In het bos
Janneke 25 oktober 2013Wat is het heerlijk om in het bos te wandelen. Je kunt er elk seizoen terecht en er is altijd wel wat te zien en te ontdekken.
Zeker nu in de herfst is het de moeite waard. Wat een kleuren en wat valt er veel uit de bomen.
Door dit thema wil ik de kinderen wijzen op de verschillende seizoenen in het bos en alles wat daar te zien is.
Ontwerpschema en groepsplan
Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: het bos. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.
Doel
Met dit thema wil ik de kinderen de volgende dingen leren:
- De seizoenen in het bos
- De dieren in het bos
- Hoe ziet een boom er uit
- Wat ligt er allemaal op de grond en hoe komt het daar?
- Herfstvruchten
Boeken
Dit boek is een zoekboek waarbij kinderen 222 voorwerpen kunnen gaan zoeken. Beer gaat naar het bos. Op elke pagina staat een kort gedichtje passend bij de platen. In elk seizoen gebeurt er van alles in het bos: de lente ontwaakt, de lenteschoonmaak, de schooltijd, konijn is jarig, sportdag, hoogzomer, zwemles, de picknick, het theater, afscheidsfeestje, regendag, kunstklas, Beers kampvuur, wintersport, winterfeest, het hol van Beer. Er is veel te zien in het bos op de platen. De kinderen hebben wel even hulp nodig bij de zoekopdrachten want deze zijn geschreven zonder een afbeelding erbij.
De boeken van Kolletje en Dirk zijn bij mij in de klas al jaren een succes. Geweldige voorleesboeken die goed aansluiten bij de leefwereld van kinderen. Daarom ben ik ook erg benieuwd naar de reacties van de kinderen als ik dit boek ga voorlezen binnenkort. Kolletje en Dirk gaan, samen met de familie, een boswandeling maken. Kolletje heeft haar toversokken natuurlijk aan. Ook tante Laetitia en een boswachter gaan mee. De boswachter vertelt dat er in de buurt een wolf is gezien. De wolf is bang voor mensen en blijft wel uit de buurt. Maar Kolletje weet genoeg, ze gaat meteen de wolf zoeken. Dirk gaat wat minder enthousiast achter haar aan. Daar is de wolf, roept Kolletje elke keer, maar het blijkt toch een ander dier te zijn. Zo komen ze allemaal bosdieren tegen; een eekhoorn, wild zwijn, een das, een haas, egels, een uil, een ree…. Kolletje besluit haar toversokken maar eens te gebruiken…. en ze ziet ….de wolf! Zouden de anderen haar nu geloven?
In de klas komt het onderwerp wolven zo nu en dan aan de orde en elke keer zeggen de kinderen: wolven bestaan niet in Nederland. Nu was dat natuurlijk ook lang het geval maar sinds een paar jaar is daar verandering in gekomen. Fijn dat er nu een boek is om dit op een leuke manier aan de orde te stellen. Bovendien is het een prachtig boek om steeds weer het volgende dier te zoeken. Je ziet steeds een klein stukje van het volgende dier. Kinderen zien dat er in een bos veel dieren wonen. Het boek is spannend, heeft humor en is actueel.
Speelgoed bij het thema
Onderzoek/uitstapjes
- Ga met de kinderen van je klas een lekkere wandeling maken in een bos of een park. Neem een aantal plastic zakken mee en verzamel allemaal bos- en herfstdingen.
- Nodig een boswachter uit om te vertellen wat hij allemaal doet
- Nodig een houthakker uit en laat deze een stuk hout meenemen om te bekijken en te voelen
- Neem zelf wat boomstammen mee om te bekijken en te ruiken
Aankleding van de klas
Opening van het thema
We gaan met de leerkrachten een verhaal uitspelen.
Een eekhoorn is dol op spelen. Hij zoekt een vriendje maar de andere eekhoorn is bezig om eikels te verzamelen, de worm graaft een holletje in de grond, de egel zoekt een plekje tussen de blaadjes voor de winterslaap, de slak maakt zijn huisje dicht, de haas maakt zijn hol lekker zacht, etc. Uiteindelijk wordt het winter en begint het te sneeuwen. Het eekhoorntje heeft nog geen wintervoorraad aangelegd en krijgt honger. Al bibberend wordt hij gelukkig gevonden door een boswachter die het eekhoorntje helpt.
Na het uitspelen van dit verhaal, maak ik er een verteltafel van.
Knutselopdrachten
- Karin Zandbergen maakte deze prachtige boom.
In de boom hangt een spin die aan een draadje omhoog en naar beneden
getrokken kan worden. Het ziet er prachtig uit! -
Teken een mooie herfstboom in zwart en bruin.
Kleur daarna mooie herfstkleuren op het papier. - Boom knippen en plakken
-
Bomen op karton geplakt. Kleur een ander vel papier in herfstkleuren en laat de kinderen
hier blaadjes van knippen en opplakken.
