Op een onbewoond eiland…….
Janneke 17 juni 2019Zo vlak voor de zomervakantie zoeken we nog een leuk, kort thema om de zomer mee in te luiden. Dit is geworden: op een onbewoond eiland. We gaan hierbij uit van het boek: Eiland van Mark Janssen. Natuurlijk kun je dit thema ook uitstekend doen aan het begin van het nieuwe schooljaar, na de zomervakantie!
De schrijver
Mark Janssen (1974) studeerde aan de Academie Beeldende Kunsten in Maastricht. Na zijn afstuderen in 1997 vestigde hij zich in Valkenburg aan de Geul, waar hij een atelier aan huis heeft. In zijn prentenboeken speelt fantasie een belangrijke rol. Hij maakt prachtige illustraties, voornamelijk in aquarel.
Ik vind de boeken geweldig en dat komt met name door de illustraties waar je alle kanten mee op kunt. Er is veel op te zien en in veel boeken staat geen tekst waardoor je je eigen fantasie de vrije loop kan laten gaan. Vooral voor kinderen is dat fantastisch. Ze kunnen er hun eigen verhaal bij maken. Er gebeuren dingen die normaal niet kunnen en dat is voor kinderen het einde!
Het boek: Eiland
Het boek: Eiland is een prachtig boek zonder tekst. Toch zie je een prachtig verhaal voorbijkomen. Op de eerste pagina krijgen een man, een meisje en een hond, schipbreuk in de storm. Op het hout drijven en zwemmen ze naar een eiland. Daar rusten ze uit, bouwen een hutje, een zeilbootje, drijven langs de Noordpool, langs tropische oorden met flamingo’s, maar………is het eigenlijk wel een eiland? Het leuke van het boek is dat als je naar de wereld onder water kijkt, er een heel ander verhaal zich afspeelt!
Ontwerpschema en groepsplan
Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: . Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.
- Ontwerpschema en groepsplan
- Ontwerpschema
Doel
Met het oog op de naderende vakantie gaan we het in de groep hebben over een eiland. Wat is een eiland en wie is er wel eens geweest. Wat maakt een eiland nu een eiland? En wat is er voor bijzonders aan het eiland van het boek? Hoe lijkt het je om op een onbewoond eiland te zijn? Wat zou jij dan gaan doen? Of juist niet?
Boeken
Speelgoed bij het thema
Onderzoek/uitstapjes
Aankleding van de klas
Opening van het thema
We hebben dit thema geopend door het verhaal samen met de kinderen na te spelen. We gebruikten hiervoor een zandbak in schildpadvorm. Deze kun je eventueel laten weer gebruiken als basis voor een verteltafel.
Het is rustig op het water. Er vaart een boot…..
Dan gaat het waaien en nog harder waaien! De kinderen helpen mee en wapperen samen het kleed harder en harder heen en weer. Ondertussen vaart de leerkracht de boot over de woeste golven.
De boot gaat om, de mast breekt….het is een schipbreuk.
De vader duwt een plank met het meisje en de hond. Ze zien een eiland in de verte en zwemmen er naar toe.
Op het eiland rusten ze uit.
De volgende dag bouwen ze van het wrakhout een huisje.
Het eiland drijft langs de Noordpool en langs veel flamingo’s.
Dan komt er een boot in de verte langs. Iedereen zwaait en de boot vaart langs het eiland. Ze worden gered het meisje springt van de boot en zwemt naar beneden en geeft de schildpad een kus.
Groep 2 en 3 maakt samen een woordveld door te tekenen en te schrijven over het onbewoond eiland:
Daarna presenteren aan de klas:
Knutsel/tekenopdrachten
- Schilder een onbewoond eiland
- Maak golven van stroken papier. Maak er daarna een schildpad op.
-
Kwallen van plastic bakjes met daaraan krullint. Deze zijn bevestigd aan dubbelzijdig plakband. -
Teken met wasco vissen en zeedieren. Ga er met ecoline overheen zodat het een mooie zee wordt en plak er daarna een schildpad op. -
Een eiland gemaakt van een plastic bakje beplakt met sitspapier. De poten zijn van toiletrollen met daaromheen een vouwcirkel. Een huisje van een doosje met stokjes beplakt, een palmboom en een bankje van papier en een vlot van ijslollystokjes op papieren rietjes. Past helemaal bij het verhaal en de kinderen kunnen dit nu helemaal naspelen. - En dit kan ook met een bordje (Met dank aan Marije Bouma)
-
Tekenen over het verhaal met zwarte stift en ecoline. -
Twee bordje beschilderen; de een blauw en de ander groen. Prik een cirkel uit het groene bord. Plak daar plastic voor en laat de cirkel in het blauwe bord versieren met schelpjes en zeedieren.
Hoeken
-
Bouw een eiland met lego
- Verteltafel over het boek: eiland
- Bouw een eiland in de bouwhoek
-
Lezen en kijken in de boeken over zee en de andere boeken van o.a. Mark Janssen -
Eiland in de watertafel -
Flamingo’s en ananassen (Action en Wibra) op de lichtbak!
Motoriek
Werken met scheerschuim
We maken kwallen, de zon, kleine kabbelende golfjes en grote woeste golven. Ook maken we een kwal door onze hand af te drukken.
Spel en beweging
- Schipper mag ik over varen ja of nee
Muziek
- Op een onbewoond eiland van kinderen voor kinderen
Materialen
Groep 3 materialen
- Schrijf vijf zinnen over een onbewoond eiland
- Lees en teken
- Wat zou ik doen op een onbewoond eiland
- Groep 3 heeft bij de platen uit het boek zelf teksten geschreven. Zo maakten ze hun eigen boek!
Voorkant van het boek en hun eigen teksten
Taal
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.
Woordenschat
Onbewoond eiland – eiland – zeeschildpad – schipbreuk – hut – vlag – schip –
Gesprekken: Wat heb je echt nodig op een onbewoond eiland?
- Auditieve oefeningen
- Woordkaarten eiland
- Woordenboek
- Woordkaarten groot en woordstukjes
Rekenen/wiskunde
- Teken een plattegrond van een onbewoond eiland
- Maak vissen met getallen erop. Laat de kinderen deze opvissen met een stok met een draad en een haakje eraan.
Groep 2; Welke vissen heb je gevangen? leg ze op de goede volgorde
Groep 3; Tel de getallen op de vissen bij elkaar op. Hoeveel punten heb je?
- Bouw een brug van het vaste land naar een eiland, teken eerst van tevoren hoe je dit gaat doen
Kralenplanken
Afsluiting van het thema
Hutten bouwen op het plein met lappen en draden.
loading...