Het kippenhok
Janneke 19 januari 2013Ontwerpschema
Hier kun je een groepsplan/ontwerpschema downloaden. Alle activiteiten zijn onderverdeeld en in de lege vakken kun je namen van kinderen schrijven die op een bepaald vakgebied extra begeleiding nodig hebben; groepsplan/ontwerpschema het kippenhok
Doel
- Het is lente en overal is nieuw leven te zien. In de klas besteden we aandacht aan het nieuwe leven dat uit een ei komt en wat met name in het kippenhok leeft.
- We bespreken de ontwikkeling van ei – kuiken
Boeken
Speelgoed bij het thema
Onderzoek/uitstapjes
- Neem een doos eieren mee naar de klas. Vraag de kinderen wat er gebeurt als je een ei breekt? Laat het daarna zien. Kun je een ei zo eten? Wat moet je er dan mee doen? Kook een ei en bak een ei en laat de kinderen proeven hoe het smaakt.
Het is natuurlijk geweldig als je een broedmachine in de klas hebt staan met daarin eieren waaruit kuikens komen.
Eieren in de broedmachine bekijken.
Dan….na 21 dagen zijn er echte kuikentjes!
Wat is dat toch leuk om te zien!
Aankleding van de klas
Een kijk-kastje met allemaal kuikens, hanen en kippen erin
Opening van het thema
- Zingeving: vergelijking paasei en een kippenei. Zijn er nog andere soorten eieren?
- Start het thema met een tweegesprek. Deel aan tweetallen kaarten uit met daarop verschillende eieren. De kinderen bespreken het volgende: wat is het, weet je van welk dier dit is? Is het een groot of een klein ei?
- In de kring worden de resultaten besproken. Wat weten de kinderen ervan?
- Leg daarna de kaarten van de verschillende dieren in de kring. Weten de tweetallen welk dier bij hun ei hoort?
- Wat zit er in het ei? Tekenopdracht
Afrondend gesprekje: Waar legt een kip haar ei? Waar leggen vogels een ei?
Knutselopdrachten
Vouw van wit papier een driehoek en niet deze dicht. De kinderen mogen dan deze driehoek verven. Als de verf droog is, mag de kip worden opgevuld met kranten. Voor de kop draai je een draad om de nek heen. De staart kun je wat bijknippen. Laat er een kam, snavel en lelletje opplakken en plak een halve rode wc rol eronder als poten en klaar is de kip. Deze kippen staan op een palet.- Een jaar lang ben ik de kringloopwinkel binnengewandeld en telkens als ze porseleinen eierdopjes hadden, kocht ik deze. Deze hebben we geverfd met porseleinverf. Met Pasen kunnen de kinderen hun ei in hun eigen eierdopje doen.
- Kippenbakje van een boterdoosje en gescheurde veertjes
- Kippenhok knippen en plakken
- Kip van een cirkel en dat verder afmaken
- Geweldige kuiken van papier-maché om een ballon
- Kuikens van stukjes wc rol met propjes erop geplakt
- Kuikens van een wasbolletje beplakt met geel papier
- Kuikens tamponneren
- Kuikenbakje van een stuk van een melkpak
- Kuiken in dop knippen en plakken
- Kippenbakjes
- Kippen gemaakt van een eierdoos. De eierdoos is beplakt met een vel a3 papier. Hierop kwam een nek van een wc rol. Voor de kop is een prop krantenpapier in crepepapier gewikkeld en in de rol geduwd. Dit hebben de kinderen verder versierd met vleugels, een staart, een kam, snavel en ogen. Het leek prachtig!
-
Knippen en plakken; eieren in een nest
-
Haan van een kleine eierdoos met een kop en gekleurde veren als staart -
Haan van een dubbel gevouwen kartonnen bordje en een staart van vlechtrepen
Hoeken
Verteltafel: Dottie’s eieren-
Spelen in de bouwhoek met de kippen, eieren en echt kippenvoer. Elke dag werden er eieren geraapt en in eierdozen gedaan. In de bouwhoek lagen laarzen, voor iedereen een overal en een mandje om de eieren in te doen. Er stond een pot met kippenvoer om te gebruiken voor de kippen.
Wat moet er aan de orde komen?
- Hoe groeit een kuiken in een ei?
