www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Sinterklaas

Janneke 21 januari 2013

  Ontwerpschema van het project

 Sinterklaasmusical

Musical Sint

Musical over Sint gaat op gym: een hilarisch verhaal waar Sint zich heel erg verveelt in de zomer. De Pieten willen helpen en hebben verschillende voorstellen: Sint op judo, op voetbal, op gym, op ballet en uiteindelijk vinden ze de hobby waar Sint helemaal voor gaat: Paardrijden. Hij oefent flink en als hij uiteindelijk in Nederland is, laat hij de kunsten zien. Maar is het verstandig om dat op de gladde daken te doen?

Doel van het project

  • Het vieren van het Sinterklaasfeest met de kinderen in de klas

  • De kinderen vertrouwd maken met het feest van Sint en Piet

Je kunt het Sinterklaasfeest elk jaar een andere impuls geven door zelf een verhaal te bedenken. Veel van deze verhalen kun je vinden bij: Sinterklaasverhalen intocht. Maar je kunt ook inspelen op alle zaken die in het Sinterklaasjournaal aan bod komen.

Boeken bij het project 

Verbindende thema’s Sinterklaas en Kerst

De periode om bezig te zijn met het thema Sinterklaas is soms erg kort. Daarna komt meteen Kerst. Je kunt er voor kiezen om een overkoepelend thema te kiezen die zowel bij Sinterklaas als bij Kerst te gebruiken is. Gebruik dat als basis, terwijl je daarnaast natuurlijk specifieke Sint en Kerstdingen doet.

Er zijn hele leuke thema’s die je in deze tijd kunt combineren. Kijk daarom ook bij: project schoenen, project de bakker, project de post, feest in het muizenhuis en project de snoepwinkel.

Kijk ook eens bij:

Sinterklaasspeelgoed

Opening

Startactiviteit; In de rieten schatkist heb ik allemaal dingen gedaan die met Sinterklaas en de Pieten te maken hebben: ring, paard, handschoen, pepernoot, baret, zak, rode stof, pakje, deel van de staf, etc. Ik deel de attributen uit aan tweetallen en laat de kinderen  bespreken wat hun voorwerp is, waar het voor nodig is en wie het gebruikt. daarna mogen ze het in de kring vertellen.

Een woordveld 

Aankleding van de hal

Sinterklaas is een thema waar de hele school mee bezig is. Daarom hebben we in de hal een prachtige tentoonstelling staan over Sinterklaas met prachtige poppen en een stoomboot.

   

Bij Karin Zandbergen op school, komt op podiumdelen een prachtige kamer voor de Sint te staan, compleet met een stoel en een haard.

  

De slaapkamer van Sint
Sint slaap ’s nachts in school. De kinderen zorgen dat er een ontbijtje voor hem klaarstaat en natuurlijk laat Sinterklaas ook de was achter. Deze wordt door de kinderen gedaan en gestreken zodat het de volgende dag weer keurig klaarligt voor Sint. (Karin Zandbergen)

Aankleding van de klas

In de klas komen alle hoeken in de sinterklaassfeer. In de loop van de jaren heb ik zo veel materialen verzameld dat de hele klas er erg gezellig uitziet. Ik maak ook een thematafel over sinterklaas.

De kijktafel


Deze Sint heb ik ooit eens gemaakt als opbergplek voor de cadeautjes. Onder zijn mantel zitten vele zakken waar pakjes in gestopt kunnen worden.


Van een teil kan een mooie stoomboot gemaakt worden waarin de cadeautjes worden verstopt.

Sinterklaasbezoek in de klas

Sinterklaas is tenslotte jarig, dus geven we hem elk jaar een cadeautje. Hier wat tips om de Sint te verrassen:

  • Onderzetters voor glazen en bekers met Sint erop

  • Een muismatje voor de computer van Sint


  • Tijdschriftenboxen van Ikea met handen erop. Sinterklaas en de Pieten kunnen hier hun tekeningen in bewaren

  • DSC_3694 DSC_3697
    Een map waar Sint en de Pieten hun tekeningen in kunnen stoppen

Voor het feest kunnen de kinderen een mooie hoed opzetten. Ook is het mogelijk om een button te maken waarop de namen staan. Els van Tiel stuurde een voorbeeld:


Op de button zitten kleine Sint en Piet popjes geplakt. Twee mooie linten maken het helemaal af!


