Help! Een verrassing!
Janneke 5 januari 2024Het boek: Help! Een verrassing! van Miriam Bos is het prentenboek van het jaar 2024. Ik vind het altijd leuk om in de groep aandacht te besteden aan dit boek. We maken er altijd een bijzonder moment van waarbij de kinderen in pyjama naar school komen en lekker op school ontbijten terwijl ze het verhaal horen.
Het boek
Niet iedereen houdt van verrassingen en zeker August de Vos niet. Suus Eekhoorn heeft gezegd dat ze hem komt ophalen en wat ze gaan doen is een verrassing! August maakt zich grote zorgen. Wat zullen ze gaan doen? Zou het wel leuk zijn, of iets engs of iets wilds of iets druks, misschien kan hij niet meer kiezen omdat het teveel is? Dan komt Suus en….het wordt fantastisch! Het wordt een heerlijke dag.
Wat fijn dat dit onderwerp bespreekbaar wordt gemaakt. De kinderen in de klas hebben ademloos zitten luisteren en begrepen heel goed waar August mee zat maar een ander vertelde juist: Het is toch leuk, een verrassing? In tweetallen hebben ze er even over gesproken.
Een geweldig boek met prachtige tekeningen. Echt leuk voor al die kinderen die graag alles van tevoren willen weten. En die zijn er nogal wat!
Wat kun je met het boek doen?
- Ik laat de voorkant van het boek zien. Welke twee dieren zie je op de voorkant staan?
- Ik pak de handpoppen erbij en vertel hoe deze dieren heten:
De vos heet August de Vos en de eekhoorn: Suusje
- Ik lees de eerste bladzijdes van het boek voor. Nadat er staat dat August zich nu al zorgen maakt gaan we in tweetallen in gesprek.
– Waarom zou August zich nu al zorgen maken? Wat denken de kinderen? - Daarna lees ik de tweede bladzijde voor. August houdt niet van verrassingen. Geef de kinderen een vel tekenpapier. Vouw deze in twee delen. Welke verrassingen vindt jij wel leuk? Welke verrassingen vindt jij niet leuk?
Voor groep 3 kun je de kinderen laten schrijven: welke verrassingen vind jij wel leuk? En welke vind je niet leuk? - Lees daarna de rest van het boek voor. Praat met de kinderen over het boek:
– Waar was August bang voor, waar houdt hij niet van?
– August had zich verstopt, hoe wist Suusje nou waar hij was? - Maak twee maskers van de vos en de eekhoorn; Maskers vos en eekhoorn
– Als jij moet kiezen: lijk je dan op August of op Suusje? Ga bij de hoed staan waarop jij het meest lijkt - Suusje en August gingen op de fiets. Haal een fiets in de klas en bekijk hoe deze eruit ziet. Welke onderdelen zitten er aan een fiets?
- Ze gaan picknicken. Zet een picknickmand klaar. Doe in de picknickmand de volgende zaken: kleed, badmintonset, cupcakes, flesje drinken en twee bekers, twee appels, etui met kleurpotloden, een schetsboek of tekenpapier, drie eikels.
Circuit met activiteiten - Maak met de handpoppen, een geruite handdoek, een mandje met wat voorwerpen en het boek een verteltafel bij dit boek en laat de kinderen het verhaal naspelen.
- Activiteit met appels; Met de appels kun je een spel doen. Leg de appel op een lepel of je platte hand. Zet vier pilonnen neer en laat de kinderen in tweetallen een wedstrijd doen: wie is het eerst weer terug
- Pak een appel en leg deze midden op de tafel neer: August en Suus vinden de appel heerlijk maar gaan deze eerst schilderen.
- Appels proeven; haal verschillende appels en bekijk deze eerst goed; wat is verschillend en wat is hetzelfde? Snijdt de appels in kleine stukje en proef de appels. Welke vind je lekker en welke minder? Hoe smaken de appels?
Maak een grafiek waarop de kinderen kunnen aangeven welke appel zij het lekkerst vonden. Welke appel is het meest gekozen en welke het minst? - Cupcakes versieren met smarties en daarna lekker opeten
- Badminton spelen met een racket en een shuttle. Lukt dit nog niet dan kun je de kinderen een pittenzak geven en deze proberen over te laten gooien met de shuttle.
- Zet een fles klaar en verschillende bekers. Zet deze in een teiltje of de watertafel. Vul de fles met water. Laat de kinderen eerst raden: hoeveel bekers water kunnen er uit deze fles geschonken worden? Probeer het daarna.
- Suusje en August hadden kleurpotloden bij zich in een etui. Maak een tekening van August en Suusje op het picknickkleed. Ze picknicken in het bos, teken het bos eromheen.
- Raden maar: Pak een kleed en leg daar verschillende voorwerpen onder die je meeneemt om te picknicken. Haal het kleed weg en kijk goed wat er ligt. Doe het kleed er weer overheen, de kinderen doen de ogen dicht en pak er wat onder weg en laat de kinderen raden wat er weg is.
- Picknickkleed; Gebruik dit kleed om voorwerpen op te knippen en plakken; wat ligt er bij August en Suusje op het kleed?
Vraag bij deze activiteiten steeds wie dit het leukst vindt om te doen: August of Suusje? En hoe kun je de activiteit veranderen zodat het voor de ander ook leuk is? Kun je de fiets van Suusje en August tekenen? Wat is het verschil?
loading...