Rupsen en vlinders
Janneke 21 januari 2013Ontwerpschema van het project
Hier kun je een ontwerpschema vinden van het thema: Rupsen en Vlinders
Doel van het project
In het begin van het schooljaar zoek ik vaak een thema waar de kleuren veel aan bod komen. Daarom heb ik gekozen voor het thema vlinders en rupsen.
Wat wil ik de kinderen leren:
- Ontwikkeling ei – rups
- Er zijn verschillende soorten vlinders
- Er zijn verschillende kleuren en de namen ervan
- Groente en fruit en het verschil ertussen
- Tellen tot 10 van fruit n.a.v. boekje Rupsje Nooitgenoeg
Boeken bij het project
Speelgoed bij het thema
Start van het thema
Er ligt een rupsje in de klas op de schatkist. Wat wil deze rups? Hij is bang voor de grote blauwe vogel die ook in de klas staat. We stellen het rupsje gerust. De vogel zal de rups niet opeten. Het rupsje heeft honger. Wat eten rupsen eigenlijk? In de schatkist ligt gelukkig een boekje: Rupsje Nooitgenoeg. We lezen deze samen voor in de kring. Daarna volgt een gesprek: eten rupsen echt taartjes en fruit? Wat is wel en wat is niet waar?
Opening van het project
Introductie van het project:
- Schatkist met daarin: Poppen: rups en vlinder, kaartjes met allerlei vlinders erop, boek: Rupsje Nooitgenoeg, Rupsje Nooitgenoeg-rups, honing om te proeven, letterdoosje: rups.
- Woordveld van rups/vlinder maken
Onderzoeksactiviteiten en uitstapjes
-
Plant een vlinderstruik voor het raam van de school. Zet er eventueel andere vlindertrekkende planten bij. Maak voor het raam een uitzichtplek met verrekijkers en tekenpapier en laat de kinderen de vlinders tekenen die ze zien.
-
Bestel bij de vlinderstichting: www.vlinderstichting.nl een pakket: koolwitjes in de klas. Je krijgt dan op school een pakket toegestuurd met daarin eitjes en rupsen. Deze moet je in een bak doen. Door regelmatig kool in de bak te leggen, eten de rupsen zich vol en worden zo een pop. Later komt uit de pop een vlinder.
-
Observatieplek voor het raam: creëer een plek waar de kinderen naar buiten kunnen kijken of er vlinders op de vlinderstruik zitten en waar ze in de vlinderbak kunnen kijken naar de ontwikkeling van ei tot vlinder. Laat de kinderen tekenen wat ze zien als ze zijn uitgekeken op de rupsen.
Rupsenbak in de klas van de vlinderstichting. Elke dag kijken de kinderen of er al wat is veranderd. De rupsen eten de koolbladeren snel op en na een paar dagen: ja hoor, het eerste koolwitje hangt aan een takje!
En na een paar dagen laten we de vlinder buiten vrij!
Vlinder vrij…..vlinder vrij…..vlinder vrij……weg ben jij!
Omdat Rupsje Nooitgenoeg veel fruit eet, hebben we een uitstapje gemaakt naar de groentewinkel. We hebben de supermarkt in de buurt bezocht om de groenteafdeling te bekijken. Daar kregen we twee kratten met groente en fruit en heel wat appels. Deze appels hebben we natuurlijk geproefd. Verder hebben we al het andere fruit in stukjes gesneden en geproefd. De groente en het fruit hebben we gesorteerd en benoemd. Daarna zijn we naar de moestuin geweest en daar hebben we bekeken hoe groente en fruit groeit. Dit maakte indruk! Thema: groente en fruit
Knutselopdrachten
-
Rupsje Nooitgenoeg van brooddeeg waar verf doorheen is gemengd -
Vlinders; rand kleuren met wasco.
Vlakken prikken en vliegerpapier erachter plakken -
Kleurplaat inkleuren met ecoline en dan voor het raam hangen -
Rups van een deel van een eierdoos. De kinderen hebben dit geverfd. -
Vlinder met een lijfje en kopje van kralen
-
Rups en een cocon; rups van muizentrapje en cocon van wc rol
-
Rups eet een gat in een blad; rups van muizentrapje
-
Vlinders verven
-
Vlinders van filterzakjes en hier ecoline overheen
-
Vlinders…..het lijfje is een foto van het kind en de vleugels zijn de handen van het kind.