Of buttons van papier van zwarte Piet

Voor leuke Sinterklaashoeden heb ik een aparte pagina gemaakt: Pagina Sinterklaashoeden

Knutselopdrachten

Pieten:

  • DSC_6521 Pieten in allerlei kleuren
  •  Pietenhuis maken van stroken en er bij tekenen

  • Piet van een kleine eierdoos


  • Fotolijstjes met een mozaïekrandje.
    Groep 1 heeft cirkels gekregen en moest daarmee een patroontje maken, groep 2 moest beginnen met vier vierkanten in de hoeken en daar dezelfde vormen aanleggen en opplakken.

Sinterklaas:


  • De jas van Sinterklaas borduren

  • Hilda Luth bood haar kleuters allerlei rollen en materialen aan waarmee ze zelf een Sinterklaas mochten maken. De resultaten zijn prachtig!

  • Sinterklaas van een koker van karton
  • Sinterklaas van een flesje met wit papier-maché eromheen. Daarna een mantel rijgen en het hoofd versieren.
  • Sinterklaas van een Pringles bus
  •   Sinterklaas vouwen van envelopjes
  • Sint op het dak; Paard is geplakt van fiberfill
  • Sinterklaas van papier; witte onderjurk is van een zigzag gevouwen blaadje
  • DSC_6522 Sinterklaas schilderen

Sint en Piet

  • Dak van dakpanpapier, Sint en Piet erop verven

  • Sint van een kartonnen bordje (Groep 1)

  • Groep 2 heeft dat ook gedaan maar dan zelf mutsen en mijters geknipt
  •             
    Sint en Pieten schilderen, uitknippen en op het raam plakken

  • Sint schilderen, een lijstje eromheen meten en plakken en goudkleurige stukjes op de lijst plakken

De stal en het paard:

  • De stal van het paard van de Sint

  • Stokpaarden

Op het dak en in de schoorsteen:

  • Pakhuizen met Pieten en cadeautjes


  • Knippen en plakken: op het dak

  • Huis vouwen en knippen en plakken

  • Maan prikken met sterren. Hang er een dubbelgevouwen dak onder en laat de kinderen een Sint en Piet knippen en plakken of tekenen. Knip dat uit en plak ze op het dak. Hang het dak met een touwtje onder de maan.

  • Sint op het paard op het dak

  • Sint vouwen en op het dak plakken

  • Laat de kinderen het dak, de lucht en de maan schilderen. Daarna tekenen ze op zwart papier Sint en Piet. Dit kan de leerkracht uitknippen en op het dak plakken.

  • DSC_3683 DSC_3682
    Huizen; kozijnen passen en meten en Pieten op het dak

De stoomboot:


  • Stoomboten met inkt of stift getekend en met ecoline ingekleurd

  • Stoomboten

  • De stoomboot

  • Stoomboot met knijper Sint en knijper Piet, zo kun je er ook mee schuiven


  • Laat de kinderen zwarte Pieten verven en plak deze op de stoomboot van Sinterklaas

  • Stoomboot van een bolletje-koek bakje


  • Stoomboten van een halve cirkel en een stoompijp van een keukenrol

  • DSC_6523

De zak van Sinterklaas


  • Kinderen vinden het schitterend om hun verlanglijstje zelf te maken door cadeautjes uit te knippen en op de zak te plakken.

  • Laat de kinderen voer plaatjes kiezen van cadeaus die ze graag willen hebben, ze mogen de naam van het cadeau er zelf onder zetten.

Schoen zetten

  • Laars van papier dat is versierd. Er zit een Pringgles-bus in en de rand is versierd met een mooi stof.

Letter P

  • De P met pepernoten

Het boek van de Sint

  • Dit boek is gemaakt van een doosje, ingepakt in krantenpapier en daaromheen een kaft

Spanje

  • De vlag van Spanje en Nederland

Tekenlessen:

Opdracht: Wat ziet Sinterklaas door het raam van de stoomboot, vlak voordat hij aan land komt?


Kinderen op de kade

Een brug die open gaat en iemand is in het water gevallen…..