Schilder een boom op het raam en plak er door de kinderen gemaakte blaadjes bij.
Hoeken
Spel en beweging
Inleiding voor spelles: Lopen door het bos, rennen door het bos, huppelen door de blaadjes, lopen tegen de wind in, appels plukken, in een mand gooien, voorzichtig om de paddenstoelen heen lopen, vliegen als de vogels naar het Zuiden
Spelletjes:
- De boom wordt hoe langer hoe dikker; Een kind staat in het midden en de anderen draaien er in een kring steeds omheen zodat het een hele dikke boom wordt.
- Daar zat een klein kaboutertje; Op de wijs van; Daar zat een klein zigeunermeisje
- Blaadje leggen, niemand zeggen……; Op de wijs van: Zakdoekje leggen
- Parapluutje, parasolletje, de ene voor de regen, de ander voor de zon, pardon!
Gymles met bladeren/parachute:
Zorg dat je een parachute en echte blaadjes of anders blaadjes van kunststof (te koop bij Xenos) tot je beschikking hebt.
Inleiding:
Je vertelt aan de kinderen dat jullie een boswandeling gaan maken. In het bos (het speellokaal) liggen allemaal bladeren op de grond.
De kinderen lopen rond en telkens als ze een blaadje zien liggen, pakken ze deze op en gooien deze omhoog.
Nadat de kinderen een paar rondes gelopen hebben, gaan ze rennen en vliegen de blaadjes vanzelf omhoog. Voor kinderen altijd weer een leuke ervaring.
Dan gaan de kinderen naast de blaadjes op de grond zitten en blazen ze omhoog of voor zich uit.
Kern:
Leg een flink aantal blaadjes op een parachute. Laat de kinderen om de parachute heen staan.
Til samen de parachute voorzichtig op zodat de blaadjes blijven liggen. Loop dan in het rond zodat de parachute strak blijft en de blaadjes blijven liggen.
Kunnen we de parachute ook hoog houden zodat de blaadjes erop blijven liggen?
We leggen de parachute zachtjes neer.
Vertel aan de kinderen dat het vreselijk gaat waaien.
Ze mogen de parachute pakken en op en neer laten bewegen.
De blaadjes zullen alle kanten opvliegen! De kinderen leggen de blaadjes weer terug op de parachute.
Dit kun je een aantal keer herhalen en zal telkens weer groot plezier opleveren!
Afsluiting:
Ruim de parachute samen op. Zet een van de kinderen in het midden. Geef de andere kinderen een blad.
Wijs een paar kinderen aan die een blad achter het kind in het midden neer mogen leggen.
Kan het kind raden hoeveel bladeren er liggen?
Muziek
Computer
Woorden op de computer over het bos
Woorden op de computer over kabouters
Knijpkaarten
Materialen
Oefeningen voor op het digibord
- Kijk ook bij de yurlspagina:in het bos
- Oefeningen digibord taal
- Oefeningen digibord rekenen
Taal
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.
Woordenschat
bos – boom – blad – herfstbladeren – tak – bast – naaldbomen – loofbomen – naalden – wandelpad – wegwijzer – paddenstoelen – zwijn – bosmuis – vos – haas – konijn – uil – bosmieren – eekhoorn – vogels – hout – hakken – zagen – boswachter – houthakker – wandelen – eikels – kastanje – bomen planten – beukennootjes – hazelnoten
Rekenen/wiskunde
Rekenactiviteiten:
- Leren delen: Gebruik verschillende herfstmaterialen en een eekhoorn. De eekhoorn wil zijn voorraad verdelen over zijn twee nesten.
Hij weet alleen niet hoe dat moet. Misschien kunnen de kinderen helpen? Hoe kunnen we alles eerlijk verdelen?
- Werkblad: eerlijk delen
- Rekenen met bladeren: Herfstbladeren 6×6; Wat kun je hier mee doen?
– Print de downloads in kleur twee keer uit. Lamineer elk vel en laat een vel in het geheel en van het tweede vel knip je de kaartjes los.
– Dominospel: alle kleine kaartjes worden door elkaar heen gehusseld en op een stapel gelegd. Dan mag iedereen om de beurt een kaartje pakken. Wie zijn eigen herfstblad vindt, mag hem op de eigen kaart leggen. Wie heeft zijn kaart als eerste vol?
– Dobbelspel; Gebruik hiervoor de kleine gelamineerde kaartjes. Om de beurt gooien kinderen met een dobbelsteen en leggen evenveel bladeren neer. Ga net zolang door tot de kleine kaartjes op zijn.
– Memoryspel; Leg alle kaartjes op de kop. Draai steeds twee om, heb je dezelfde herfstbladeren dan mag je ze houden. Wie heeft de meeste dubbelen?
Kralenplanken
Afsluiting van het thema
Bedankt
Deze pagina werd mede mogelijk door bijdragen van Ina Schild en Margriet van Laar. Veel dank daarvoor!
loading...
In het bos,