Vlinders: vouwen van zes vliegers vliegers -
Vlinder vouwen voor groep 1; de schuine vouw
-
Een rups van toiletrollen in stukjes
-
Rupsen knippen en plakken
-
Tekenen met een zwarte stift: ontwikkeling van ei tot vlinder, daarna inkleuren met ecoline en de woorden naschrijven. -
Papier versieren met ecolinevlekken en dit als waaier; om en om vouwen. Een toiletrolletje in het midden en dit verder versieren.
Hoeken
-
Observatiehoek
-
Verteltafel: Rupsje Nooitgenoeg
-
Groente/fruitwinkel
-
Strijkkralen vlinders maken
Spel en beweging
Inleiding: De kinderen mogen vrij bewegen door het speellokaal: laat ze fladderen als vlinders, kruipen als rupsen, stil liggen als een eitje op een blad, fladderen van bloem naar bloem.
Spelletjes:
- Ik heb een vlindertje op mijn hand (Ik heb een brilletje al voor mijn ogen); De wij wordt als volgt: Ik heb een vlindertje op mijn hand, dat gaat vliegen door het land, welke bloem kies ik in de rij, ook ik zie het al dat ben jij. Maak een kring. Een van de kinderen loopt in het midden in tegengestelde richting. Bij: ik zie het al, dat ben jij mag het kind in het midden een van de andere kinderen kiezen en samen een dansje maken.
- Daar zat een heel klein vlindertje/rupsje heel stil op een blaadje (Daar zat een klein zigeunermeisje)
- De rups; Een van de kinderen is de kop van de rups. De andere kinderen zitten in hoepels die verspreid door het lokaal liggen. Telkens als de rups stopt, sluit het kind zich aan en zo wordt de rups steeds langer en langer. Als de rups genoeg heeft gehad, gaat de hele rij heel zacht zitten en bewegen mag niet (cocon). Dan komt er uit de cocon een vlinder. Iedereen fladdert door het speellokaal.
- Stoelendans met hoepels: De hoepels zijn de blaadjes. Op elk blaadje zit een rups. Op een teken gaan de rupsen op zoek naar eten. Ze kruipen om de blaadjes heen. Als de leerkracht op de trom slaat, gaan de rupsen zo snel mogelijk naar een blaadje. Zorg dat er steeds iets minder hoepels liggen dan er kinderen zijn. De rupsen die geen blaadje hebben, zijn af.
- Groen is gras
- Hoeveel vlinders zitten er achter je? Stiltespel
Muziek
Lieve vlinder, lieve vlinder mag ik met je mee omhoog
Hoog in de wolken wil ik wezen
Hoog in de wolken wil ik zijn
Lieve vlinder mag ik met je mee omhoog
Melodie: Helikopter van H. Broekhuizen.
Opzegversje:
Rupsje at….rupsje at…. rupsje at……..
een gat in een blad.
Rupsje spon…. Rupsje spon….rupsje spon
een cocon in de zon
Vlinder vrij….vlinder vrij….
weg ben jij!
Gebaren:
Hand en arm stellen tak en blad voor.
Een vinger kruipt langs de tak (de arm) naar het blad (de hand)
Daar eet hij een gat in het blad (holte tussen duim en wijsvinger)
Bij spinnen draai dan de handen om elkaar heen
De cocon in de zon zijn de twee handen samen met een beetje ruimte ertussen
Dan wordt de cocon de vlinder door de handen naast elkaar te leggen met de duimen tegen elkaar aan. Fladder met de handen als de vleugels van een vlinder.
Bij weg ben jij gaan de handen achter de rug.
Rups wat hindert je……
Rups, Rups, wat hindert je
Je moet niet treurig zijn.
Je wordt een prachtig vlindertje
met vleugels van satijn
Dan vindt je bloemen overal,
de mooiste die je kent.
En niemand die nog zeggen zal
dat je zo lelijk bent
In kleuterwijs staan verder nog een aantal liedjes:
-
Vlinder blz. 109
-
Vertel eens vlinder blz. 109
-
Rupsje at, rupsje at blz. 151
-
De rups blz. 151
Kralenplanken
Materialen
Taal
Woordveld
Verteltas Rupsje Nooitgenoeg
Woorden die beginnen met een v
Fruittas; woorden en fruit
Sorteren; dieren die kunnen vliegen
Rekenen/wiskunde
Afsluiting van het thema
Bedankt
Deze pagina werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Bea Niphuis, Ina Schild (kralenplanken) Margriet Holterman, Margriet van Laar (materialen), Minke Bosma, Tineke v.d. Ploeg en Marije Bouma.
loading...
Rupsen en vlinders,