Techniek

  • Het paard van Sinterklaas is moe. Hij blijft in de stal om een beetje bij te komen van alle ritten over het dak. Maar hoe komen de cadeaus nu bij de kinderen thuis? We gaan voor Sinterklaas een auto maken. De kinderen krijgen een doos met vier bierviltjes en vier splitpennen. In het midden van elk bierviltje is een kleine opening. De kinderen maken zo de auto en verpakken cadeautjes in pakpapier. Voor op de auto plakken ze een sinterklaas of een zwarte piet. (Idee van Margreet Haaksman)


Bijzondere activiteiten

Kruidnoten bakken


Recept:Er zijn kant en klare pakken speculaasmix te koop. Voeg hier wat water en boter aan toe en laat de kinderen mengen en balletjes maken. Even in de oven en je hebt overheerlijke kruidnoten!

Schoen zetten

 

Schoenen van een bouwplaat                    Schoenen vouwen van 16 vierkantjes

              Echte schoenen bij de haard

Of klompjes met een wortel erin

  Of de zak zetten……..

Of een bakje van een schoorsteen met een Piet erop

Mijter zetten

Of een schoen met een wortel erin

Schoenen verven en deze zetten

Zak zetten; op de zak zijn door groep 1 pepernoten gestempeld en door groep 2 pepernoten geknipt. Dit moesten echte cirkels worden.

Zoek je leuke hoeden voor het Sinterklaasfeest? Ga dan naar de aparte pagina  Sinterklaashoeden.

Pagina Sinterklaashoeden

Cadeautjes kiezen

Bij het Sinterklaasfeest horen ook cadeautjes. Voor veel kinderen is dit een spannend moment. Er zijn verschillende manieren om dit te organiseren.

Margriet Holterman stuurde het volgende idee:

Wij doen al jaren bij ons op school de zgn. schatkamer van Sinterklaas. Wat houdt dat in ? De gemeenschapsruimte van onze school wordt om gebouwd tot schatkamer. Op tafels komen dozen in verschillende maten. Daarover kleden. Op die dozen en tafels staan cadeautjes voor de kinderen. Deze zijn niet ingepakt maar worden zo tentoongesteld. Aan het einde van het bezoek van Sint en Piet in de klas gaan de kinderen in kleine groepjes met Piet mee naar de schatkamer. Ze mogen zelf een cadeau uit zoeken. Er staan weinig dezelfde pakjes. Elk kind kiest dus zijn eigen cadeau. Zeer succesvol. Iedereen is tevreden. Na afloop worden de cadeaus die over blijven terug gebracht naar de speelgoedwinkel. We halen dus altijd veel te veel, zodat de kinderen echt kunnen kiezen.



Pietendag

Elk jaar organiseren we op school voor de kleuters een pietenmorgen. Dit is een ochtend waarop allemaal spelletjes worden gedaan die met Zwarte Pieten te maken hebben. Kinderen mogen zich schminken en maken een Pietenmuts. Aan het eind van de morgen krijgen ze een Pietendiploma en gaan ze als Zwarte Piet weer naar huis!

Hier kun je het volgende downloaden: spelletjes en organisatie brief aan de ouders brief aan de hulpouders


Pepernoten sjoelen                                 Pakjes gooien


Pakjes in de schoorsteen gooien              Paardenrace


Stoomboot blazen                                 Zakje dragen

Sinterklaasspeurtocht

Behalve een Pietendag, kun je ook een leuke Sinterklaasspeurtocht organiseren!

Zoek daarvoor in de buurt een aantal ouders die mee willen werken en hun huiskamer ter beschikking willen stellen.
Maak groepjes van de klas of de kleuters en laat de kinderen een route lopen onder leiding van ouders.


Bij het huis waar een vlaggetje hangt, mogen de kinderen aanbellen en gebeurt een leuke activiteit.
De volgende activiteiten zijn mogelijk:

  • Telspel; hoeveel is er van elk?

  • Pepernotenbingo

  • Kleurplaat kleuren

  • Sinterklaasspel/ganzenbord

  • Sinterklaasmemory

  • Hoeveel pepernoten zitten er in de zak?

  • Sinterklaaspuzzel maken

  • Letter van je naam van pepernoten leggen en opeten

  • In een van de huiskamers zit Sinterklaas of Zwarte Piet en deze leest een verhaaltje voor

Hoeken rondom Sinterklaas

  • De stal van het paard van Sinterklaas

  • Het kasteel van Sinterklaas in de bouwhoek

  • De aankomst van Sinterklaas in de watertafel

  • De paardenverzorghoek


  • Opdracht: bouw een huis met een bed waar Piet in kan slapen

  • Een verhaal over Sinterklaas in de poppenkast

  • Een haven gemaakt in de bouwhoek


  • Een kasteel en een huis van triplex geven veel speelplezier met de vingerpopjes van Sint en Piet

  • Kijken op de waterkaart waar de stoomboot heen moet


  • De Pietenbakkerij met brooddeeg-pepernoten……. en de letter S en P

  • De verteltafel bij het boek: O, kom er eens kijken……

  • Stoomboot gemaakt van lego


  • De telhoek: op elke schoen zit een getallenkaartje. In de schoen moeten evenveel pepernoten komen.

