Allemaal dozen..
Janneke 21 april 2013In het dagelijks leven gebruiken we veel dozen. In allemaal soorten en maten en voor allemaal verschillende doeleinden. Voor kinderen zijn dozen ook leuk. Je kunt er mee knutselen, bouwen, verstoppen, iets in bewaren.
Daarom een nieuw thema over dozen.
Ontwerpschema en groepsplan
Hier kun je een ontwerpschema/groepsplan of alleen een ontwerpschema downloaden over: dozen.
Alle kernactiviteiten staan hierin genoemd met daarbij de activiteiten.
Doel
Met dit thema wil ik de kinderen het volgende leren:
- Hoe ziet een doos er uit
- Wat kun je met dozen
- Waar is een doos van gemaakt
- Waarvoor gebruiken we dozen
- Formaten van dozen
- Vormen van dozen
Boeken
Boeken uitgelicht
Bij het thema dozen wil ik drie boeken extra onder de aandacht brengen.
Het kartonnen kasteel; Een boek met als thema vriendschap en samen spelen. Bart en Edo zijn vrienden, ze spelen graag op de Suikerheuvel met hun dozen. Van die dozen kun je alles maken wat je maar wil. Bart en Edo zijn erg blij dat ze samen vrienden zijn. Op een dag komt Kai met hen spelen. Hij heeft ook een doos bij zich en wil erg graag meedoen. Natuurlijk kan dat! Maar Bart voelt zich toch wat buitengesloten. Op een dag trapt hij zijn doos stuk en blijft thuis. Edo en Kai missen Bart maar hij komt niet, hoe vaak ze het ook proberen. Ze maken iets en gaan het toch nog een keer proberen. Zal Bart mee gaan doen? Gelukkig wel en zo worden het drie vrienden!
31 dozen; Dit is een boek met veel plaatmateriaal en weinig tekst. Op elke bladzijde staan een of meerdere dozen getekend met de vraag:”Wat zit er in deze doos/dozen?” Op de volgende pagina zie je het antwoord met een tekst erbij. Deze tekst is niet altijd even makkelijk te begrijpen voor kleuters. Bij een pizzadoos met vier vier blikjes is het antwoord: een sportwedstrijd op tv maar met wat uitleg kom je er wel en misschien weten de kinderen het zelf ook te benoemen. Een leuk boek om te gebruiken bij het thema dozen!
Doosje Monsters; Boris krijgt een doos maar hij durft het niet open te maken. Want er zitten vast monsters in…… Hij fantaseert over allerlei monsters. Een boek waarin veel kinderen zich zullen herkennen want vooral kleuters zien overal monsters en enge dingen. Uiteindelijk maakt Boris de doos toch maar open……………en er zit helemaal niets in. Dan maakt hij er een masker van om zijn zusje bang te maken.
Wat een leuke start om samen met kinderen een masker te gaan maken van een doos!
Ik heb ook een paar materialen gemaakt om met het boek in de klas aan de gang te gaan. Er volgen nog foto’s van de monsters die we gaan maken:
- Woordkaarten Doosje Monsters
- Woordstroken met de monsters om de beginletters te herkennen
- Boris afbeelding. Lamineer deze en plak op de plek van de doos een echte doos. Doe hier de woordkaarten in en gebruik dit om het boek te introduceren. Laat Boris zien en de doos met de monsters. Welke monsters zie je? Komen ze ook in het boek voor? Je kunt de beginletters van de monsters bespreken en deze daarna sorteren. Welke woorden beginnen met dezelfde letter. De kaarten kun je in de letterhoek weer gebruiken.
- Monsterdobbelspel met 1 dobbelsteen
- Monsterdobbelspel met 2 dobbelstenen
- Werkblad cijfers 1 – 5
- Werkblad monsterletters
- Werkblad monsters zoeken
- Werkblad schrijfmotoriek
-
In de hoek mochten ook monsters geknipt en getekend worden.
Opening van het thema
Als de kinderen in de klas komen, staan er overal dozen! Wacht de reactie af van de kinderen. Wat is er aan de hand? Waar zijn die dozen voor? Wie herkent een doos?
- Aan de ouders van de kinderen heb ik gevraagd om hun kind allemaal een doos mee te geven. Met hun eigen doos in de hand, gaan we een tweegesprek voeren en bespreken: wat is het voor een doos, wat heeft er in gezeten, wat kun je er allemaal nog meer indoen, hoeveel kanten heeft de doos?
- Speel het boek: Het kartonnen kasteel uit met de leerkrachten voor de kinderen.
Vertel de kinderen dat jullie een boek gaan uitspelen. Het boek heet: Het kartonnen kasteel.
Lees ook de flap aan de kinderen voor en vertel dat je op de flap kunt lezen waar het boek over gaat.
Onderzoek/uitstapjes
Aankleding van de klas
Thematafel; dozen in allerlei soorten en maten.
Knutselopdrachten
-
Trek een doos om. Schilder deze na en teken wat er in zit. Niet dat erachter. - Knutselen met kleine doosjes, wat kun je er van maken?
