De Baby
Janneke 18 januari 2013Ontwerpschema; download hier het ontwerpschema
Doel
- Het komt regelmatig voor dat een kind in de klas een broertje of zusje krijgt. Daardoor zijn kinderen vaak meteen gemotiveerd om hier meer over te weten. Ook leerkrachten die een kind krijgen of hebben gekregen kunnen een goede start zijn om dit thema uit te werken
- Ik wil de kinderen leren dat ze zelf baby geweest zijn en wat het verschil is tussen een baby en een kleuter
- Ook wil ik het uitleggen waarom een ooievaar vaak in verband gebracht wordt met de geboorte van een baby
Boeken
Onderzoek/uitstapjes
Bij dit thema is het belangrijk om een ouder uit te nodigen met een baby. Deze ouder kan vast wel wat vertellen over de verzorging die een baby nodig heeft.
Een uitstapje naar een consultatiebureau zou erg leuk en leerzaam zijn voor de kinderen.
Aankleding van de klas
- Richt een roze en een blauwe tafel in. Het is leuk om daar allemaal verzamelingen te maken met die kleur. Hang er een slinger boven: hoera, het is een meisje en hoera, het is een jongen. Verzamel met de kinderen allemaal jongens- en meisjesspullen.
- Een kijktafel met allemaal babyspullen
- Een tafel of een waslijn met de geboortekaartjes en babyfoto’s van de kinderen en de leerkracht natuurlijk!
De kinderen vinden het schitterend om daar naar te kijken en hun eigen geboortekaartje te ontdekken.
- Een mooie bordtekening maakt het ook erg gezellig en sfeervol.
- Raadspel voor ouders maar ook voor de kinderen: wie zijn deze lieve baby’s?
- Babyfotoverzameling in de klas
- Babyprikbord
Vieren van een geboorte
Als er een baby van een juf wordt geboren of een broertje of zusje van een van de kinderen in de klas, is het leuk om daar bij stil te staan. Dat kan op verschillende manieren.
- Hang in de hal slingers, geboortekaartje, foto, ballonnen en andere dingen op te hangen.
- Als een van de kinderen in de klas een broertje of een zusje krijgt, zetten we de ooievaar neer, het geboortekaartje en een foto van het baby’tje. Er komt een slinger boven te hangen en ook staat er een spaarpot bij. De andere ouders wordt gevraagd om een kleine bijdrage. Van dat geld wordt een leuk cadeautje gekocht en na enige tijd komt de ouder van het kind met het nieuwe broertje of zusje op school in de klas om het baby’tje te laten zien.
- Van Margriet Holterman kreeg ik dit idee: Zet in de hal een wensboom neer waar de kinderen en de ouders een kaart of een wens in kunnen hangen. Leuk voor de kersverse ouders!
- Als een leerkracht op school in de klas komt om de baby te laten zien, is het een leuk idee om een grote ooievaar te maken met daarop alle foto’s van de kinderen in de klas. Aan de voet van de ooievaar, liggen de kraamcadeautjes. Ook dit idee komt van Margriet Holterman.
-
Een slinger voor een nieuw broertje of zusje - Beschuit met muisjes voor een nieuw zusje in de klas
Deze hoed dragen de kinderen als ze de klassen rondgaan om te vertellen dat ze een broertje hebben gekregen! - Simpel maar beter voor kleuters dan beschuit met muisjes!
Lange vingers in de boter steken en daarna in de muisjes. - Beschuit met muisjes
-
Beschuit met muisjes - Baby’s geboren
- Baby onder een lappendeken waarvan de vakjes zijn getekend door de kleuters
Opening van het thema
Als start van het thema nodig ik een ouder uit om samen met de baby op school te komen en te vertellen over de verzorging.
In de vertelkast komt: een boekje over de baby, een speen, een luier, een meetlint, een roze en blauwe ballon, een ooievaar, een geboortekaartje van de juffen (start voor activiteit; neem je eigen geboortekaartje en babyfoto mee).
In de schatkist doe ik alle woordkaarten over de baby. Ik laat de kinderen in tweetallen bespreken wat het is en wat de ouders of de baby er mee moeten doen. Daarna mogen ze dat terugkoppelen in de kring.
Knutselopdrachten
- Laat de kinderen hun familie tekenen en daarbij goed letten op de grootte van iedereen
-
Baby’s van wc rollen en muizentrapjes, die luier maakt het helemaal af!
Gevlochten dekentjes voor de baby
De baby in een lekker schuimbad
Een ooievaar van papier en keukenrollen met een geboortekaartje in de snavel
Deze ooievaars zijn iets kleiner- Kinderwagen vouwen
- Flesje voor de baby
- Babyfoto geplakt op een a4. Teken er een baby onder en ziedaar een prachtige baby compleet met luier.
- Kinderwagen maken van twee halve circels
- Verven: baby in de box
- Babybadje; De kinderen verven het babybad, in het bad komt een kopie van hun eigen babyfoto.
- Wiegje van gevouwen bakje met kurken eronder.
-
Deze wiegjes zijn gemaakt van een rechthoekig bakje dat is gevouwen van stevig papier. Aan weerskanten zijn twee halve cirkels geplakt. Hierop zijn stipjes gemaakt door wattenstaafjes te gebruiken en hiermee te stippen. Een van de halve cirkels is verstevigd met een half bierviltje. In het wiegje hebben de kinderen een baby getekend en hier overheen een mooi dekentje gelegd.
