Beren in boeken
Janneke 18 januari 2013Er zijn veel boeken over beren. De ene is nog leuker dan de andere. Reden genoeg om hier een thema van te maken.
Bovendien zijn de meeste kinderen dol op beren! En wie knuffelt er nou niet graag mee!
Ontwerpschema
Hier kun je een ontwerpschema downloaden waarin alle activiteiten over de beren in boeken staan weergegeven.
Doel
- Ik wil de verhalen in een paar berenboeken door de kinderen laten uitspelen en hier een voorstelling van maken voor de ouders, compleet met uitnodigingen en aankondigingposters.
- En door het boek: Wat nu, Olivier krijgt de herfst ook meteen aandacht
Boeken
Speelgoed
Onderzoek/uitstapjes
- In het boek: Wat nu Olivier, gaat beer Olivier achter een geel herfstblaadje aan. Daarom gaan we een herfstwandeling maken met de klas.
- Ook leuk is een herfstpad organiseren rondom de school. Hang allemaal gele blaadjes op met opdrachten voor de kinderen.
- We gaan een berenpad organiseren; De kinderen mogen in groepjes door de buurt. Bij een aantal ouders thuis of in de school gebeurt een activiteit. Mogelijkheden zijn: maskers maken, berenrietje maken, berenspelletje, voorlezen van een berenverhaal, meer nieuws hierover volgt nog….
Berenpad
We gaan door de wijk rond de school. De kinderen volgen een spoor van groene afdrukken van een berenpoot. Onderweg komen ze verschillende opdrachten tegen. Deze staan geschreven op een beer. Er worden allerlei dingen gemaakt, verzameld en bij elke opdracht krijgen de kinderen een berenklauw in de kleur van hun groepje. De ouders die de groepjes begeleiden hebben een berentas bij zich waar alles in komt. Aan het eind komen de kinderen weer op school waar ze wat te eten en te drinken krijgen.
De berentassen De opdrachtkaarten
Opdrachten:
We doen een berenpad. Volg de groene berenpoten.
Opdracht 1: Beren wonen in een bos. Ze houden veel van bomen, bloemen, gras maar niet van rommel. Kunnen jullie hier wat rommel opzoeken en in de vuilniszak doen? Zo helpen we de beren om schoon te maken.
Opdracht 2: Beren kunnen goed onthouden. Er liggen allemaal voorwerpen onder dit kleed. Nu moet je het goed onthouden. Doe je ogen dicht. Iemand pakt wat weg en legt het kleed er weer over. Wie weet wat er weg is?
Opdracht 3: Berenrietje maken: rietje met een berenkopje eraan
Opdracht 4:Beren houden van lekker luieren; Ga maar lekker zitten en luister naar dit berenverhaal.
Opdracht 5:Mmmmmm wat lekker, beren houden erg van honing. Je mag wat van de honing proeven. Smeer het maar op een cracker en proef het maar eens. Lekker he?
Opdracht 6: We maken een berenmasker
Opdracht 7:Beren kunnen erg goed in het donker lopen. Jullie ook? Doe een blinddoek voor en voel wat je in de handen hebt. Als je het hebt geraden mag de volgende
Opdracht 8: Knikkerspel: Wie heeft de meeste punten?
Opdracht 9: Kleurplaat maken
Opdracht 10: Eten en drinken, voor het drinken gebruik je natuurlijk je berenrietje
Grote beer en kleine beer cake….mmmm heerlijk!
Berenpoten in het rood, groen, geel en blauw
Kleurplaat beer voor de opdrachten
Aankleding van de klas
De kinderen mogen heel veel beren mee naar school nemen. Ik heb een berenslinger gevonden die de klas kan versieren en leuke posters maken het natuurlijk helemaal af!
Berenslinger: De kinderen mogen allemaal een beertje inkleuren en daar maken we een echte berenslinger van door ze achter elkaar aan te rijgen.
Een rij foto’s van ieder kind met zijn eigen beer. Laat de kinderen er iets bij vertellen en zet dit bij de foto.
Verander de naam van de klas in: berenland!
De thematafel
Opening van het thema
In de themakast komt:
Boek: Welterusten kleine Beer, Olivier pop, herfstblad, klein kaarsje, beertje, letter b met een berenopzegversje en lied (Wijs: Zeg ken jij de mosselman) : Zeg ken jij de letter b, de letter b, de letter b, zeg ken jij de letter b van beer en brand en boter.
Afsluiting van het thema
Samen met de kinderen gaan we een toneelstukje voorbereiden voor de ouders van de groep. We spelen twee verhalen uit: Welterusten Kleine Beer en Wat nu, Olivier?