  • Rijmlotto spelen

  • DSC_3684 Stoomboot
  • DSC_6526 Pieten in het poppenhuis

Spel en beweging

Spelletjes om te doen zijn:

  • Pietje is gekomen (Joepie,joepie)
  • Zakje leggen (Zakdoekje leggen)
  • Pepernotenrace; estafette; wie heeft het eerst de pepernoten in de schoen
  • In en uit de schoorsteen; de hoepels stellen de schoorstenen voor. Ieder kind zit in de schoorsteen. Als ik zeg dat ze er uit moeten, moeten ze dat doen. Het is belangrijk om goed op te letten want soms zeg ik twee keer achter elkaar dat ze er in moeten, en spring je er dan uit…….dan ben je af!
  • Zeg ken jij Sint Nicolaas ( de mosselman )
  • Pieten gymnastiek
  • Daar zat een heel klein Pietje (zigeunermeisje)
  • Schoenenberg; laat de kinderen steeds een van hun schoenen op de vorige leggen, hoe hoog kunnen we de stapel maken?
  • Hoeveel pepernoten liggen er achter je?

Pietengymnastiek:
Klimmen op het klimrek met als extra moeilijkheidsfactor een zak met cadeautjes om mee te nemen
Rijden op een stokpaard om verschillende hindernissen heen
Lopen op het dak; evenwichtsbalk
Springen van het ene dak op de andere; matten neerleggen en van de ene op de andere springen
Pakjes gooien in de schoorsteen; pakjes gooien in een kast zonder top
Pakjesestafette
Lopen met een volle zak langs allerlei hindernissen
Koprollen als een echte Piet

Les met hoepels:

Met deze les heb ik al jaren veel succes in de Sinterklaastijd. Ik begin met doen alsof: rondlopen als Sinterklaas, rennen als het paard van de Sint, huppelen als Pieten, pakjes gooien, etc.

Daarna leg ik hoepels neer en vertel dat het schoorstenen zijn. Dan gaan we allemaal oefeningen doen: lopen over de rand van de schoorsteen, springen in de schoorsteen, springen over de schoorsteen heen, springen in elkaars schoorsteen, pakjes gooien in de schoorsteen, springen van de ene schoorsteen naar de andere, etc.

Dan gaan we verstoppertje spelen achter de schoorstenen. Daaruit blijkt elke keer weer hoeveel verbeeldingskracht kleuters hebben. Ik speel dat ik de Sint ben en ik ga in een hoek van het speellokaal staan. Dan tel ik tot tien en ga kijken welke Piet ik nog zie. De Pieten moeten achter de schoorsteen gaan liggen……bij vrijwel iedereen lukt dat…….natuurlijk zie je ze gewoon liggen maar ze beleven het alsof ze achter de schoorsteen liggen. Hier kunnen de kleuters tijden mee doorgaan!

Als afsluiting kun je een tik op een trommel geven en iets minder hoepels neerleggen dan dat er kinderen zijn. Er vallen dan telkens kinderen af die alvast naar de klas mogen gaan om zich aan te kleden.

Les met pittenzakken:

De kinderen krijgen ieder een pittenzak. Hiermee gaan we Pietengym doen. De pittenzakken zijn cadeautjes. We lopen rond en gooien voorzichtig de pittenzakken omhoog en proberen deze weer te vangen. Na enige tijd gooien we de pittenzakken wat hoger. Als dit wat goed gaat, gooien we in tweetallen naar elkaar toe. Daarna komen een aantal kinderen in de kring te staan met een hoepel. Als je een van deze kinderen tegenkomt, gooi je de pittenzak door de hoepel heen en ga je weer verder.

Afsluiting; Sinterklaas heeft alle pakjes (pittenzakken) voor zich liggen in een hoepel. Dan gooit Sint al deze pittenzakken door het speellokaal en mogen de Pieten de pakjes snel weer terugbrengen. De kunst is om Sint niet met een lege hoepel te laten zitten.

