www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Er was eens……

Janneke 1 januari 2024

Sprookjes zijn prachtig. Het zijn mooie, oude verhalen. Veel kinderen kennen sprookjes. Het woord sprookje betekent: verhaal of vertelling. Er zijn dierensprookjes en toversprookjes. Veel sprookjes zijn opnieuw herschreven. Eerlijk gezegd vindt ik niet alle uitgaven even goed van kwaliteit. Dat is jammer want daardoor verlies je de aandacht tijdens het vertellen of voorlezen. Niet alle sprookjes zijn geschikt voor kinderen. Lees ze van tevoren goed door zodat je weet wat er in staat. De verhalen zijn spannend en daardoor zijn kinderen gefascineerd aan het luisteren. Omdat veel dingen niet kunnen, weten ze dat het niet echt bestaat.

Dit is het eerste begin van het thema. Er zullen binnenkort updates en aanpassingen volgen.

Ontwerpschema en groepsplan

Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: Er was eens…. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.

  •   Ontwerpschema en groepsplan
  •   Ontwerpschema

Doel

Boeken

Voor wat oudere kinderen 7+ is dit een prachtig sprookjesboek met hele mooie tekeningen van Mark Janssen. Het sprookje van Sneeuwwitje is hier opnieuw verteld door Daan Remmerts de Vries

Speelgoed bij het thema

Deze smartgames zijn een mooie aanvulling op het thema en uitdagend om te spelen

Onderzoek/uitstapjes/activiteiten

  • Voelspel; Wat is het?
  • Verzamelen; In het sprookje van Klein Duimpje werd hout gesprokkeld. Wat kun je buiten nog meer vinden? We gaan naar buiten. Alle kinderen krijgen een eierdoos. Wat kunnen we buiten allemaal vinden? Is je doos vol, dan stoppen we.

Aankleding van de klas

Opening van het thema

Dit thema leent zich uitstekend om samen met een paar collega’s een paar keer een sprookje uit te spelen. Je zal zien dat kinderen na het zien van de voorstelling het verhaal goed kennen en na spelen.

Knutselopdrachten

Wolf die voorkomt in verschillende sprookjes:

Wolven knippen en plakken

Sprookje Peter en de Wolf

Verteldoos met allemaal onderdelen uit het sprookje.
Wolvenkop knippen en plakken
De tuin van opa met echte grond en daarin hebben we echte zaadjes gezaaid.
De gans uit het sprookje met een staart van een eigen hand
Wolf van een toiletrol

Sprookje Pinokkio

Marionetpop van een eierdoos, opgeblazen ballon en daar papier mache omheen en een kurk als neus. De armen en benen zijn slingers en gevouwen schoentjes.

Sprookje Klein Duimpje

  • Tekenen/schilderen; Reus en klein duimpje
  • Kronen maken; Klein Duimpje ruilt de kronen van de dochters van de reus voor de hoeden van zijn broertjes

Sprookje Sneeuwwitje

Toverspiegel maken

Sprookje Roodkapje

Roodkapje plukt zeven bloemen
Roodkapje vouwen
Wolf knippen en plakken

Prinses op de erwt

De prinses op alle matrassen en een verstopte erwt

Rapunzel

Toren schilderen en Rapunzel met haar lange haar

Hans en Grietje

Snoephuis vouwen en versieren met inpakpapier met snoep erop of echte snoepjes

Hoeken

Taal; Verteltafel bij het verhaal
Bouwhoek; Bouwen bij een sprookje. Dit kan een huis zijn, maar ook een huis van de reus en klein Duimpje, een sprookjeskasteel

Poppenkast spelen en hier een sprookje uitspelen

Huishoek: Uitspelen: Roodkapje of het huis van Klein Duimpje waar alles heel sober en arm is.

Tafel dekken; Hoeveel borden zijn bij dit sprookje nodig? Hoe dekken we de tafel? Hoeveel heb je van elk nodig?

Reuzenspullen knutselen voor het huis van de reus

Steentjeshoek; Klein Duimpje strooit steentjes; hoe zien deze eruit?
Steentjes route maken en volgen

Poppenhuis; de wolf en de zeven geitjes
Roodkapje verteltafel

Spel en beweging

Spelletjes:

Zangspelen:

  • Zeg Roodkapje waar ga je heen
  • Doornroosje
  • De reus en de kabouter

Tikspelen:

  • Wolf kom uit je hol

Bewegingsspel

  • Spiegeltje aan de wand; Twee kinderen staan tegenover elkaar. De een maakt een beweging en de ander doet het na
  • Steentjesroute in het speellokaal maken en deze volgen. Waar moet een route aan voldoen? Hoe kun je makkelijk een spoor volgen?

Groep 3

Muziek

Werkbladen

Materialen

Taal

Woordenschat; Personages in sprookjes: heksen, reuzen, kabouters, dieren, draken, kastelen met prinsessen en prinsen

Verteltafel maken bij een sprookje

  • Auditieve oefeningen

Taalactiviteiten:

  • Laat de kinderen zelf sprookjes bedenken door te beginnen met de zin: Er was eens…….schrijf op wat de antwoorden zijn.
  • Wat heeft Roodkapje in de mand? Roodkapje gaat naar oma. wat heeft ze allemaal bij zich? Doe verschillende voorwerpen in de mand. Bekijk en benoem deze voorwerpen. Haal er een voorwerp uit, welke is weg? Met welke letter beginnen de voorwerpen? Zijn er voorwerpen die met de r van Roodkapje beginnen?

Rekenen/wiskunde

Het sprookje: Klein Duimpje is heel geschikt om rekenactiviteiten aan te verbinden

  • Steentjes verzamelen, tellen en sorteren

Spiegelen; Sneeuwwitje kijkt in de spiegel; wat ziet ze? Wat zie jij als je in de spiegel kijkt? Draai de spiegel eens, kun je meer kinderen zien?
Teken wat je in de spiegel ziet.
Maak met een spiegel eens een mozaiekfiguur

Kralenplanken

Klik op het bijschrift om een voorbeeld te downloaden.

Kralenplank draak
Kralenplank kabouter
Kralenplank kabouterhoofd
Kralenplank kabouters
Kralenplank kikkerkoning
Kralenplank paddenstoel
Kralenplank Roodkapje

Afsluiting van het thema

Met de verteldoos hebben we het hele sprookje van Peter en de Wolf nog een keer samen uitgespeeld. Alle kinderen hadden hun eigen verteldoos op hun stoel staan en speelden het sprookje na zoals ik het voorlas.

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!