Feestvieren in het muizenhuis
Janneke 16 oktober 2020Ken je de boeken van het Muizenhuis? Het Muizenhuis is een project van Studio Schaapman en is gebouwd als decor voor dit kinderboek. Het Muizenhuis is gemaakt van kartonnen dozen en
papier-maché. Het telt meer dan 100 kamers, gangenstelsels en buitenruimtes. Het draait allemaal om Sam en Julia, twee vriendjes die wonen in het Muizenhuis en daar van alles beleven.
Ik ben altijd op zoek naar een verbindend thema voor de maand november/ december. Als je gewend bent om lange tijd over een thema te werken, is dat fijn want je krijgt meer verdieping in je thema en kinderen hebben meer tijd om het goed uit te werken. Daarom kies ik deze keer voor Feestvieren in het Muizenhuis. We gaan een Muizenhuis bouwen en de muizen vieren daar Sinterklaas en Kerst.
Ontwerpschema en groepsplan
Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: Feestvieren in het Muizenhuis. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.
- Ontwerpschema en plan van aanpak; Feestvieren in het muizenhuis
- Themakaart: het Muizenhuis
Doel
Door middel van de boeken van het Muizenhuis wil ik de kinderen verhalen laten uitspelen rondom de muizen in combinatie met Sinterklaas en Kerst. Door ze zelf een Muizenhuis te laten maken, zijn ze volop bezig met ruimtelijke oriëntatie, meten en meetkunde omdat ze passen en meten met meubeltjes, behang, kleden etc.
Er worden verder nog vaardigheden aangesproken tot samenwerken en oplossingsgericht denken.
Boeken
Ik gebruik deze boeken tijdens het thema maar er zijn nog meer boeken in de reeks.
Speelgoed bij het thema
Opening van het thema
We openen het thema door aan de kinderen het volgende verhaal te vertellen:
Vorige week kwam ik thuis. Je raadt nooit wat er toen gebeurd is! Mijn poes kwam de kamer binnen en had een muis in haar bek. Je zag de snorharen en het staartje aan de beide kanten van de bek zitten, zou de muis dood zijn? Ik heb snel de poes geroepen en die liet de muis gelukkig vallen. En toen? Hoe was het met de muis? Ik zag de snorharen nog bewegen en het staartje ook. Ik heb een doos bij de verwarming gelegd en het muisje onder een dekentje gestopt. De volgende dag was de muis al veel beter. Daarom heb ik een schoenendoos gepakt en daar een huisje van gemaakt. Ik heb een tafel en een stoeltje gemaakt van kleine doosjes en een eigen bedje voor het muisje. Die vond dat heerlijk! Gisteren had ik per ongeluk de buitendeur open laten staan. Toen ik later in het huisje keek zag ik nog meer muizen, die vonden dat een mooi huis! Maar dat was teveel…..dat paste niet! Nu heb ik een probleem……… willen jullie me helpen om meer huizen te maken voor de muizen?
Lees daarna het boek: Het muizenhuis voor.
Je kunt ook groep 3 kinderen het verhaal laten voorlezen:
Verhaal om zelf te lezen voor groep 3
Daarna maken de kinderen een ontwerp voor hun muizenhuis.
Hoe gaat het bouwen van een huis in het echt in zijn werk?
- Een architect maakt een plan, daarna volgt de bouwtekening
- Bouwvakkers, timmerlieden, schilders, loodgieters, metselaars gaan dan aan de slag om het huis te bouwen
- Daarna wordt het huis ingericht.
Leg boeken neer van het bouwen van een huis en zorg voor bouwtekeningen.
Er kan een uitstapje gemaakt worden naar een architectenbureau of een bouwplaats zodat de kinderen zien hoe dat er uit ziet en wie er allemaal werkt.
Ook gaan we van alles leren over echte muizen en hun leven. Wat weten we van muizen?
De muizen gaan hun klompje zetten, gemaakt van zoutdeeg. Er komen kleine schuddebuikjes in als pepernoten.
Samen pannenkoeken bakken en proeven.
Opzet van het thema
- Start het thema met het voorlezen van het eerste deel van de serie boeken. Hier maken de kinderen kennis met Sam en Julia. Ze krijgen verder een beeld wat het Muizenhuis is.
