Snoepwinkel
Janneke 21 januari 2013
Snoep is heerlijk. Er is ook veel snoep in de winkels te koop. Toch is het niet goed om veel snoep te eten. Waarom eigenlijk niet? Waarom is snoep zo lekker? Wat is beter om te eten? Allemaal vragen waar we ons op gaan oriënteren. Dit thema is heel goed te gebruiken in de tijd rondom Sint Maarten, sinterklaas en kerst. Omdat snoep dan een grote rol speelt.
Ontwerpschema
Hier kun je een groepsplan/ontwerpschema downloaden over het thema: de snoepwinkel
Doel
- Het is belangrijk dat kinderen leren dat snoep lekker is maar niet echt gezond voor de tanden en waarom niet
- Welke soorten snoep zijn er?
- Sorteren van snoepsoorten
- Techniek: snoepfabriek
Kijktafel/kast
Er staat een snoeptrommel, boeken, de heks van Hans en Grietje en het koekmannetje op.
Boeken
Je kunt heel goed het sprookje van Hans en Grietje erbij gebruiken.
Ik vind het boek: Het snoepprinsesje van Gertie Jaquet een aanrader om te gebruiken bij dit thema. Het boek gaat over prinsesje Mollie die door haar ouders erg verwend wordt met snoep. Ze heeft verschillende kamers vol snoep. Na haar dagelijks jambad kijkt ze op de computer nog even naar plaatjes van snoep. Ze wordt dikker en dikker en past haar kleren niet meer. Dat wil ze niet langer en de ministers worden bij elkaar geroepen om een oplossing te bedenken. Iedereen bedenkt de meest prachtige plannen maar van een plan wordt de prinses pas echt vrolijk: dansen! Elke dag staat ze op de dansvloer en dans op rapmuziek! Dat helpt en de prinses wordt weer slank als een den!
Een boek met veel humor beschreven en grappige details als de letters van de kamers: de d op de kamer is van de dropkamer, de z van de zuurtjes en de k van koekjes. Leuk om met de kinderen te ontdekken wat in welke kamer zou kunnen zijn!
Speelgoed
Onderzoek/uitstapjes
- Ga samen naar de supermarkt en bekijk het snoepassortiment. Koop verschillende soorten om in de klas te gebruiken bij allerlei opdrachten: sorteren in potten, proeven, delen, memoriespel met bekers erop, snoepwinkel, etc.
- Ga eens met de kinderen naar een marktkraam waar snoep verkocht wordt en kijk wat er allemaal is. Neem een digitale camera mee en laat de kinderen alle soorten op de foto zetten. Weten ze de naam van het snoepgoed? Zoek het op en laat ze het er zelf bij schrijven.
Maak een grafiek van lekkere dingen.
Grafiek proeven
Grafiek verpakt-niet verpakt snoep en hard en zacht snoep
Opening van het thema
- Zet een schatkist neer en leg hierin verschillende soorten snoep. Laat de kinderen bedenken wanneer ze snoep krijgen. Dit kunnen ze in tweetallen overleggen. Maak hier een woordveld van. Ik krijg snoep als………… b.v. verjaardagen, tussen de middag, in de kerk, zo maar, etc.
- Laat daarna de kinderen verschillende soorten snoep proeven. Wat vind je lekker en wat niet?
- Welke soorten snoepen horen bij feesten als: sint maarten, sinterklaas en kerst?
- Speel het sprookje Hans en Grietje uit voor de kinderen
Knutselopdrachten
- Teken een snoeppot op papier en laat de kinderen hier allemaal ronde, zwarte dropjes uitknippen en opplakken
snoeppot maken door met plakfiguurtjes allemaal snoepjes te plakken
snoeppot maken door met wasco allemaal snoep te tekenen en zelf het woord snoep erop te schrijven- Maak van doosjes allemaal toffees en hang deze op in de klas
- Maak snoepjes van klei en laat deze beschilderen
- Vouw snoepzakjes
-
kauwgombellen blazen; stempelen met rollen -
kauwgombellen blazen; ecoline op natte ondergrond - snoep stempelen
toverballen verven
- snoep van een cirkel en twee halve cirkels
-
snoep vouwen en versieren - snoeplampions
Hoeken
- De snoepwinkel
De snoepwinkel in groep 3
De snoepwinkel in groep 1 en 2
Maak samen snoep van doppen, schuursponsjes, vulling van kussens die je in spekvorm knipt en trekdop. Zet een etagiére neer voor de taartjes en maak lolly’s van bierviltjes met een ijsstokje ertussen. Witte balletjes fungeerden als pepermuntballen. Gebruik bekertjes om de gekochte snoep in te doen of maak papieren zakken.
zwart draad werd veterdrop
- tandartshoek
- engels drop van lego
- snoephuisje van Hans en Grietje van lego
- snoep van klei in de snoeppot
- lolly’s van klei
- koekjes bakken in de zandtafel
- pompomballetjes sorteren met een lepeltje en in de goede kleur bakjes doen
- het snoephuisje van Hans en Grietje in de huishoek
Wat moet er aan de orde komen?
- Tanden poetsen na snoepen
- Lekker snoepgoed
- Hoe wordt snoep gemaakt
- Wanneer krijg je snoep?
