De tijdmachine
Janneke 21 januari 2013Uitleg bij het thema
We hebben als thema voor het schoolproject gekozen voor: de tijdmachine. Het is een thema waar je veel kanten mee op kunt.
Doel van het project
- De kinderen van school kunnen op deze manier kennismaken met allerlei verschillende tijdperken.
Uitwerking in de verschillende groepen
In de groepen is gekozen voor de volgende tijdperken:
- Riddertijd (zie ook thema: ridders en kastelen)
- Egypte (zie ook thema: landen)
- Dinosaurussen (zie ook thema: dinosaurussen)
- De toekomst
- De Middeleeuwen
- De watersnoodramp
- De IJstijd
- De Romeinse Tijd
- De Steentijd
- De ruimte (zie ook thema: de ruimte)
Boeken bij het project
Kijktafel: vroeger en nu. Laat de kinderen dingen van vroeger mee nemen en zoek daarbij hoe het er nu uitziet. Ook kunnen er foto’s bijkomen over vroeger en nu.
Opening van het project
Introductie van het project:
In de hal staat een tijdmachine. Voor de opening van het project is aan iedere groep gevraagd om een leerling of leerkracht in de tijdmachine te doen en eruit te laten komen als een persoon waaraan je kunt zien waar de groep over gaat werken.
Op onderstaande foto’s kun je de openingsact goed bekijken:
Een mammoet uit de IJstijd En een sneeuwelfje Watersnoodramp
De Jodenvervolging De piramidebouwers van Egypte Een Romein uit de de Romeinse tijd
Een ruimtemannetje uit de toekomst Ridders en jonkvrouwen uit de Middeleeuwen
Hoe vocht men vroeger? Een dinosaurus uit een ei Een jager uit de Steentijd
Aankleding van de hal en de klassen
De watersnoodramp
De riddertijd Oude Griekse pilaren in de hal
Iedere groep heeft als opdracht meegekregen om van de deur een toegangspoort te maken waaraan de ouders kunnen zien welk tijdperk behandeld gaat worden.
De poort naar de Middeleeuwen De poort naar de Romeinse tijd
Het hol naar het dinosaurustijdperk De poort naar de ridders en jonkvrouwen
Poort naar Egypte En naar de toekomst
Poort over de watersnoodramp Poort naar de Middeleeuwen
Onderzoeksactiviteiten en uitstapjes
Je kunt een tijdschatkist maken. Hierin kunnen allemaal dingen komen die in de loop van de tijd veranderen; foto’s van jezelf als baby en nu, tuinkers op een nat lapje, een boon in een glazen pot.
Kleding kan ook goed gebruikt worden in de verandering van tijd. Babykleren zijn voor kinderen te klein geworden maar kleren voor volwassenen zijn nog te groot. Wat past wel en wat niet? Leuk is om een verkleedkist te maken
Opdrachten
Egypte:
Een zelfgebouwde piramide
Een kraag van de Farao Een masker van de farao
Sieraden uit Egypte gemaakt van pasta en kralen Scarabee gemaakt van gips
Wandschilderingen en foto’s
Een winkeltje in zelfgemaakte kleden
Nijlpaarden en een slang
Ruimte:
Raketten voor de ruimte
Spatje…..een ruimtewezen dat is geland op het schoolpein….
Planeten: smulplaneet, bloemenplaneet een vliegende schotel om naar de planeten te gaan
dierenplaneet, kleurenplaneet, etc.
Ridders en kastelen:
Kastelen van groep 3 en van groep 4
De ijstijd:
Mammoeten uit de IJstijd
Afsluiting van het project
Meestal sluiten we een groot schoolproject af met een tentoonstelling waar iedereen welkom is om de werkstukken die gemaakt zijn te bekijken.
Om een paar presentaties te zien, heb ik hieronder een paar foto’s neergezet.
Groep 7/8 heeft een prachtige poppenkastvoorstelling
gespeeld over de tweede wereldoorlog.
Ook hebben ze het Achterhuis van Anne Frank nageschilderd.
Een tafel met ruimteschepen en ruimtewezens
Mammoeten uit de IJstijd gemaakt door groep 5
Groep 6/7 had als thema: de Romeinse tijd
Groep 3 verkocht deze prachtige schilderijen met daarin de kinderen als ridder of jonkvrouw
Een maquette van een landschap uit de Steentijd
Mammoeten uit de IJstijd, geschilderd door kleuters
Prachtig glas in lood, gemaakt door groep 3a
loading...
De tijdmachine,