- Geef ieder kind een schoenendoos en laat ze hun kamertje erin namaken. Zet dan de dozen op elkaar en maak een kamertjesflat
- Vouw een doosje van een stevig vouwblad door 16 vierkantjes te vouwen. Maak een deksel op dezelfde manier maar dan van een iets kleiner vouwblad.
- Tentoonstellingsdoos; maak van een schoenendoos een mooie tentoonstellingsdoos door de binnenkant goud of zilver te verven en de buitenkant te beplakken met mooi papier. Nu mogen de kinderen iets maken om in de doos te doen: bloemenvaas, beeldje, of ze nemen iets moois van huis mee. Zo krijg je een prachtige tentoonstelling!
-
Dozenkunst; gebruik hiervoor een deksel van een schoenendoos of de doos zelf en leg er een vel papier in. Doe wat kloddertjes verf op het papier en laat een paar glazen knikkers heen en weer rollen. Kinderen vinden dit geweldig om te doen! Haal daarna de knikkers eruit en haal het papier uit het deksel. - Brievenbussen in de klas
Zo kan het ook: gebruik doosjes waar de bovenkant vanaf geknipt is. Laat de kinderen de brievenbussen verven.
Maak er een plaatje op met de foto’s van het kind en een huisnummer. - Kijkdoos maken van een schoenendoos
-
Vierkanten n.a.v. een gesprek over vormen van dozen. Eerst hebben de kinderen de stroken van groot naar klein geknipt en toen als vierkant gevouwen. -
Naar aanleiding van het tweegesprek heeft iedereen zijn/haar doos geschilderd. Daarna heeft iedereen getekend wat er in de doos zat. Dat is er op geplakt. -
Een open doos gemaakt van dubbelgevouwen stroken die in elkaar geplakt zijn.
Alle kinderen mochten een doos kiezen om te maken. Ze mochten kiezen uit een: verbanddoos, een goocheldoos, een sieradendoos en een showdoos. Hier de resultaten:
-
Verbanddoos Met inhoud - Sieradendoos met een ketting en een armband
-
In de showdoos kunnen kinderen iets van zichzelf laten zien: een beker, een medaille een mooie verzameling, een leuke souvenir, etc. -
De goocheldoos
Met inhoud, er zat een toverstafje in met een wit
bandje dat kon verschuiven waardoor je het stokje
langer kon toveren, een goocheldoekje waarmee je
iets weg kunt goochelen en twee bekers met een
balletje dat je er in kunt goochelen.
Samen even de goocheltrucs oefenen…….
-
Maskers van een doos maken als afsluiting
Verder zou je nog kunnen maken:
- Een kijkdoos
- Een doos waar een poppetjes uitspringt op een springveer waardoor je iemand kan laten schrikken
- Weven met wol op een kartonnen plaat
Hoeken
- Zet een paar verhuisdozen in de huishoek, wat gaat er gebeuren? Wat doe je in een doos als je gaat verhuizen? Past alles er in?
- Maak van een doos een wasmachine voor in de huishoek, dit zorgt vast voor een verdieping in het spel
- Gebruik allemaal etensdozen in de huishoek voor verdieping van het spel.
- Bouwhoek; bouwen met dozen van kopieerpapier
- Bouwen met eierdozen en rollen van karton
- Goocheldoos; Maak een goochelhoek in de klas
- Knopendoos; Spelen met allemaal verschillende knopen en sorteren
- Schoenenwinkel; De kinderen kwamen zelf op het idee om een schoenenwinkel te openen in de klas. We hadden immers veel schoenendozen!
-
Gitaren maken van tissuedozen met elastiekjes eromheen -
Iemand maakte de lopende band van een dozenfabriek van hamertje tik
De voeldoos
Heerlijk! Lekker zelf iets bedenken met dozen en dan lekker knutselen.
Spel en beweging
Bewegingsspel met dozen:
Zet in het speellokaal de volgende activiteiten klaar:
- Schoenendozen om in te lopen en te glijden. Zet er ook een paar pylonen neer om er omheen te kunnen lopen
- Maak een paar dozen aan elkaar vast zodat er een dozentunnel ontstaat. Hier kunnen de kinderen doorheen kruipen
- Dozen bowlen met een bal; gebruik hiervoor bijvoorbeeld melkpakken.
- Voetballen met een doos
- Parcours met dozen maken en daar langslopen en doorkruipen
- Doe een doos tussen je voeten en ga daarmee vooruit door te springen etc
- Dansen in tweetallen met een doos tussen je in
Spelletjes:
- Doosje leggen (zakdoekje leggen)
- Dozendans i.p.v. stoelendans
Afsluitspel:
- Dozen stapelen; hoe veel dozen kunnen we op elkaar zetten?
Muziek
Activiteiten:
- Leg allemaal doosjes neer en een paar trommelstokjes. Zo kun je een dozenconcert geven.
Liedje:
In het boek: Kleuterwijs staat op blz 68 een liedje over Zoek, zoek teddybeer en op blz. 74 staat een liedje over tik, tik, tik. Dat laatste liedje kun je goed gebruiken als je gaat drummen op dozen.