- Snoep verdelen
- Sinterklaassnoep en kerstsnoep
Lesideeën bij Sint Maarten, Sinterklaas en Kerst
- Sint Maarten; Meenemen de snoeptas. Wat zit er allemaal in? Waarvan heb je het meest? Waarvan het minst? Wat vind je lekker en wat niet?
- Maak een tas van karton en laat de kinderen de inhoud na plakken
- Sinterklaas; Pepernoten bakken en verkopen in de snoepwinkel; zie thema de bakker, pepernotenbingo spelen
- Kerst; Kerstkransjes maken
Spel en beweging
Als je veel snoep gegeten hebt, is het goed om veel te bewegen. Ga in de inleiding lekker rennen, springen, etc
Laat de kinderen zichzelf lang en klein maken.
Leg in het speellokaal allemaal gekleurde hoepels neer. Dat zijn: smarties. Geef daarna opdrachten:
- De kinderen op de groene smarties gaan springen
- De kinderen op de gele smarties kruipen er door heen
- De kinderen op de rode smarties lopen over het randje
- De kinderen op de oranje en de blauwe smarties hinkelen op een been
- Bedenk zo andere opdrachten
Muziek
- In het grote liedjesboek staat op blz. 87 het lied: Smikkelen en smullen
- Liedjes over snoep
EEN ZWART KLEURENVERSJE
Zwarte mond,
zwarte tanden,
zwarte trui,
zwarte handen.
Alles vies,
alles vol met zwarte drop.
Alles zwart,
de drop is op.
Techniek
- Bellen blazen
Met kauwgom kun je bellen blazen. Geef iedereen een stukje kauwgom en probeer het uit. Deze bellen worden vaak niet zo erg groot. Vertel aan de kinderen dat je ook bellen kunt blazen van zeepsop en een rietje. Probeer dit samen uit door iedereen een schotel met sop te geven en een rietje. Als je daarna je vinger even in het sop doet, kun je deze er zo in steken. Zonder sop, knapt de bel!
- Pepernoten/snoepmachine bedenken
Op de speelzolder liggen de snoepjes of de pepernoten. Hoe kunnen deze makkelijk in de snoepwinkel terechtkomen? Laat de materialen zien en bekijk samen hoe de verbindingen gemaakt kunnen worden. Daarna ontwerpen de kinderen de machines en proberen deze zelf te maken. Enige hulp is soms nodig voor de stevigheid maar over het algemeen hebben de kinderen dit zelf gemaakt.
Materialen
- Kleurplaat tanden poetsen meisje
- Kleurplaat tanden poetsen jongen
- Werkblad: goed of niet goed
- Werkblad: van wie is de lollie
- Sorteerspel: wat is goed en wat niet voor je tanden
- Voorkant werkboekje 1
- Voorkant werkboekje 2
- Koekmannetje
- Kleurplaat lolly
- Kleurplaat snoepje
- Kleurplaat snoepje 2
- Kleurplaat snoepje 3
- Kleurplaat snoepje 4
- Kleurplaat snoepje 5
- Kleurplaat snoepjes
- Snoepjes voor de lampion
- Snoeppot
- Snoepwinkel
Tekenen
Taal
Woordveld groep 3
Woordenschat
De volgende woorden moeten aan bod komen: snoep, soorten snoep, drop, zuurstok, toffees, lolly, zachte en harde snoep, gezond – niet gezond, tanden, tandarts, gaatjes, tanden poetsen, lekker, hoeveel, snoeptrommel, snoeppot, kauwgombel, kauwgom, zakjes, betalen, snoepwinkel, verkoper.
Rekenen/wiskunde
- Werkblad: steeds drie snoepjes in een zak
- Werkblad: Evenveel snoepjes in de pot
- Cijfers leggen/schrijven; lamineer de papieren en laat de kinderen er cijfers op leggen of schrijven
- Dropveter meten; Geef de kinderen de volgende opdracht: verdeel deze dropveter in twee precies gelijke stukken. Bedenk zelf hoe je dat kunt doen. De ene helft mag je opeten. De andere helft verdeel je weer in twee gelijke stukken en ga zo verder.
- Wegen
In de snoepwinkel staat een weegschaal. Wat doe je hier mee? Zet een gewicht aan de ene kant en doe in het andere bakje evenveel snoep zodat de weegschaal in evenwicht staat.
Sorteren van snoep (knopen) in doorzichtige bakjes. Uren kunnen de kinderen hier mee zoet zijn!- Waar is het snoepje (oriëntatie in de ruimte); verstop een snoepje en laat de kinderen vragen bedenken waarop alleen ja of nee geantwoord moet worden. Kunnen ze erachter komen waar het snoepje verstopt ligt?
- Rangtelwoorden; zet een rij plastic bekers neer en verstop een snoepje onder een van de bekers. Onder welke beker zit het snoepje? Gebruik de rangtelwoorden.
Kralenplanken
Afsluiting van het thema
Bedankt
Deze pagina werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Ina Schild, Margriet van Laar, Marije Bouma, Hilda Luth, Barbara Dijkstra en Annemarie Rozenboom.
loading...
Snoepwinkel,