Boeken horen er bij..
Janneke 18 januari 2013Ontwerpschema van het project (download hier het ontwerpschema)
Doel van het project
Met het project: Boeken horen er bij……. wil ik het volgende bereiken:
- Voorlezen en lezen is voor kinderen van groot belang
- Samen met de kinderen een boek maken
- Het verschil leren tussen: letter – woord – zin – verhaal
- De kinderen laten kennismaken met een schrijver van kinderboeken
Boeken bij het project
Opening van het project
Opening in de klas:
Verkenning van het onderwerp en maken van een woordveld rondom letters.
In de vertelkast komen de volgende dingen: pen, spelletje over letters, boek: het letterwinkeltje, een rood truitje passend bij het boek: de lievelingstrui van Tjibbe Veldkamp, letterdoos met lettertjes, passend bij een liedje, een bootje van papier (het begin van een boek) en letter-bakvormpjes.
De thematafel begint al vorm te krijgen…….
Opening op school:
De voorbereidingscommissie had een fantastische powerpointpresentatie gemaakt over het verhaal: De Griezels van Roald Dahl. Van alle illustraties hebben twee leerkrachten een digitale foto gemaakt door zichzelf zo te verkleden als op de afbeelding en zich zo te laten fotograferen. Tijdens de voorstelling hebben ze de foto’s laten zien waarbij iemand het verhaal voorlas. Dit was meteen de opening van de kinderboekenweek voor groep 5 – 8.
Voor groep 1 t/m 4 is een voorstelling gemaakt n.a.v. het boek: de mol die wilde weten wie op zijn hoofd gepoept had………
Een paar foto’s van de voorstelling…….
Onderzoeksactiviteiten en uitstapjes
Er komt een schrijver op school: Tjibbe Veldkamp.
We gaan allemaal verschillende boeken bekijken in de klas en deze samen sorteren.
Knutselopdrachten
- Samen een boek maken; de kinderen tekenen de illustraties met zwarte stift en ecoline. Het wordt een verhaal over een boot. Dit bootje hangt aan een touwtje en kan van de ene bladzijde naar de andere bewogen worden. De kinderen mogen er zelf teksten bij maken of op laten schrijven door de leerkracht.
- Zelf boeken maken
- Boekenlegger borduren
- Letterwinkeltje vouwen
- Opa Brom maken
- Letters maken van klei
- Letters figuurzagen en versieren
- Uitprikken: de eerste letter van je naam
- Kleurenboekje maken; vouwbladen dubbelvouwen en we uit tijdschriften plaatjes inplakken van dezelfde kleur
- Letterwinkeltje bouwen van kleine blokjes
- Foto’s van de opdrachten:
Kleurenboekjes van vouwbladen Letters van je voornaam…
Wat moet allemaal aan de orde komen?
Hoeken
We maken een letterwinkeltje in de bouwhoek.
Er komt een verteltafel waar de kinderen het verhaal van de lievelingstrui, een boek van Tjibbe Veldkamp kunnen uitspelen.
Deze groep is bezig om de verteltafel te ontwerpen.
Nu kan er ook mee gespeeld worden.
Kleurplaat van boek: De lievelingstrui van Tjibbe Veldkamp
In de zandtafel liggen lettervormpjes. Hier steken ze letters in het zand en kunnen zodoende hun naam schrijven of andere woorden.
Letters kunnen ook van K’nex gemaakt worden, ontdekken ze…
Deze bibliotheek is gemaakt door en voor groep 3…………dan wordt lezen echt leuk! (Met dank aan Annemarie Mensink en Barbara Dijkstra).
Ook in groep 1 en 2 b hebben ze een bibliotheek gemaakt, compleet met pictogrammen, nu kunnen de kinderen de boeken ook sorteren! Met dank aan Hilda Luth.
Spel en beweging
Muziek
Uit het grote liedjesboek van Marianne Busser en Ron Schroder:
- Ik heb een doos vol lettertjes blz. 82
- Een winkel vol boeken blz. 84
Het boekenlied: Luisteren kun je hier en de tekst staat hier
Taal
Verschil leren tussen: letters – woorden – zinnen – verhalen
Auditieve oefeningen over boeken, gekregen van Erica
Rekenen/wiskunde:
Voor – achter – middenin
Nummers van bladzijden
Eerste – laatste
Dik – dun
Bijzonderheden:
In de hal hangt een grote verhalenrups. Het verhaal begint in een groep. De volgende groep moet er dan een stukje bij maken en zo komt er uiteindelijk in de hal een heel lang verhaal te hangen waar iedereen een stukje aan mee heeft kunnen schrijven.
De verhalenrups…………………
loading...
Boeken horen er bij..,