte kind voelen wie er tegenover staat.
- Ik heb een brilletje; zang/kringspel.
- Molletje, kom uit je hol; In het midden van het speellokaal ligt een molletje op een mat. De andere kinderen lopen door het lokaal. Als iemand zegt: molletje kom uit je hol, mag de mol de kinderen tikken.
Gymles:
- Kruipen door een tunnel van stof; ervaren donker en licht
- In tweetallen lopen, waarbij de een de ogen dicht heeft en de ander mag leiden
- Hoepels in het gymlokaal; door de hoepels heen kruipen als een worm of een mol
Links
Muziek
In kleuterwijs staan de volgende liedjes:
- blz. 146; van een duizendpoot
- blz. 148; juffrouw slak
- blz. 149; lieveheersbeestje
Liedje over een kleine mol die wilde weten wie op zijn kop gepoept heeft: liedje
In het grote versjesboek van Marianne Busser en Ron Schroder staat:
Molletje
Wie woont er in de grond
wie woont er in een holletje
ergens in de tuin?
dat is natuurlijk…..
Wie slaapt er in zijn hol
en ligt dan op een bolletje
diep onder het gras?
dat is natuurlijk…..
Wie poept zo nu en dan
een piepklein mini-drolletje?
je raadt het al misschien
dat is natuurlijk …..
Versje:
molletje mol
molletje mol woont in een hol
molletje mol heeft veel plezier
molletje mol vindt in zijn hol
een hele dikke vette pier
Woordenschat
Mol – onder de grond – boven de grond – molshoop – mollengang – gras – insecten – worm – lieveheersbeestje – slak – spin – krekel – sprinkhaan – kever – geit – koe – varken – haas – duif – paard – hond – vliegen – slechtziend – bril – herkauwen
Auditieve oefeningen
Bij dit thema zijn de volgende auditieve oefeningen beschikbaar: auditieve oefeningen onder en boven de grond.
Rekenen/wiskunde
Bedankt
Deze pagina werd mogelijk gemaakt door bijdragen van: Margriet van Laar, Hilda Luth, Geertje Holman. Bedankt voor jullie bijdragen.
loading...
Onder en boven de grond,