Kom uit die kraan!
Janneke 27 september 2015Op zoek naar een boek om met de klas mee aan de gang te gaan, kwam ik: Kom uit die kraan tegen van Tjibbe Veldkamp en Alice Hoogstad. Een geweldig boek vol humor en spanning.
Wat een leuk boek is dit: Kom uit die kraan van Tjibbe Veldkamp en Alice Hoogstad. Het boek gaat over Bart. Elke dag staat Bart op de bouwplaats te kijken. Als de bouwvakkers gaan eten in de keet, vragen ze Bart om op te passen dat er niemand op de bouwplaats komt. Dat doet Bart dan ook graag. Op een dag dagen grote jongens hem uit om toch de bouwplaats op te gaan. Hij bestuurt de wals en walst een hek plat en een auto, dan gaat hij in de cementwagen en stort beton op straat, hij klimt ook nog in de hijskraan en tilt een politieauto de lucht in. Eenmaal terug op de grond blijkt dat Bart boeven heeft gevangen die een bankoverval aan het plegen waren! Als dank krijgt Bart een bouwvakkershelm. Wat een hilarisch verhaal en wat zit daar veel in om te gebruiken tijdens de Kinderboekenweek!
Ontwerpschema en groepsplan
Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: Kom uit de kraan. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.
Doel
- Plezier beleven aan het boek
- Verschil tussen hoog en laag ontdekken
- Wat gebeurt er op de bouwplaats
Boeken
Speelgoed bij het thema
Onderzoek/uitstapjes
- Als het te realiseren is, kun je een bouwplaats bezoeken. Helemaal fantastisch is het natuurlijk als je een hijskraan kunt bekijken!
- Vraag een bouwvakker in de klas die uitlegt wat hij of zij allemaal doet op de bouwplaats
Aankleding van de klas
Ik heb de ouders om hijskranen en auto’s die met de bouw te maken hebben gevraagd. Al gauw stond de hele klas vol!
Knutselopdrachten
-
Plak een hijskraan van stroken - Hier word gewerkt
-
Bart is de hoofdpersoon uit het boek. Hij draagt een paarse pet met de klep naar achter en een rode overal. Deze Bart is gemaakt door groep 1 door een flesje te beplakken met rode gescheurde stukjes en een wasbolletje met roze gescheurde stukjes. De pet is gemaakt van een dop en de schoenen ook. -
Bart van cirkels en stroken; gemaakt door groep 1
Bart gevouwen van twee rode vouwbladen waarvan een 16 vierkantjes, doorknippen en dubbelvouwen voor de broek. De bovenkant van de overal is gemaakt door een schuine vouw te maken en de uiteinden nog een keer om te vouwen.-
De hijskraan is geplakt van stroken. Bart is een kopie uit het boek en deze is gelamineerd. Door aan de bovenkant van zijn hoofd een draadje te knopen en deze boven aan de hijskraan met een naald door het papier heen te steken, halverwege een kraal er twee keer doorheen te halen en dan onderaan weer naar voren en dan weer onderaan Bart vastmaken. Door de kraal naar boven of beneden te bewegen, gaat Bart ook de kraan op en af. De politieauto hangt aan de kraan en er zit een foto van het kind op als agent.
Wascotekening van de bouwplaats. Alle details zijn aanwezig: vlaggetje op het huis, blauwe auto met boeven, bouwkeet, Bart, de hekken! Ik ben trots!
- Tegelvloer plakken van kleine mozaïekstukjes (Action)
-
Cementwagen van doosjes -
Hijskraan gemaakt door groep 1 door doosjes op te stapelen, dan te lijmen en bovenop een keukenrol te plakken. Draadje eraan, grijs verven en klaar!