Les met klein materiaal:

In het speellokaal leggen we het volgende neer:

  • banken en de evenwichtsbalk; lopen over de dakrand

  • hekjes voor het paard van Sinterklaas; hier overheen springen

  • pittenzakken gooien in een aantal kasten die op elkaar gestapeld staan

  • klimmen op het klimrek

  • hoepels; schoorstenen lopen/springen

  • blokken; schoorstenen bouwen

De kinderen werken hier in groepjes aan. Na een aantal minuten, wordt een signaal gegeven en gaan de kinderen naar een volgend onderdeel. Net zolang tot alle onderdelen geweest zijn.

Muziek

 

In het muziekkastje zitten opdrachten voor de volgende onderdelen van de muzikale vorming: ritmeopdracht, dansopdracht, luisteropdracht, muziekinstrumenten, liedjes om aan te leren.

  

In Kleuterwijs staat:

  • blz. 85 Sinterklaas
  • blz. 86 Het paard van Sinterklaas
  • blz. 90 Sint bedankt

Als je op de xylofoon gekleurde stickers plakt, kunnen de kinderen zelf liedjes spelen. Hier een paar liedjes met kleurnotaties:

Materialen

Kralenplanken

  
   

 Groep 3

Taal

In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

 


Plak speelgoed op een kaart en zet de naam erbij. Op deze wijze kun je er verschillende taalspelletjes mee doen: met welke letter begint het? Zoek het speelgoed voor meisjes/jongens, en nog meer mogelijkheden. Als je de kaarten in de letterhoek legt, kunnen kinderen in een zak of een verlanglijstje schrijven welk speelgoed ze graag willen hebben.

Werkbladen en oefeningen:


Welke chocoladeletter krijg jij in je schoen? Zoek je eigen letter. Welke letters zijn hetzelfde?

Rekenen

De Cijferstraat (Gemaakt door Rianne Hofma)

Cijferstraat

 

Rianne Hofma maakte een cijferstraat. De bijlagen zijn hier te downloaden:

Van groot naar klein:


In de klas heb ik voorgedaan hoe je cadeautjes in moet pakken. Ik heb de kinderen meteen laten zien dat er geen echte cadeautjes in zitten maar lege doosjes. Anders pakken ze de cadeaus meteen weer uit en dat kost heel wat papier…….
Tijdens het inpakken, werden de cadeautjes meteen van klein naar groot gezet. Telkens kwam er weer een pakje bij en moest het weer anders………

Ordenen:
Regelmatig probeer ik met de kinderen te ordenen. Deze keer heb ik dat gedaan door een heleboel dozen en blokken in te pakken. Dat zat in een jutezak. Deze heb ik op tafel neergelegd en de opdracht gegeven: Wie kan bedenken hoe we de cadeautjes bij elkaar kunnen zoeken, steeds op een andere manier. Dit is het resultaat:

Dit waren alle pakjes.


Sorteren op papier                            Sorteren op gewicht             Groepjes van drie


Sorteren op vorm                              

Kleine pakjes, middelgrote pakjes en grote pakjes.

Wegen van allerlei dingen die te maken hebben met Sinterklaas: Werkblad wegen.
Gebruik hiervoor een weegschaal en leg alle zaken die op het werkblad staan ernaast. Leg er ook een bak met blokjes bij. Hoeveel blokjes heb je nodig om de weegschaal gelijk te krijgen? Schrijf dit erachter.

Begrippen:

Grote en kleine pakjes

Veel – weinig pakjes

Tellen van pakjes en pepernoten

Bedankt

Deze pagina is mede tot stand gekomen door bijdragen van: Agnes v.d. Geest, Annemarie Mensink, Marga Bood, Margriet van Laar, Margriet Holterman, Marije Bouma, Hilda Luth, Marianne Boersma, Anneke van Hevele, Hilly Bruin, Marty, Ina Schild, Karin Zandbergen, Alice Timmerman, Marleen Pel, Boukje Wijngaarden, Lieselot Cottyn, Ingrid v.d. Jagt, Simone van Heyningen, Linda Mooijekind, Margreet Haaksman, Els van Tiel, Anneleen Dekkers, Anne-Marie Bakker en Bea Niphuis.

GD Star Rating
loading...

Sinterklaas, 3.7 out of 5 based on 17 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!