- Daarna krijgen de kinderen papier en mogen een ontwerp maken voor hun eigen huis, bespreek de tekeningen in de groep.
- Vervolgens gaan alle kinderen aan de slag. Ze kiezen een schoenendoos en maken eerst deze kamer klaar: raam, behang, vloer, etc.
- Daarna wordt het ingericht met kleine materialen; doosjes, knopen, doppen, kurken, lapjes, etc.
- Is het huis klaar? Dan worden er muisjes gemaakt van zoutdeeg, hoeveel kunnen er in je eigen huis wonen?
- De huizen worden opgestapeld zodat we ons eigen muizenhuis hebben.
- Laat de kinderen kritisch naar hun eigen muizenhuis kijken, past het allemaal? Is iets te groot of te klein? Is het in verhouding?
In het Muizenhuis wordt volop feest gevierd: in het boek staat het verhaal over de verjaardag en wij vieren er meteen Sinterklaas en Kerst bij. Tijdens Sinterklaas, maak ik een muis met een mijter op. De muizen in het muizenhuis kunnen kleine schoentjes zetten en krijgen een klein pakje. Ook gaan we kruidnootjes bakken voor de muizen.
Tijdens de Kerstperiode komt er een kerstboompje in het Muizenhuis (Ik heb bij de Action pakjes met miniboompjes gekocht) Deze boompjes mogen de kinderen versieren met kleine slingers en balletjes.
Knutselopdrachten
Alle kinderen krijgen een schoenendoos. In bakken liggen: kleine doosjes, kurken, doppen, draad, lapjes, behang, etc
Hiermee mogen ze hun eigen muizenhuis gaan maken. Ik wil vaste momenten inplannen waar de kinderen met hun muizenhuis aan de slag kunnen.
We maken van zoutdeeg muisjes zodat het huis van ieder kind de eigen bewoners heeft.
Er wordt volop gepast en gemeten om een passend behangetje te krijgen in het huis.
Eerst heb ik iedereen laten experimenteren. Daarna bedacht een van de kinderen om de doos er op te leggen. Deze schoof alleen steeds weg. Toen heb ik pas de tip gegeven om een potlood te gebruiken en f te tekenen, waarna iedereen dit overnam en alle behangetjes passend werden gemaakt. Prachtig proces om te zien!
Verder maken we:
- Masker maken voor in de huishoek
- Bakjes vouwen van 16-vierkantjes en hier een muizenhuis van maken door in het bakje te knippen en plakken.
Stappenplan bakje vouwen - Kleedje weven voor het muizenhuis
- Sam en Julia schilderen
- Zelfgemaakte buttons voor Sinterklaas
- Of een ketting voor Sinterklaas
Dit zijn dan de resultaten van het muizenhuis. Dagen knutselen, passen en meten.
Behang erin, parket van ijslollystokjes. Haardje erin met een lichtje.
Sommige kinderen komen met poppenhuismeubeltjes,
Ook de muizen zetten een klompje….en er komen echte kruidnootjes in (schuddebuikjes)
Het klompje is gemaakt van zoutdeeg.
Met kerst komt er een klein kerstboompje in ieders muizenhuis.
En een kerstster….
De muizen zijn gemaakt van zoutdeeg.
Hoeken
- Muizenhuis bouwen in de bouwhoek
- Huishoek: Ik maak maskers met de kinderen die ze kunnen opzetten en daarna het verhaal uitspelen over pannenkoeken bakken.
- Muizenhuis bouwen van kleine blokjes en bouwplankjes
- Zandtafel: muizenholen maken
- Poppenhuis: Sam en Julia in het poppenhuis/muizenhuis
- Architectenhoek: ontwerp een huis/ een muizenhuis
- Spelen met je eigen muizenhuis
Spel en beweging
Spelletjes
- Muis kom uit je hol; De kinderen staan aan de ene kant van het speellokaal. Aan de andere kant ligt op een mat een muisje (kind). Heel zachtjes loopt de groep, of een gedeelte van de groep naar het hol van het muisje toe. Een van de kinderen roept, muis, kom uit je hol en vervolgens rent iedereen weer terug achter de lijn. Wie de muis wel tikt, is af.
