Max en de toverstenen
Janneke 19 januari 2013Ontwerpschema; Hier kun je het ontwerpschema van Max en de toverstenen downloaden.
Doel
- De kinderen laten kennismaken met het boek. Het boek heeft als uitgangspunt om de kinderen te leren niet alles voor jezelf te willen maar de belangrijke dingen te willen delen
- Er zijn veel soorten verschillende stenen. Het is leuk om de kinderen dit te laten zien
Boeken
Onderzoek/uitstapjes
Met de kinderen naar buiten om stenen te verzamelen en een stenenmuseum in te richten.
Het is ook erg leuk om eens te kijken waarvoor stenen allemaal gebruikt worden: bakstenen voor huizen, stenen in de straat, paadjes, etc. Bekijk hoe bakstenen in huizen gebruikt worden en ga eens een baksteen van heel dichtbij bekijken. Je ziet dan allemaal kleine steentjes.
Opening van het thema
In de vertelkast leg ik de volgende dingen: mooie stenen, gouden steen, muis, boek: Max en de toverstenen, kaas, muizenknuffel, dobbelsteen en een baksteen. Een baksteen is heel bijzonder om eens met een vergrootglas te bekijken want je ziet duidelijk dat een baksteen gemaakt is van allemaal kleine stenen.Ook wil ik een woordveld gaan maken over stenen. Wat weten de kinderen er van?
Knutselopdrachten
De volgende opdrachten zijn gemaakt door kinderen uit de klas van Margriet van Laar:
- Stenen verven; laat kinderen stenen versieren met verf. Strooi er op het laatst wat glitter over.
- Muizen om een toversteen heen
Muizen gemaakt van karton en een staart van chenilledraad- Muizen op de kaas
Hoeken
- Stenenmuseum
- Stenen natekenen in een stenenhoek
- Bouw in de bouwhoek het rotseiland van Max
In de bouwhoek werden prachtige eilanden gemaakt waar Max en zijn familie konden wonen.
Ook in de klas van Margriet van Laar woonden muizen die prachtige stenen hadden gevonden
In de zandtafel werden ook verschillende eilanden gemaakt.
Margriet van Laar heeft prachtige houten muizen laten maken door haar man die daar talent voor heeft! Zo kunnen de kinderen fantastisch spelen.
Van kleine bouwblokjes kun je ook eilanden maken
Er was een telhoek in de klas waar muizen lagen met stippen er op. De kinderen mochten op die muizen evenveel blokjes kaas (gele blokjes) neerleggen.
Muisjes op stenen rotseiland en mooie toverstenen. Zo kan een verteltafel gemaakt worden waar de kinderen het verhaal kunnen uitspelen. Margriet van Laar heeft dit idee bedacht.
Wat moet er aan de orde komen?
- Waar komen stenen vandaan?
- Waar worden stenen voor gebruikt?
- Muizen, hoe leven ze?
- N.a.v. verhaal; hoe moeten we omgaan met de natuur?
Spel en beweging
Spelletjes
- Muis kom uit je hol; De kinderen staan aan de ene kant van het speellokaal. Aan de andere kant ligt op een mat een muisje (kind). Heel zachtjes loopt de groep, of een gedeelte van de groep naar het hol van het muisje toe. Een van de kinderen roept, muis, kom uit je hol en vervolgens rent iedereen weer terug achter de lijn. Wie de muis wel tikt, is af.
- Diamantroof; In een hoek liggen mooie stenen. Een van de kinderen is de bewaker en de anderen mogen proberen om de stenen te stelen. Ben je getikt dan ben je af. Als alle stenen weg zijn, wordt een andere bewaker gekozen.
- Daar zat een heel klein muisje; (Wijs: daar zat een klein zigeunermeisje) In het midden zit een muisje, de anderen lopen er omheen.
- Stenenrace; Estafettespel. Leg in een hoepel stenen neer. Aan de overkant ligt ook een hoepel. Deze is leeg. Wie heeft het eerst alle stenen in de andere hoepel? Wel om de beurt met een steen lopen.
- Steentje leggen; (Zakdoekje leggen) Zelfde speelwijze
- Kat en muis; De kinderen staan in de kring. Buiten de kring loopt een muis, in de kring zit een poes. Op teken van de leerkracht doen de kinderen in de kring de handen omhoog en maken poorten. Dan mag de poes de muis pakken.
Muziek
- Er was er eens een muis; Kleuterwijs blz. 147
- Twee kleine muisjes; Het grote liedjesboek blz. 126
Materialen
Taal
Verschillende taaloefeningen gemaakt door Margriet van Laar.
Woordenschat
Muizen – stenen – eiland – zee – stenen zoeken – mooie stenen
Rekenen/wiskunde
Telhoek; gooien met een dobbelsteen en er evenveel stenen bijleggen.
Stenen tellen, hoeveelheden schatten
Stenen wegen
Sorteren; dat is iets wat kinderen erg leuk vinden. Zet een grote bak met verschillende stenen in een hoek neer en geef de volgende opdracht: Zoek allemaal stenen uit waarvan jij vindt dat ze bij elkaar horen. Als extra opdracht kun je deze reeks laten natekenen. Helemaal leuk wordt het als andere kinderen andere combinaties gaan maken. Dan kun je er ook een les met begrippen aankoppelen: grootste – kleinste, zwaarste – lichtste, donkerste – lichtste, mooiste – minst mooie etc.
Bedankt
Deze pagina werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Margriet van Laar en Sofie Vantomme.
loading...
Max en de toverstenen,