Spelverdeling voor de toneelstukjes staat hier
En de voorstelling was fantastisch, de ouders hebben genoten. Voorstelling Welterusten Kleine Beer
Kleine Beer kan niet slapen Grote Beer leest
De maan en de flonkerende sterren De papa van Olivier veegt de blaadjes bij elkaar
Knutselopdrachten
- Maak een berenboekje. Teken aan de ene kant de beer die je ziet en daarnaast stempel je de naam van de beer. Zet voor deze opdracht een paar beren op een rijtje op de kast of de kijktafel.
- Beren boetseren
- Verf je lievelingsbeer
Beren van cirkels
De maan en de flonkerende sterren Beren van een geverfde eierdoos en vier
uit het boek: Welterusten Kleine slingers als armen en benen. Een berenkoppie
Beer erop en klaar is je beer
Olivier in het herfstbos
Beren verven door groep 1 Bij de groentenman kun je kartonnen cirkels halen waar
meloenen in vervoerd worden. Een ideale ondergrond
voor een berenkopje (idee van Tineke v.d. Ploeg)
Beren van vlechtstroken Beer prikken
Een berenrij. Klik op het plaatje voor het patroon.
Beren knippen en plakken van cirkels. Geef Beer Olivier een blaadje in de hand.
Het herfstblaadje van Olivier
Verschillende beren gemaakt van eierdozen
Ik heb van het boek Wat nu Olivier zelf kleurplaten gemaakt. Je kunt ze hier downloaden:
Hoeken
- Huishoek; Uitspelen van het verhaal: Welterusten Kleine Beer. Ik maak een hol van de hoek met een lekkere stoel, lantarens, het boek, een berenbedje met een kleine beer enz. Hier kan het verhaal van Kleine Beer worden uitgespeeld.
- Berendokter; Voor de zieke beren is er een hoek met een berendokter
- Telhoek met telspelletjes
- Knuffelhoek; Hier komt een grote knuffelberenverzameling
- Luisterhoek met een CD met berenliedjes
- Computerhoek
- Herfsttafel
- Verteltafel: Wat nu Olivier
- Een berenwinkel; Hier kunnen beren en berenboeken gekocht worden. Elke dag mogen de kinderen een berenboek uitkiezen die dan in de kring wordt voorgelezen.
- Beren van strijkkralen
- Een berenhol in de bouwhoek
Zintuigspelletjes
- Zet overal beren neer in de klas. Laat de kinderen verwoorden waar de beren zitten: op de stoel, onder de tafel, in de kast, op de plank, etc.
- Voelen; welke beer is dit? Groot of klein, hard of zacht
Spel en beweging
Inleiding van de gymles; Verschillende loopvormen: lopen als een beer, sluipen als een beer, honing zoeken, rechtop staan, hardlopen, klimmen in bomen, tikkertje met de andere beren, slapen.
Spelletjes;
- Beer kom uit je hol; Tikspel; Op een mat, het hol, ligt een beer lekker te snurken. De kinderen sluipen er op af. Als ze vlak bij het hol zijn, zegt een: Beer kom uit je hol. De beer wordt wakker en probeert de kinderen te tikken
- Berenspel; Tikspel; De kinderen staan aan een zijde van het speellokaal. In het midden staan twee redelijke kooien, dit zijn twee matten naast elkaar voor een kooi, een ruimte ertussen en dan weer twee matten voor de andere kooi: een kooi is voor een bruine beer en een kooi is voor de ijsbeer. Deze beren mogen niet uit de kooien maar mogen wel tikken. De kinderen die langs de ene kant staan moeten op een teken naar de overkant, langs de kooien……
- Daar zat een zielig beertje; Zangspel;(Op de wijs van: Daar zat een klein zigeunermeisje). Daar zat een zielig beertje, helemaal alleen, huilend, huilend , huilend op een steen. Sta op beertje, droog je tranen af….Kies een vriendje uit de kring want anders ben je af. Daarna samen dansen.
- Beertje mag ik overvaren; Zangspel (Wijs van Schipper, mag ik overvaren)
- Ik stond laatst voor een berenkraam; Zangspel (Op wijs van: Ik stond laatst voor een poppenkraam)
- Tikspel; De kleine beertjes willen niet naar bed en grote beer zal ze tikken
Afsluiting:
- Hoeveel knuffels zitten er achter je?
- Afvalspel; Zet voor ieder kind een knuffel in de kring. Laat de muziek spelen. Stopt de muziek dan mag iedereen snel bij een knuffelbeer gaan staan. Haal steeds een paar beren weg. De twee die overblijven hebben gewonnen!
Muziek
In het Grote Liedjesboek van Marianne Busser en Ron Schroder staat:
- De dierendokter (blz. 6 en 7) Het poesje is eenvoudig te vervangen door beertje.
