Het lokaal
Mijn lokaal
Kinderen zijn een groot deel van de dag in het lokaal. Voor hen en voor de leerkracht is dat een belangrijke plek waarin ze zich veilig en prettig moeten gaan voelen.
Dat is immers de basis om zich goed te ontwikkelen en zich vrij te voelen om sociale contacten te maken en te spelen en daardoor leren.
Waar moet de inrichting van het lokaal aan voldoen?
- Het lokaal moet uitdaging bieden. Kinderen moeten er iets kunnen ontdekken zodat het hen uitdaagt.
- Er moet iets van de kinderen zelf zijn of iets om voor te zorgen. Dan wordt het meer een eigen lokaal.
- Een lokaal moet er niet altijd hetzelfde uitzien, pas het aan bij de verschillende thema’s die aan bod komen.
- Het lokaal moet gezellig ogen en niet te rommelig zijn. Wel opgeruimd en overzichtelijk.
- Let op de verschillende hoeken, plaats niet een hoek waar meer lawaai is, bij een hoek waar meer rust nodig is: Bijvoorbeeld een bouwhoek naast een leeshoek.
- Drukbezochte plekken, zoals kasten etc., moeten goed toegankelijk zijn zodat je daarmee opstoppingen voorkomt
- Zorg voor duidelijke regels en routines zodat iedereen weet waar wel en waar niet gespeeld mag worden
- Er moet ruimte zijn voor een grote en een kleine kring
- Het is belangrijk dat de leerkracht een plek heeft waar de kinderen goed te zien zijn en waar de kinderen de leerkracht goed kunnen zien
- In het lokaal moet ook een instructietafel zijn
- Er moet voldoende ruimte zijn om op het digibord te kunnen kijken
De deur naar de klas.
Elk kind heeft een anti-luizenzak waar de jassen ingaan en de tassen komen op de kapstok.
Bij de deur hangt een klein opschrijfbordje. Ideaal voor mededelingen.
Op het muurtje staat een bakje met een opschrijfboekje/agenda erin.
Hierin mogen de ouders per dag opschrijven wie over moet blijven of dat er verjaardagen
zijn om rekening mee te houden. Dat werkt heel goed!
Het digibord; BenQ TL 550
De leverancier is: Digibord-ICT
In onze klas hebben we een prachtige en praktische verhoogde speelhoek.
Kijk bij www.speelhuis.nl voor meer informatie over dit speelhuis en andere mogelijkheden.
In het speelhuis zit linksonder de huishoek, linksboven een hoek waarin een kast staat met
allerlei constructiemateriaal, rechtsonder een bouwhoek met grote blokken en rechtsboven
een rustige hoek: soms ontdekhoek, leeshoek of schrijfhoek.
In het midden staat een grote groepstafel waar knutselactiviteiten gedaan worden of andere activiteiten met een groep.
Meteen bij de deur staat de zand/watertafel. Ik heb een grote plaat hout in een mooie kleur geverfd
en deze kan op de bak liggen als de bak niet wordt gebruikt.
Achter het kastje met de kleine lades staat mijn bureau. Daarop ligt de klassenmap en de zorgmap.
Op de tafel tegen de muur staan de computers waar de kinderen zelf aan mogen werken.
Hier de thematafel. In het kastje komen kleine dingen die met het thema te maken hebben en op de tafels verzamelen we nog meer spullen.
Op deze tafels maak ik wisselende hoeken: verteltafel, speelhoek rondom een thema etc.
Hier de klas in een oogopslag.
Het is niet groot maar de kinderen weten waar alles staat, de ruimte is doelmatig ingericht en het werkt nu prima.
In de hal, vlak voor de deur heb ik wat tafels staan. Als ik een kind even rustig
moet helpen of kinderen willen zelf even rustig werken, dan mag dat daar gebeuren.
De deur naar het lokaal blijft dan open. Ben ik zelf even met een kind bezig op de gang dan
is de cirkel in de klas op rood en mogen ze mij even niet storen. Doordat de deur altijd open staat,
kun je goed horen wat er allemaal gebeurt.
Het heeft wel een tijdje geduurd voordat alles op de plek stond waar het nu staat en nog steeds zijn er hoeken die ik anders wil hebben. Maar ik denk dat iedereen dat wel herkent.