Tips in de klas
Janneke 4 januari 2014Als je voor de klas staat, ontdek je dat een goed klassenmanagement belangrijk is. Dat bestaat uit het kunnen houden van orde maar ook handige tips wat betreft de organisatie in de klas.
In de praktijk ondervind je allerlei dingen die handig zijn of juist niet. Ik wil op deze pagina een verzameling tips maken die je in je eigen situatie weer kunt gebruiken.
Heb je zelf tips die je wilt delen? Mail ze naar het contactadres. Dan plaats ik ze erbij.
In de klas:
- Ophangtouwtjes aan het plafond; Ik heb aan het plafond allemaal gekleurde touwtjes opgehangen door aan de ene kant een paperclip open te buigen zodat er een haakje ontstaat. Deze hangt aan de plafondtegels. Aan de andere kant hangt ook een haakje van een paperclip. Hier hang ik bij elk thema iets aan. Het maakt de klas meteen gezellig!
De agenda; Ik koop elk jaar een zo goedkoop mogelijke agenda. Deze leg ik bij de ingang van de klas neer.
Ouders schrijven hierin de bijzonderheden van de dag: blijven kinderen over, is er iemand jarig, wordt het
kind door iemand anders opgehaald. Het werkt voor iedereen heel plezierig!
-
Maak voor elk kind een tekenbewaarmap. Het hele schooljaar worden hier tekeningen en schilderijen
in bewaard die door het kind gemaakt zijn. Aan het eind van het schooljaar, krijgen de kinderen hun
eigen tekenbewaarmap mee naar huis. -
Taken in de klas. In mijn klas heeft ieder kind een eigen taak. Zo leren ze dat ze een eigen verantwoordelijkheid hebben om de klas netjes te houden.
Elke week op maandag worden de taken gewisseld. Ieder kind benoemt welke taak deze week van hem/haar is. Aan het einde van een dagdeel worden de taken gedaan. De taken variëren van: papier opruimen, scharen opruimen, vegen, deur dicht doen, hek dicht doen, puntenslijpers legen, Bruun de Beer verzorgen, naamkaartjes van het planbord halen, etc.
In het begin van de week moeten sommige kinderen er wel even op gewezen worden maar later in de week loopt dit goed! -
Hoe luister je goed naar elkaar? Deze pictogrammen hangen in de klas en bespreken we regelmatig.
Daarna hoef je alleen maar te wijzen en ze weten het precies.
In het aanrecht heb ik een afwasbakje staan en daarin een bestekbakje. Hier doen de kinderen hun vieze kwasten in en diegene die als taak heeft om de kwasten schoon te maken, haalt ze hier makkelijk uit. Bovendien staan ze dan al een tijd te wachten in een laagje water waardoor ze minder snel hard worden. Het afwasteiltje zorgt ervoor dat er veel minder water gebruikt wordt op een dag. De kinderen wassen hun handen erin en doen de vaatdoek erin. Ze hoeven niet steeds de kraan te laten lopen. Hebben we geverfd, dan doe ik de vieze kwasten er een tijdje in en hoef ik ze alleen maar na te spoelen. Het is zo schoon!-
In de klas heb ik een kleurplatenmap. Daar kunnen de kinderen per thema kleurplaten uit halen.
Er zitten plastic hoezen in. Als je de opening aan de onderkant doet, kunnen de kinderen de kleurplaten er
heel makkelijk uit halen. Doe je ze aan de bovenkant, dan moeten ze eerst de map naar zich toe trekken waardoor deze heel snel valt.
Voorkant kleurplatenmap - Bak wat klaar is en wat niet klaar is
In de klas staat een bak met daarop twee puzzelstukjes getekend. Als kinderen tekeningen of kleurplaten hebben gemaakt
die nog niet af zijn, doen ze die in de map waarop het puzzelstukje uit elkaar staat. Is iets wel af, dan doen ze het in de andere bak.
Op die manier weet ik meteen wat er uit gedeeld moet worden en wat nog moet worden afgemaakt. - Ecoline in de houder
De meeste leerkrachten werken wel eens met ecoline en weten hoe snel de potten omvallen.
Met deze houder is dat verleden tijd! Ik doe er doorzichtige plastic bekers in waardoor ze
de kleuren nog kunnen zien. Kwasten erin en werken maar!
Gelukkig kunnen de kinderen nog niet lezen…..en doen ze dat al wel?
Dan kun je het ze uitleggen of gewoon overschilderen……
Deze bakjes zijn te koop bij Ikea en ideaal om iets op te hangen aan een verwarming of iets dergelijks.
Het hangt vlak bij een werktafel en iedereen kan er bij!
De bewaarbak. In deze bewaarbak doen de kinderen hun sleutels, knuffels, frutsels, etc.
Ideaal! Aan het einde van de schooldag legen we de bak en heeft iedereen zijn eigen dingen weer mee naar huis.
De bewaarbak staat meteen na binnenkomst op de kast.
En in de klas raken we het niet meer kwijt!- Als iemand in de klas komt, krijgt deze een naamkaart.
Op deze naamkaart staat de foto en de naam. We gebruiken het overal voor: knutselopdrachten die
nog niet af zijn, bouwwerken, kleiopdrachten, kralenplanken, etc.
Het werkt ook goed als iemand de naam zelf nog niet kan schrijven, dan leggen ze de opdracht op mijn stoel
met de naamkaart erop. Zo weet ik van wie het is en vind ik geen naamloze tekeningen etc meer.
GD Star Rating
loading...
loading...
Tips in de klas,