- De berenschool (blz. 98)
En het bekende: “k Zag Twee Beren mag natuurlijk ook niet ontbreken
In kleuterwijs staat:
- De grote grijze griezelbeer blz. 127
- Zoek, zoek teddybeer blz. 68
In: Het grote Prentenboekenliedjesboek staat een liedje over:
- Wat nu, Olivier blz.74
- Welterusten Kleine Beer blz. 84
In het Grote Versjesboek van Marianne Busser en Ron Schroder staat:
Een bed vol beren
Grote beren – kleine beren
Alle soorten knuffelberen
Dunne beren – dikke beren – zitten op mijn bed
Berenvrouwen en -meneren
Met en ook wel zonder kleren
rode, bruine, zwarte beren – heb ik neergezet.
Honderdduizend knuffelberen – netjes op een rij
maar wat een beetje jammer is….. ik pas er niet meer bij!
Mijn zusje heeft een beer (Erik van Os)
Mijn zusje heeft een beer
Zijn buik doet zeer
Hij eet haast niet meer
Als ik vraag:”Wil je een drankje?”
Dan zegt hij: “Nee, dank je.”
En hij wil
ook al geen pil
Ik geef hem maar een kusje
De beer van mijn zusje
En ik geef hem mijn beer.
Dan gaat het wel weer!
Verteltafel over Wat nu, Olivier?
Ik heb twee kleurplaten gemaakt over Olivier. Je kunt ze hier downloaden:
Knijpkaarten
Werkbladen
Materialen
- http://www.kleurplaten.org/beren_kleurplaten.htm
- Kleurplaat met twee beren
- Kleurplaat met veel beren
- Kleurplaat met een lieve teddybeer
- kleurplaat beer en bijen
- Berenmandala
Een leuk spel kun je hier downloaden met vormen in beren: Berenspel
Taal
Hier staan informatieve woordkaarten en een woordenboek:
Auditieve oefeningen over de berenboeken: Wat nu Olivier en Welterusten Kleine Beer.
Via bovenstaande link kun je het boek: Wat nu Olivier, horen. Leuk om de kinderen het verhaal te laten horen als ze achter de computer zitten.
Gesprek over knuffels
Pak allemaal je eigen knuffelbeer. Ga tegenover iemand anders zitten op de grond, zet de beer op schoot en vertel aan de ander hoe de beer heet, wanneer je hem graag knuffelt: als je verdrietig bent of anders, waarom deze beer zo lief is etc. Hoe hou je je knuffelbeer het liefst vast? Ben je je knuffelbeer wel eens verloren? Wat gebeurde er toen?
Luister als leerkracht goed naar de kinderen. Misschien kun je dit gebruiken voor een verhaaltje over de knuffels bij de foto?
Zet de naam van elke beer op een kaartje en hang die om de nek. Handig om na te schrijven/stempelen.
Welke berensoorten zijn er? Pandaberen, bruine beren, koalaberen, ijsberen, teddyberen, gekleurde knuffelberen……..waar zijn de meeste van meegenomen?
Rekenen/wiskunde
Margriet maakte verschillende telkaarten, een stempelboekje om getallen in te stempelen en een telspel!
Telkaarten 1 – 3
Telkaarten 4 – 6
Telkaarten 7 – 9
Telkaart 10
En een dobbelsteenspel over beren. Download hier vier speelkaarten. Onder de kaarten staan de cijfers. Lamineer de kaarten en de cijfers en knip de cijfers los. Zorg voor een dobbelsteen. Dit spel kan met vier kinderen worden gespeeld. Telkens gooit iemand met een dobbelsteen. Leg dan het juiste cijfer achter de goede hoeveelheid beren. Dan is de volgende aan de beurt. Wie het eerst de kaart vol heeft, is de winnaar.
Beren tellen (schatten); Blijf op je stoel in de kring zitten en probeer in jezelf de beren te tellen, later ga je alle beren samen tellen
Grafiek maken; Welke beer verdient de knuffelbeker?
Zet een aantal beren op een rijtje. Geef de kinderen een blokje. Laat ze kiezen welke beer het liefst is en laat ze vertellen waarom. Daarna tellen, welke beer is het liefst, welke minder? Je kunt er een echte grafiek van maken door de beren op de foto te zetten en deze bovenaan te plakken. dan mogen de kinderen het telspel dat voor de klas gedaan is naplakken. Een hele goede teloefening. Daarna gaan we in de kring weer kijken of het goedgedaan is. Die beer verdient dat een prachtige knuffelbeker die de kinderen gemaakt hebben.
Van groot naar klein;
Zet de beren goed op een rij van groot naar klein
Verzamelingen;
Laat de kinderen verzamelingen maken op kleur, grootte, soort, zacht/hard, mooi/lelijk
Afsluiting van het thema
De kinderen hebben het verhaal van: Welterusten Kleine Beer uitgespeeld voor de ouders.
Bedankt
Deze pagina is mede tot stand gekomen door Margriet van Laar, Tineke v.d. Ploeg, Hilda Luth en Margriet Holterman.
loading...
Beren in boeken,