Executieve functies verbeteren met de Breinhelden
Janneke 11 augustus 2021Wat is een goede manier om executieve functies te versterken in de klas? Ik heb boeken gelezen over executieve functies en wat wel en niet helpt in de klas. Eenmaal weer aan het werk, was ik alle goede raadgevingen al weer kwijt. Als je kinderen in de klas hebt die dit lastig vinden, merk je vaak hoe belangrijk het is om hier wel mee aan de slag te gaan. Vorig jaar heb ik Breinhelden ontdekt. Het afgelopen jaar heb ik in de klas veel van de lessen uitgeprobeerd. Wat een verademing! Door het gebruik van dit programma ga je gericht en structureel met de executieve vaardigheden aan de slag, het kost niet veel tijd en je merkt dat kinderen het leuk vinden en dat het werkt, dat is het belangrijkste!
Het gebied in de hersenen waar de executieve vaardigheden zich ontwikkelen, is al bij de geboorte aanwezig maar er is input voor nodig vanuit de omgeving om deze vaardigheden te ontwikkelen. Belangrijk dus om er structureel aandacht aan te schenken.
Het programma
Breinhelden is een programma om in twintig weken gericht te werken aan het versterken van de executieve vaardigheden. Er zit een duidelijke opbouw in. Je start met het kennismaken met de hoofdpersonen die je steeds in de methode tegen komt: de breinhelden Effi en Furon, zij wonen op de Breinheldenplaneet. De executieve functies zijn vertaald naar tien Breinkrachten. Bij iedere kracht vind je speelse activiteiten en tips om de functie te versterken. Er zijn boeken voor groep 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. Effi en Furon komen van de Breinheldenplaneet. Zij hebben speciale Breinkrachten. Met deze Breinkrachten helpen ze de kinderen van jouw groep om hun eigen Breinkrachten te ontwikkelen en zo zélf een Breinheld te worden. Effi en Furon groeien met de kinderen mee! Dat betekent dat ze in elk deel een stukje ouder zijn. Op die manier sluiten de illustraties aan bij de kinderen. Daardoor kun je op school een doorgaande leerlijn op het gebied van executieve functies aanbieden.
Volgehouden aandacht, flexibiliteit, doelgericht doorzetten en emotieregulatie zijn een aantal executieve functies ofwel regelfuncties van ons brein. Het zijn de functies die we nodig hebben om ons gedrag te sturen. Executieve functies zijn bepalend voor je (school)succes. Goed dus om daar expliciet aandacht aan te besteden.
Elke Breinkracht heeft een eigen symbool, verbalisering (spreuk) en teken (beweging). Zo wordt het voor kinderen veel toegankelijker om over executieve functies te praten.
- Onthoud- en doekracht (werkgeheugen)
- Buigkracht (flexibiliteit)
- Stopkracht (responsinhibitie)
- Plan- en regelkracht (planning en organisatie)
- Tijdkracht (timemanagement)
- Gevoelskracht (emotieregulatie)
- Aandachtkracht (volgehouden aandacht)
- Doorzetkracht (doelgericht doorzettingsvermogen)
- Startkracht (taakinitiatie)
- Spiegelkracht(metacognitie)
Ik heb het boek van groep 1/2 gebruikt in mijn groep 2/3 en dat was prima te doen, niet te makkelijk voor groep 3. Wel vermoed ik dat het in groep 1 nog niet echt aan zal slaan. Deze leeftijdsgroep is nog veel bezig met het ontdekken en ervaren van het klassengebeuren en staat nog niet echt open voor de activiteiten die aangeboden worden. Maar heb je een combinatiegroep 1/2 dan kunnen deze kinderen natuurlijk vast kennismaken met de Brenheldenplaneet en haar bewoners. Het boek voor groep 3/4 heb ik niet bekeken dus ik kan niets zeggen over het niveau van die opdrachten voor groep 3.
Ik heb gemerkt dat de kinderen enthousiast waren tijdens de activiteiten en graag wilden werken aan hun krachten. Binnen een mum van tijd wisten ze ook wat een brein is en wat je oefent.
Of bestel via bol.com
Werken aan je doorzetkracht door iets te doen met de hand waar je normaal niet mee tekent en schrijft
Werken aan de spiegelkracht door een opdracht te doen en daarna aan het spiegeltje/jezelf te vertellen hoe je het hebt gedaan, of je goed je best hebt gedaan of dat het misschien beter kon
loading...