Hoeken
-
Veel kinderen hebben thuis wel een hijskraan en die willen ze graag mee naar school nemen
Er moet een bouwkeet komen: ik heb op een tafel bouwhelmen en handschoenen neergelegd en technisch speelgoed. Direct werden er allemaal klussen in de klas gedaan!- Verteltafel: Kom uit die kraan
- Bouwplaats in de klas
-
Het politiebureau met agenten - Bouwspel om bij het thema te gebruiken
-
Door verkleedkleren neer te leggen ontstaan bijna vanzelf dat het hele verhaal wordt nagespeeld. Wat hebben de kinderen een plezier gehad! - Zandtafel als bouwplaats
- Het bouwen krijgt meteen een impuls
-
Ook in de lego-hoek ontstaat meteen ander spel: hier is een bouwmarkt gemaakt en een flatgebouw!
Spel en beweging
Om te ervaren wat hoog en laag is, klimmen we allemaal zo hoog mogelijk in het wandrek van het speellokaal. We klimmen omhoog en omlaag! En als we omhoog zijn geklommen, ziet de wereld er meteen heel anders uit!
Maak een circuit in het speellokaal. Elk kind is Bart
- Klimmen in het wandrek (net alsof je in de kraan klimt)
- Bouwen met blokken en bovenop een vlaggetje plaatsen
- Onder de hekken door; een bank tussen twee kasten in waar de kinderen onderdoor moeten kruipen
- Lopen over de nok van het dak; lopen over de evenwichtsbalk
- Draaien met linten in het rond als de cementwagen
Spelletjes:
- Boevenspel/tikspel
Een van de kinderen is de bankdirecteur en zit in het bankgebouw (een mat) achter dat kind liggen muntstukken of speelbankbiljetten. De leerkracht wijst twee kinderen aan die heel stil naar de bank toelopen en daar proberen het geld weg te pakken. Als de bankdirecteur ze hoort en zich omdraait en hen tikt, zijn ze af. - Platwalsen: Bart kroop in de wals en walste een auto plat; laat de kinderen over de grond tijgeren en als ze een blauwe pittenzak tegenkomen, gaan ze daar kort op liggen en walsen de zak plat
Muziek
Computer
Woorden over: Kom uit die kraan
Knijpkaarten
Techniek
Ik heb de volgende technieklessen bij dit thema gedaan:
Bouw een brug van blokjes of lego. De brug moet zo sterk zijn dat er een dier op kan staan
-
Bouw een hijskraan met Sio Montage. Hier is wel veel mee gespeeld maar ze kregen het niet voor elkaar om er een hijskraan van te maken. Er wordt ook veel technisch inzicht verwacht: schroeven draaien, wielen aanzetten, bouwen, etc.
Materialen
Oefeningen voor op het digibord
- Kijk ook bij de yurlspagina: http://jannekevankammen.yurls.net/nl/page/992371#topboxes
Taal
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.
- Auditieve oefeningen
- Woordkaarten
- Woordenboek
- Woordkaarten groot en woordstukjes
Mindmap van het boek: Kom uit de kraan
Verteltafel:
De kinderen hebben het verhaal aan de verteltafel een paar keer geoefend. Daarna mochten ze een voorstelling geven aan de klas:
- Alles staat klaar
- Bart kruipt onder het hek door
- De bouwvakkers gaan in de keet
- Er rijdt een blauwe auto
- De blauwe auto wordt platgewalst door Bart
- Hij stort ook beton voor de bank
- Dan klimt Bart in de kraan
- De politie kan niet komen want de brug staat open
- Maar Bart hijst de auto op en zorgt dat de politie op tijd is om de bankrovers in te rekenen
Rekenen/wiskunde
Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.
Kralenplanken
Afsluiting van het thema
Als afsluiting hebben we het hele verhaal uitgespeeld voor de andere onderbouwgroepen. Elk woord werd bijna letterlijk nagezegd!
Bedankt
Een woord van dank voor Tjibbe Veldkamp en Alice Hoogstad voor het schrijven en tekenen van dit geweldige boek! Wat hebben we er een plezier aan beleefd.
loading...
Kom uit die kraan!,