- Daar zat een heel klein muisje; (Wijs: daar zat een klein zigeunermeisje) In het midden zit een muisje, de anderen lopen er omheen.
- Kat en muis; De kinderen staan in de kring. Buiten de kring loopt een muis, in de kring zit een poes. Op teken van de leerkracht doen de kinderen in de kring de handen omhoog en maken poorten. Dan mag de poes de muis pakken.
Links
Muziek
Het boek: Muizenmuziek is erg leuk om bij dit thema te gebruiken. Isabel Muis woont in een oude notenboom en speelt viool, het liefst de hele dag. Haar broers en zus maken ook muziek. Isabel gaat vaak op stap het bos in en ontmoet daar een prachtig fluitende vogel, marcherende mieren en stadsmuizen. Als ze haar broers en zus erbij haalt om te luisteren, vinden die het maar niks. Isabel gaat samen met de stadsmuizen muziek maken en hoewel het anders klinkt, is het toch mooi.
Dit boek is een mooie intro voor muzieklessen. Achterin het boek staan verschillende tips om muziekonderwijs te geven aan de hand van het boek.
Knijpkaarten
Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en lamineer ze. Nu kunnen de kinderen het goede antwoord zoeken en daar een wasknijper bij zetten. Ik speel dit spel in tweetallen waarbij ze beiden een opdracht maken en elkaar steeds controleren.
Materialen
- Voorkant werkboekje het muizenhuis
- Voorkant werkboekje feestvieren in het muizenhuis
- Kleurplaat muis
- Tekendictee: Sint en het muizenhuis
- Teken een muizenhuis om de muizen
Oefeningen voor op het digibord
- Kijk ook bij de yurlspagina: Pagina het Muizenhuis
Groep 3
Taal
- Lees en teken over het muizenhuis
- Schrijf vijf zinnen over het muizenhuis
- Verhaal om te lezen voor groep 3; de poes en de muis
- Woordkaarten over feestvieren in het muizenhuis
Rekenen
Taal
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.
Woordenschat
Muizen: huismuis, klein, poes en uil zijn vijanden, muizenplaag, muizenhol, muizenval
Muizenhuis: huizen, muizen: Sam en Julia, meer dan 100 kamers, opgestapeld
Rekenen/wiskunde
- Muizenverstopspel: maak met de kinderen muizen of gebruik bestaande muizen en doe deze een getal van 1-20 om. Ik heb getallen geprint, gelamineerd en een elastiekje erdoorheen geregen. Elke dag zijn er muizen verdwenen….welke zijn weg? Hoeveel moeten we nog zoeken? Doel: Getalherkenning en cijfervolgorde 1-20.
- Meten: Leg in de bouwhoek een aantal meetinstrumenten neer: meetlinten, liniaal, draden wol, stroken etc. en vraag de kinderen een muizenhuis te bouwen van blokken.
Leg uit hoe je een meetlat kunt lezen en hoe je de andere materialen kunt gebruiken. Laat de kinderen meten welk muizenhuis het grootst geworden is. - Muizen tellen: Maak een muizenhol van een schoenendoos. Zorg dat er flink wat muizen klaar liggen, deze kun je ook van vouwkarton maken of doppen van walnoten. Laat de kinderen in zichzelf meetellen. Pak b.v. drie muizen en zet deze om de beurt in het muizenhol. Hoeveel zitten er in? Doe er twee bij, hoeveel zitten er nu in? Haal er drie uit, hoeveel muizen zijn er nu? Groep 3 kinderen kunnen er sommen bij schrijven op wisbordjes.
- Welke muis is het eerst in het hol?
- Gooi, tel en bedek met één dobbelsteen
- Gooi, tel en bedek met twee dobbelstenen
- Gooi, tel en bedek met drie dobbelstenen
- Bouw het muizenhuis; telspel met legosteentjes
- Betaalkaartjes met muizen tot 50 voor telspelletjes: wie heeft de hoogste, leg ze op de goede volgorde, etc. Spelmogelijkheden staan er bij
Afsluiting van het thema
We bekijken de Muizenhuizen van de andere groepen. Als afsluiting van het thema gaan we pannenkoeken bakken en samen opeten.
Bedankt
loading...
Feestvieren in het muizenhuis,