De Uitvinder
Janneke 27 februari 2014
Dit jaar hebben we een schoolproject over de uitvinder. Een thema waar veel techniek bij komt kijken.
Elke groep gaat iets onderzoeken en uitvinden.
In mijn groep gaan we de perfecte knikkerbaan uitvinden en zoeken we uit wat een kettingreactie is.
Ontwerpschema en groepsplan
Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: de uitvinder. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.
Doel
Door middel van dit thema willen we op school meer aandacht besteden aan techniek.
In de klas heb ik als doel dat kinderen leren wat een actie voor reactie tot gevolg kan hebben. Dat gaan we uitvinden door middel van:
- Knikkerbanen bedenken
- Kettingreactie maken
Boeiende boeken
De Willewete-reeks van Clavis is een reeks informatieve prentenboeken die aan kinderen alles duidelijk uitlegt. Zo ook dit boek over uitvindingen! Jozua Douglas en Margot Senden zijn er in geslaagd om te laten zien wat uitvindingen eigenlijk zijn. Het boek begint bij Job die bij opa en oma logeert. Zij vertellen over de oertijd toen er nog bijna niks was. De mensen zijn toen dingen gaan bedenken om het leven makkelijker en fijner te maken. Dat zijn uitvindingen. Daarna worden verschillende uitvindingen van vroeger tot nu beschreven: vuur en elektriciteit, het wiel en wagens, het schrift en boeken, motoren en machines, telefoons en computers, uitvindingen in huizen, Job bedenkt een opruimmachine, een leuk versje en een liedje. Kortom alles wat je nodig hebt om dit thema: uitvindingen uit te leggen aan kleuters! De schrijver en de illustrator zijn daar heel goed in geslaagd. Ik denk dat heel veel kinderen zich niet eens kunnen voorstellen dat de wereld er anders uit heeft gezien dan nu! Ik ben erg benieuwd wat de kinderen van het boek vinden! Het enige dat ik jammer vind is, dat de illustraties te klein zijn om in een groep te laten zien. Maar als voorleesboek is het heel geschikt.
Nog meer boeken die gebruikt kunnen worden bij dit thema
Speelgoed bij het thema
Onderzoek/uitstapjes
- Ontdekdozen in de klas: zie ontdekdozen
- Allemaal knikkerbanen
- Kettingreactie bedenken
- Apparaten slopen en bekijken
Aankleding van de klas/hal
In onze hal is een prachtige tentoonstelling gemaakt!
Op de deur van mijn klas hebben we prachtige knikkers gehangen die gemaakt zijn van een cirkel. Daarbij heeft groep 2 geschreven wat allemaal bij knikkers hoort: glad, rond, dik, klein, ze rollen van hoog naar laag, etc.
Opening van het thema
Opening in de klas:
Ik wil het thema beginnen door in tweetallen allemaal voorwerpen uit te delen. De kinderen bespreken deze voorwerpen en bekijken en voelen waar het van gemaakt is en waar het van geweest is. Ook bedenken ze wat je er mee zou kunnen doen. Daarna koppelen we dit terug in de kring. Kort wordt verteld wat besproken is.
Ik heb van elk voorwerp een foto gemaakt. Iedereen mag zijn eigen voorwerp opzoeken. Deze foto dient als basis voor een ontwerptekening. Wat voor machine kun jij hier van maken?
Opening in school:
Alle kinderen komen samen in de hal. Daar komt een uitvinder die vertelt dat er veel concurrentie is op onze school. Daarom wil hij alle uitvindingen die gedaan zijn laten keuren door een jury. Van elke groep wordt een ruwe versie gepresenteerd van de uitvinding waar in de groep mee gewerkt gaat worden. De jury vindt al deze uitvindingen nog niet goed genoeg en stuurt iedereen naar de groep om het idee verder uit te werken. Daar is de uitvinder zeer tevreden mee! Er is immers maar een goede uitvinder op school!
Wat gebeurt er in de andere klassen?
- Maak een zo lang mogelijke kettingreactie
- Vind lekkere hapjes uit
- Maak een tijdmachine en stap zo in een andere tijd
- Hoe kun je iets voortbewegen zonder motor?
- Het wiel wordt opnieuw uitgevonden
- Hoe werkt een molen?
- Wie vliegt het verst?
- Bellen blazen
- Ontwerp een muziekinstrument
Knutselopdrachten
-
Lampje ingekleurd met ecoline. Afbeelding te vinden op het internet.
Knikkerbanen
- Knikkerbanen ontwerpen
Knikkerbanen van dozen en rollen
Knikkerbaan van deksel en rollen
Uitvindingen:
Robots:
Robots van hout dat zilverkleurig is geschilderd.
-
Robots tekenen met zwarte stift en daarna inkleuren met ecoline -
Robots van zilverkleur geschilderde doosjes en doppen.
De haren zijn gemaakt van chenilledraad dat even om de vinger gedraaid is
Robots van karton; plak op de koppen de hoofden van de kinderen
Groep 2 heeft robots geknipt en opgeplakt van glitterpapier
Hoeken
- Sloophoek; allemaal kleine apparaten mogen gesloopt worden
- Constructiemateriaal
- Knikkerbanen
- Tandwielenpuzzel
Spel en beweging
Beweging: Lopen als een robot
Tijdens het buitenspelen wordt ook van alles uitgevonden.
Hier de veegmachine….
Muziek
- In Kleuter-wijs staat een liedje over Robbie Robot; blz. 66
Liesbeth v.d. Berg heeft een lied gemaakt over uitvindingen:
Materialen
Taal
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.
Woordenschat
Uitvinder – idee – ontdekking – gereedschap – werkplaats – laboratorium – wetenschapper – kettingreactie – uitvinding – robot.
Rekenen/wiskunde
Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.
Afsluiting van het thema
Als afsluiting houden we een grote tentoonstelling waarbij we iedereen uitnodigen om de gemaakte werkstukken en ontdekkingen te bekijken.
Ook hadden we de finale van de tollenwedstrijd. Alle kinderen mochten tollen ontwerpen. De tol die het langst bleef draaien was per bouw de winnaar. De bovenbouw moest een tol ontwerpen die niet met de handen aangedreven werd.
Kijk hieronder voor de foto’s:
Tentoonstelling door de school
Ontdekking van het wiel:
Proefjes in de klas:
Ballengooimachine:
Uitvinders en proefjes en ontdekkingen over kleuren:
Zelfgemaakte bellenblazers:
Voortbewegen door wind:
Voortbewegen door magneten:
De tijdmachine:
Ontwerpen:
Het resultaat:
In deze hoek werd veel gespeeld: de kinderen stapten erin en verkleedden zich als ridder, prinses, etc.
Kleine tijdmachines
Terug naar de tijd van de dinosaurussen
Robots:
Verder stonden door de hele school heen allemaal proefjes die kinderen met hun ouders mochten doen:
Bedankt
Rianne Hofma; bedankt voor het meedenken en aanreiken van PP presentaties en openingsidee! Margriet van Laar, bedankt voor het maken van heel wat materialen. Liesbeth v.d. Berg bedankt voor het leuke lied dat je speciaal voor mij gemaakt hebt en Marije Bouma voor alle ideetjes voor proefjes!
loading...
De Uitvinder,