Computer
Knijpkaarten
- Knijpkaart zoek de eerste letter
- Knijpkaart welke letter ontbreekt
- Knijpkaart optellen
- Knijpkaart aftrekken
- Knijpkaart tellen
Materialen
- Sorteerspel: wat hoort in welke doos; met dit spel kun je ook goed tweetallen vormen door te zoeken wat bij elkaar past.
- Kleurplaat de doos
- Voorkant werkboekje 1
- Voorkant werkboekje 2
- Maken: driehoekdoosje
- Maken: plat doosje
- Maken: punt doosje
- Maken: vierkant doosje
- Maken: pyramide doosje
- Wat doe jij in de doos?
Oefeningen voor op het digibord
- Kijk ook bij de yurlspagina: http://jannekevankammen.yurls.net/nl/page/805093#topboxes
- Oefeningen digibord taal
- Oefeningen digibord rekenen
Zintuiglijke oefening
- Voeldozen maken; Maak twee ronde gaten in een doos en leg er verschillende zaken in. De kinderen voelen met twee handen en als ze raden wat het is, halen ze het er uit.
- Wie zit er in de doos? Doe een van de kinderen in een grote doos. In de doos zitten twee gaten. Van wie zijn de ogen? Herkennen we de handen?
- Ontdekdozen aanbieden: knopendoos, verendoos, etc
Groep 3
Zet een doos ergens in de klas neer. Vraag de kinderen om een verhaal te schrijven over wat zij denken dat er in de doos zit. Je krijgt verrassende verhaaltjes!
Taal
- Woordkaarten over dozen
- Woordkaarten over de dozenfabriek
- Woordenboek
- Woordkaarten groot en woordstukjes
- Woord doos
- Welke woorden kun je nog meer maken
- Werkblad zoek het juiste woord
- Werkblad zoek het woord doos
Verteltafel: Het kartonnen kasteel
Taalactiviteiten:
- Waar is de doos van? Waar gebruiken we de doos voor?
- Wat zit er in de doos? Pak een klein doosje en doe daar iets in. De kinderen mogen door vragen erachter proberen te komen wat er in zit. Diegene die het doosje heeft mag alleen maar ja of nee zeggen
- Taaldoosjes maken: met de letter van de week
- Ik ben op de tv; Maak van een doos een televisietoestel. Zorg dat de kinderen hun hoofd er aan de onderkant in kunnen steken en dat er aan de voorkant een televisiescherm uitgeknipt is. Zo kunnen de kinderen hun eigen televisieprogramma presenteren.
Rekenen/wiskunde
Rekenactiviteiten:
-
Wouter de Verzamelkabouter verzamelt allemaal dozen -
Hoeveel dozen passen in elkaar? - Dozen stapelen
- Van groot naar klein
-
Wat is de grootste doos in de klas? Welke is nu het grootst? Welke is de kleinste? -
Hoe ziet een doos er uit als je hem helemaal uit elkaar haalt? Eerst tekenen dan uit elkaar halen en kijken. Als je dit aan het einde van het thema doet, ben je meteen heel wat dozen kwijt! - Teken de omtrek van de zijvlakken van de verschillende dozen om op een groot papier met verschillende kleuren
- Zet een grote doos neer; raadt van tevoren hoeveel kinderen er in passen en ga het dan proberen
- Dozen ordenen
- Vormendoos; snij allemaal vormen uit een doos en zoek uit de klas allemaal vormen die je er in een mand naast legt: balletje, driehoekjes, vierkanten, etc
- Drijven en zinken met dozen
- Kleurendozen maken: Verf een doos in een kleur en verzamel hier alles in wat die kleur heeft
- Teldozen; Zet een aantal schoenendozen op een rij en geef ze een leuke kleur. Zet op de voorkant een aantal stippen en cijfers van 1 – 10. Verzamel hierin allemaal zaken met dat cijfer.
- Voorzetsels: Ga in de doos staan, ga achter de doos staan, ga naast de doos staan, ga tussen twee dozen staan, hou de doos boven je hoofd, etc.
- Bouw een toren van dozen die net zo groot is als jezelf bent
- Hoeveel zijden heeft een doos?
- Rekenen met eierdozen; hoeveel eieren kunnen in een doos? Haal er twee uit, hoeveel zitten er nu in? Doe er een bij en vraag naar het aantal. De kinderen vinden dit vaak een heel leuk spel waar je eindeloos mee door kan gaan.
- Zet een doos neer en vraag de kinderen wat daar allemaal in past. Leg het er eerst naast en daarna wordt het in de doos gedaan. Klopt het? Hebben we het goed geraden?
Afsluiting van het thema
Alle kinderen hebben van de dozen van kopieerpapier, waar wekenlang mee gebouwd is in de bouwhoek een masker gemaakt en kwamen met hun masker op naar buiten! Een prachtig gezicht.
Bedankt
Dit thema werd mede mogelijk door bijdragen van: Margriet Holterman en Margriet van Laar. Bedankt hiervoor!
loading...
Allemaal dozen..,