- Ontwikkeling van ei – kip
- Het kippenhok
- Haan – hen – kuiken
- Tellen van de eieren
- Wat kun je met een ei doen? Koken, bakken, etc.
Spel en beweging
Spelletjes:
- De moedereend liep door de wei; veranderen in de moederkip.
- Ik stond laatst voor een poppenkraam, veranderen in:
Ik stond laatst in een kippenhok, o, o, o
De kippen riepen tok, tok, tok, zo, zo, zo,
De boer die ging opeens op reis
De kippen raakten van de wijs
Ze deden allemaal zo, ze deden allemaal zo, ze deden allemaal zo - Daar zat een klein zigeunermeisje veranderen in: Daar zat een heel klein kuikentje, huilend op een steentje, Huilend, huilend, helemaal alleen, sta op kuikentje en droog je tranen af, kies een vriendje uit de kring want anders ben je af.
- Ra, ra, ra, wie heeft het ei, het mooie ei van mij?
- Ik heb een eitje al in mijn mandje en ik wil iemand aan mijn handje. O, ik zie het al ik dans met jou, omdat ik zoveel van je hou. (Ik heb een brilletje al voor mijn ogen)
- Eitje leggen, niemand zeggen (Zakdoekje leggen)
Spelletjes met plastic eieren:
- Eierloop; in tweetallen met een lepel met daarop een plastic ei een route lopen, wie kan dit zonder het ei te laten vallen?
- Eieren gooien in een eiertray. De verste is het meest aantal punten
- Eieren verstoppen en opzoeken, wie vind de meeste?
Muziek
In het muziekkastje zitten opdrachten voor de volgende onderdelen van de muzikale vorming: ritmeopdracht, dansopdracht, luisteropdracht, muziekinstrumenten, liedjes om aan te leren.
- Opdrachten muziekkastje
- Lied: Wie legt het allermooiste ei?
- Boer, wat zeg je van mijn kippen
Boer wat zeg jij van mijn kippen?
Boer wat zeg jij van mijn haan?
Hebben ze dan geen mooie veren?
Of staat jou de kleur niet aan?
Boer wat zeg je van mijn kippen?
Boer wat zeg je van mijn haan?
- Opzegversje:
Eenentwintig lange dagen
zat ik in mijn kippenei
ik wil er uit
ik wil vrij
Ik prik een gaatje in het ei
nog een stukje……..
nog een rukje……..
wat is dat een zwaar karwei.
Even rusten, even hijgen
even droge veertjes krijgen,
even pootjes uitproberen,
en dan loop ik
en dan kruip ik
lekker onder moeders veren!
Schudeieren om te gebruiken bij de muzieklessen
Computer
Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.
Materialen
Taal
Wat is het toch leuk als al die groep 2 kinderen zelf beginnen te schrijven en daarom ook zelf het woordveld willen maken!
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.
Woordenschat
Kippenhok – kip – haan – hen – ei – kuiken – kloek – boer – legbatterij – scharrelkippen – biologische kippen – eierdoos – ei koken – ei bakken – kip eten – eierdop – eierschaal – zout
- Auditieve oefeningen thema het kippenhok
- Leren schrijven: kip
- Leren schrijven: haan
- Leren schrijven: ei
Rekenen/wiskunde
Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.
Als de kinderen goed voor Dottie hadden gezorgd, legde Dottie ’s nachts chocolade-eieren. Deze bewaarden we in een glazen pot. Elke dag gingen we kijken hoeveel eieren Dottie had gelegd. Daarna keken we of het meer of minder was dan de dag ervoor. Ook gingen we schatten hoeveel eieren er samen in de glazen pot zouden zitten en of dat genoeg was voor iedereen. In het begin konden de kinderen dat natellen op het schema maar later werd dat lastiger. Bovendien waren veel kinderen druk aam het rekenen: gisteren legde Dottie vijf eieren. Vandaag kwamen er drie bij. Hoeveel zitten er nu samen in de pot? Aan het eind van het thema hebben we alle chocolade-eieren eerlijk verdeeld en in een kippen of kuikenbakje gedaan. Dit mocht natuurlijk mee naar huis.
Kralenplanken
Afsluiting van het thema
Bedankt
loading...
Het kippenhok,