www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Gevaarlijk!

Janneke 14 oktober 2018

Soms zijn er van die pareltjes van boeken! Je leest ze en ziet meteen voor je hoe je dit boek, of in dit geval, deze boeken kunt inzetten in je groep! Bovendien zitten ze vol humor! 

Ontwerpschema en groepsplan

Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: gevaarlijk en pas op, afblijven. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.

Doel

Met dit thema wil ik de kinderen aanzetten tot het schrijven van kleine briefjes en voor groep 3 het lezen en schrijven van de briefjes. Daarbij wil ik aandacht voor het luisteren, spelen en naspelen van een verhaal.

Boeken

Andere boeken over mollen en krokodillen:

Speelgoed bij het thema

Onderzoek/uitstapjes/voorstelling

 

  • Deze boeken zijn heel geschikt om uit te spelen voor en door de kinderen.

Aankleding van de klas

Opening van het thema

  • Wat is gevaarlijk? Placemat in groepjes

     
  • We spelen het verhaal: gevaarlijk uit voor de kinderen van de groepen
  • Speurtocht met briefjes/welke route heb je gelopen?

Knutselopdrachten


  • Krokodil van eierdozen
  •  Krokodil van zoutdeeg
  •  Mol van zoutdeeg
  •  
  •  Mol vouwen
  •  Mol van een fles
  •  Vouw een krokodil
  •  Vouw een mol
  • Goocheldoos maken

Hoeken

Verteltafel; gevaarlijk
 

Goochelhoek

Briefjes schrijven in de schrijfhoek op een grote plastic krokodil
 
 

Zandtafel; Mollengangen graven en modder maken voor de krokodil

 Zelf een kralenplank gemaakt! van de mol

Bouw een molshoop
 
Klik hier voor de opdrachtkaart; bouw een molshoop

Welke activiteiten kun je doen met plakbriefjes?

  • Cijfer op je rug; Schrijf op een plakbriefje een cijfer of getal en plak dat bij iemand op de rug. Door middel van vragen en antwoorden of het hoger of lager is, kan het antwoord geraden worden.
  • Zinnen en woorden, best lastig om uit te leggen. Ik gebruik daar ook vaak de plakbriefjes voor. Zet op elk briefje een woord en maak daar zo een zin van door ze naast elkaar te plakken. Klopt deze zin? Kun je deze langer maken? Of juist korter?
  • Geef de kinderen een stapel plakbriefjes en laat ze de beginletter van verschillende voorwerpen in de klas opschrijven en op het voorwerp plakken

 

Spel en beweging

  • Loop als een krokodil; grote stappen, kruipend over de vloer met brede armbewegingen
  • Graaf een gang als een molletje onder de grond

Muziek

  • De krokodil ligt in het water
  • Onder de grond, onder de grond, daar woont een mol in zijn jasje van bont

Opzegversje:

Molletje

Wie woont er in de grond,
wie woont er in een holletje
ergens in de tuin?
Dat is natuurlijk……

Wie slaapt er in zijn hol?
en ligt dan op een bolletje
diep onder het gras?
dat is natuurlijk……

Wie poept zo nu en dan
een piepklein mini-drolletje?
je raadt het misschien
dat is natuurlijk……

Materialen

Digitaal

  • Voor de Beebot heb ik kaarten gemaakt die passen bij het boek: Pas op, afblijven; Kaarten beebot

Taal

Vertelkast en wenskist 002
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

Woordenschat

Rekenen/wiskunde

  •  Welk cijfer staat er op je rug?
    Een van de kinderen krijgt op zijn rug een cijfer geplakt. Hij/zij draait zich om zodat iedereen weet wat er op staat. Daarna gaat het kind langs de kinderen en noemt een cijfer. Als het klopt is het afgelopen. Klopt het niet dan vraagt het kind is het hoger of lager? Het is belangrijk om goed te luisteren en te onthouden wat de antwoorden zijn om het goede cijfer te raden.
  • Gebruik de kleurplaten van de konijnen om de kinderen er nummers op te laten zetten. Telrij: hoeveel konijnen zijn er? Welke is weg?

Kralenplanken

 

Verkleedkleding

Afsluiting van het thema

We spelen het verhaal na met de maskers die we hebben gemaakt!

 

Bedankt

Deze pagina is mede mogelijk door bijdragen van Ina Schild (kralenplanken) en Marije Bouma

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!