Hoeken
- Huishoek; de verzorging van een baby kan hier centraal staan. Laat de kinderen allemaal dingen voor babyverzorging meenemen: wipstoeltje, luiers, flessenwarmer, trappelzak, speen, zuigflesje, babykleren, etc. Dit kan gebruikt worden als de babypop verzorgd moet worden.
- Als je badjes neerzet en wat water en zeep, worden de babypoppen vast goed schoon!
- Watertafel; zuigflesjes vullen
- Een opdracht met speelklei: Maak van klei muisjes op het beschuit van papier. (Papieren
cirkel eerst even lamineren) Als je daarmee klaar bent mag je ook een echt beschuitje
smeren met daarop muisjes. Lekker even proeven hoe of dat smaakt!
- Letterhoek; woordjes over de baby sorteren in de letterdoosjes
Wat moet er aan de orde komen?
- Verzorging van een baby
- Hoe ziet een baby eruit?
- Wat kan jij wel en een baby niet?
- Groeien/wegen
- Wat hoort allemaal bij een baby
- Je familie; heb je ook een baby in je gezin?
Spel en beweging
Intro spelles: lopen op je tenen voor de baby, groot – klein maken, lopen achter de kinderwagen, vliegen als een ooievaar, groeien; jezelf steeds langer maken
Spelletjes:
- Kimspel: wat is er weg? Leg allemaal babyspullen neer en laat de kinderen raden wat er weg is
- Moeder, hoe laat is het? De kinderen staan achter de streep. “moeder” staat aan een kant van het speellokaal. De kinderen vragen:”moeder, hoe laat is het?”. De moeder blijft staan en zegt b.v. “vier uur”. Als moeder zegt:”het is bedtijd”, moeten de kinderen zorgen dat ze zo snel mogelijk weer achter de streep staan, anders kunnen ze getikt worden en zijn ze af.
- Rijen, rijen, in een wagentje; De kinderen lopen rond met de handen op de schouder van diegene die ervoor loopt. Dat kan in tweetallen maar ook in langere rijen.
Muziek
Opzegversjes:
De baby
We hebben thuis een baby’tje
met kleine roze handjes
en als het lacht, dan kijk je in een mondje
zonder tandjes!
Wat gek, denk ik dan telkens weer,
die tandjes zijn vergeten.
Het moet wel heel erg lastig zijn…..
Om zo je brood te eten!!!!
Uit Het grote Versjesboek komt:
Dikke buik
De buurvrouw krijgt een dikke buik
ik zie al een beginnetje
er komt dus straks een kindje bij
een vriendje of vriendinnetje
nog wel wat maandjes wachten
dan is het kindje klaar
ik hoop dat het straks sproetjes heeft
en krullen in het haar
De buurvrouw krijgt een dikke buik
ik zie al een beginnetje
er komt dus weer een kindje bij
zo’n neusje en zo’n kinnetje
twee kleine zachte handjes
die zwaaien als ik roep
een mondje zonder tandjes
en luiers vol met p…
In het grote Liedjesboek staat: Baby’tje blz.54
Knijpkaarten
Computer
- Word bestand met babywoorden; rechtstreeks op de computer door de kinderen te gebruiken
Werkbladen
Taal
Voor dit thema heb ik woordkaarten en een woordenboekje gemaakt. Dit kan goed gebruikt worden bij een kringgesprek over de baby maar ook als voorbeeld om na te schrijven of te stempelen.
- Woordkaarten
- Woordenboek
Woordenschat:
baby – luier – klein – speen – beer – rammelaar – kinderstoel – wieg – maxi cosy – melk – pap – fles – babykleertjes – ledikant – buggy – kinderwagen – oma – opa – cadeautjes – geboortekaartjes – babyfoto’s – bad – zeep – kaal – kommode – aankleedkussen – ooievaar – groeien – kraamvisite – weegschaal – draagzak
Taaloefeningen:
Woordstukjes
Hoeveel woordstukjes heeft:
speen
melk
pap
bad
zeep
ba-by
o-ma
lui-er
bu-ggy
groe-ien
kin-der-stoel
ram-me-laar
oo-ie-vaar
ca-deau-tje
kom-mo-de
ge-boor-te-kaart
aan-kleed-kus-sen
kraam-vi-si-te
ba-by-kleer-tjes
max-i-co-sy
Tegenstellingen:
Ik ben ziek – De baby is ……………
Mijn broertje is stout – De baby is…………………..
De baby is klein – Ik ben ……………………
Oma is oud – De baby is …………………….
Ik heb veel tanden – de baby heeft ………………………. tanden
Goed of fout zinnen:
Ik ga logeren bij opa en oma
Als de baby geboren wordt, heeft hij al tanden
Ik ga naar de wc in een luier
Papa kleedt de baby aan
De baby is vijf jaar
De baby ligt lekker in de box
Auditieve synthese:
w-ie-g p-o-p z-ee-p b-a-d
k-a-m j-a-s w-o-l h-ui-s
n-ee-f z-u-s h-aa-r b-o-x
oo-m b-ee-r sch-oe-n p-a-p
kl-ee-d sp-ee-n fl-e-s m-e-lk
Rekenen/wiskunde
Hoe zwaar is de baby en hoe zwaar ben jij? Wegen van een baby en van de kinderen in de klas
Hoe groot is het baby’tje en hoe groot zijn wij? Meten van een baby en van de kinderen in de klas
Groot – klein
Zwaar – licht
Medewerking
Dit thema is mede tot stand gekomen door veel bijdragen van Margriet Holterman, Bea Niphuis. Ronella Koedam, Els van Tiel, Marion Brillemans en Marianne Buist.
loading...
De Baby,