Lekker … een ijsje!
Janneke 26 januari 2013Net na de zomervakantie zijn de temperaturen nog uitstekend en om een beetje in de zomerstemming te blijven gaan we starten met dit thema.
Ontwerpschema
Hier kun je een ontwerpschema/groepsplan of alleen een ontwerpschema downloaden over: de ijssalon. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.
Doel
Met dit thema wil ik het volgende doel bereiken:
- Het nieuwe schooljaar starten met een zomers thema waardoor we nog een beetje in zomerse sferen blijven
- De kinderen leren kijken naar de kleuren van ijs en daar smaken bij raden
- Hoe kun je zelf ijs maken
- Soorten ijs leren kennen
- Hoe gaat het in een ijssalon?
- Omdat de winkel en wat daar allemaal gebeurt dit jaar regelmatig terugkomt, wil ik een start maken met het verkopen van ijsjes in de ijssalon.
Boeken
Speelgoed bij het thema
Aankleding van de klas
Kijktafel met daarop: gesmolten ijs, vormpjes, ijslepel, nepijsklontjes, boekjes, etc.
Opening van het thema
In de klas staat een koffertje. Als we de koffer open doen, zit er iets vies in……….een gesmolten ijsje.
Hoe komt dat? In tweetallen bespreken we dit probleem. We zien nog een stokje liggen. Iedereen krijgt een ijsstokje en mag tekenen hoe het ijsje eruit heeft gezien. Dit knippen we uit en plakken we op het stokje. Hoe hadden we het kunnen voorkomen?
Onderzoek/uitstapjes
- Waterijs maken
- Misschien heeft een van de ouders een ijsmachine
- IJs proeven
- Warm en koud
- Vriezen en dooien
Zelf ijs maken: op het bekertje staan strepen tot waar de ranja moet komen en tot waar het water. Daarna de ijsvormpjes vullen.
Zelf ijsjes maken De vriezer voelen
Ze zijn klaar!
Onze zelfgemaakte ijsjes proeven: heerlijk!
Uitleg over ijs maken, welke kleren dragen ijsmakers en waarom? Helpen bij ijsjes in een bakje te doen.
Proeven is altijd leuk….en lekker!
Knutselopdrachten
- IJscoupe maken
- IJsjes van schuursponsjes. Deze kun je verven en een stokje erin steken
- IJsjes verven
Kleuren, op een ijsstokje plakken en versieren met spikkels en glitter- Hoorn vouwen. Maak een vel met ecolinevlekken. Teken hier cirkels achterop en laat de jongste kinderen dit uitknippen. Een goede knipoefening.
-
Dak voor de ijscowagen passen en meten. Dat valt niet altijd mee.
Maar het is gelukt! Ze zijn klaar.
-
IJsjes knippen en plakken - IJsjes van klei op een ijsstokje
- IJsjes vouwen en kleurplaat beplakken
- Dubbellikker maken met als basis een toiletrol. In het midden dichtnieten, rol beschilderen en twee stokjes eronder plakken.
-
IJssmaken tekenen, elke cirkel moet verschillend zijn, ruiten in een driehoek tekenen en de ijsbolletjes in een grote stapel erop plakken. - IJsjes van karton
Hoeken
-
De ijssalon met ijs van wattenbolletjes en mooie coupes
Wat is hier veel gespeeld!
Kijken op de ijskaart en de prijslijst en daarbij natuurlijk tellen
Het terras waar ijsjes opgegeten moesten worden. Wat gaan we bestellen?
IJsjes van speelklei maken
Wat moet er aan de orde komen?
- Wat is ijs en hoe wordt het gemaakt
- Smaken van ijs/proeven
- IJssalon
- IJs verkopen
Spel en beweging
- Ik heb een ijsje al in mijn hand: Op de wijs van Ik heb een brilletje: Ik heb een ijsje al in mijn hand, daarmee loop ik door Nederland,o, ik zie het al ik loop naar jou, omdat ik zoveel van je hou!
Kringspel: in het midden loopt een kind met een speelgoedijsje. Na omdat ik zoveel van je hou, geeft het kind het ijsje aan een ander en dan is die aan de beurt. - Ik stond laatst voor een ijscokraam: Op de wijs van: Ik stond laatst voor een poppenkraam.
- De ijscoman is gekomen: Op de wijs van Joepie, Joepie; De ijscoman is gekomen, heeft veel ijsjes meegenomen, maar ik heb het laten vallen, gauw een ander weer gehaald. Speelwijze: Een van de kinderen loopt in het midden rond met een speelgoedijsje. Bij gauw een ander weer gehaald, kiest het een kind en maken ze samen een rondedans.
- Hoeveel ijsbolletjes liggen er achter je? Een van de kinderen zit vooraan. De leerkracht wijst een van de andere kinderen aan die zachtjes naar het kind toeloopt en een wattenbolletje in een bakje legt. Dan wijst de leerkracht nog een of meerdere kinderen aan. Het kind vooraan moet goed luisteren hoeveel bolletjes er in het bakje liggen
Muziek
Opdrachten muziekkast:
– Ritme klappen; Ritmebouwstenen uit Vier muziek met! Dubbellikker – waterijs – slagroom – mmmm
– Luisteroefening: Belletje van de ijscoman; waar hoor je het belletje?
– Muziek maken met belletjes
– Bewegen op muziek: Ik heb een ijsje al in mijn hand; speelwijze: zie spel en beweging
– Liedjes zingen/opzeggen over ijs: zie hieronder
Opzegversje: (Opzegversje tekst)
Tingelingelingeling
Wie lust een ijsje?
Tingelingelingeling
Wie houdt daarvan?
Ik verkoop echt alle ijsjes
Want ik ben de ijscoman
In: alle liedjes met een hoepeltje erom staat:
- Blz. 58 IJscomannetje
Ritmeoefening; naklappen
Materialen
- Kleurplaat: ijsje
- Kleurplaat: ijsje
- Kleurplaat: ijsje
- Kleurplaat: ijscoupe
- Kleurplaat: het ijs smelt
- Kleurplaat: ijslolly
- Mozaïek over ijs
- Werkblad: ijs
- Voorkant boekje de ijssalon
-
Verschillende downloads die je kunt gebruiken bij de ijssalon/ijskraam
Taal
Woordveld: Wat weten we al en wat willen we nog weten?
Woordenschat
het ijs – de ijssalon – de ijscoman – het ijsstokje – koud – warm – smelten – het ijshoorntje – het waterijsje – de spikkels – de slagroom – de smaken – de ijsvitrine – de ijslepel – de coupe – de sorbet – het parapluutje – de ijsbeker – de vriezer – de ijsmachine
Rekenen/wiskunde
Prijslijst maken, de kinderen hebben het ijs zelf getekend
Kralenplanken
Bedankt
Op deze pagina staan bijdragen van: Lieselot Cottyn, Margriet van Laar, Ina Schild en Marije Bouma. Bedankt hiervoor!
loading...
Lekker ... een ijsje!,